Dacă în 2019 municipalitatea orădeană a deschis 100 de şantiere, pentru anul acesta pregăteşte 172 de lucrări noi! 

"Lista e încă în lucru. Săptămâna aceasta vom încerca să corelăm lucrările Primăriei cu cele al Companiei de Apă şi Termoficare. Vor fi multe şantiere noi care vor genera deranj în trafic", avertizează primarul Ilie Bolojan. De parcă ambuteiajele nu ar fi deja cea mai bună măsură a bunei organizări a lucrărilor...

Primărie cu consum redus 

Primarul Ilie Bolojan (foto) a făcut public la jumătatea lunii ianuarie proiectul de buget al oraşului pe anul 2020. Conform estimărilor, oraşul se bazează pe un buget de 1,8 miliarde lei, cu 30% peste cel din 2019. Creşterea se datorează majorării veniturilor ca urmare a înmulţirii numărului de firme şi proprietăţi de pe urma căruia oaşul încasează taxe şi impozite, excedentului bugetar de 82,5 milioane lei moştenit de anul trecut şi unui credit de 100 milioane lei ce va fi accesat pentru ca municipalitatea să poată finanţa 17 proiecte mari până la decontarea lor din fonduri UE.

Potrivit proiectului publicat pe site-ul Primăriei, 57% din banii oraşului (1,02 miliarde lei) vor fi alocaţi pentru cheltuielile de funcţionare (de la asigurarea serviciilor publice până la susţinerea aparatului administrativ), iar 43% (785,2 milioane lei) pentru dezvoltare. Aceasta e cea mai mare sumă alocată investiţiilor după 2015, când, pe finalul ciclului bugetar european, oraşul a implementat proiecte de 836 milioane lei. 

"Din 482 milioane lei pe care îi încasăm într-un an din taxe şi impozite, aproape o treime întoarcem către orădeni prin investiţii. Maşina Primăriei consumă destul de puţin. Alte primării alocă pentru investiţii mult mai puţin din banii contribuabililor", spune edilul.

Un proiect, mai multe lucrări

La sfârşitul săptămânii trecute, "lista lui Bolojan" era încă supusă negocierii. Cele 172 lucrări noi sunt destul de greu de cuprins în buget. "Fiecare director din Primărie îşi doreşte să abordeze cât mai multe lucrări. Săptămâna aceasta vom face o prioritizare, mai ales că multe investiţii depind de altele. Spre exemplu, nu poţi asfalta o stradă dacă nu ai rezolvat întâi problema reţelelor din subteran", spune Bolojan.

Volumul de muncă e ameţitor. Majoritatea proiectelor implică, de fapt, mai multe lucrări, cel mai bun exemplu fiind cel pentru "Asfaltare străzi în cartierul Veteranilor + pod peste Peţa". Cap la cap, numai acest obiectiv presupune asfaltarea a 5 străzi din zonă, între care Grigorescu, Radu Enescu şi Trotuşului (peste 4 milioane lei). La aceasta se adaugă construirea unui pod nou peste Peţa la capătul blocurilor din Aleea Călinului (încă 3 milioane lei). Investiţia e consistentă, dar la final locuitorii blocurilor ANL din Calea Aradului vor putea ajunge în oraş mai uşor, iar şoferii din Ioşia în şoseaua de centură fără a mai ocoli prin sensul giratoriu de sub pasarela peste DN 79.
Obiective similare sunt cele privind "Amenajare parcuri prin regenerare urbană: Veteranilor, Ciheiului, Ion Bogdan", ori "Asfaltare străzi Oncea", care vizează 6 străzi (între care Cucului, Gheorghe Pituţ şi Ioan Pop Reteganul) sau "Asfaltare drumuri în zona Gutenberg", care va cuprinde modernizarea a 10 străzi (între care Năvodarilor, Digului, Aurorei).

Tunel pe sub Piaţa Cetăţii 

Pentru a pune cap la cap un volum atât de mare de investiţii, primarul Bolojan negociază un calendar de lucrări cu cei doi viceprimari şi cu fiecare şef de direcţie.

Cea mai provocatoare lucrare, având în vedere deranjul pe care îl va genera, se anunţă construirea primelor două din cele şapte pasaje subterane din Centrul Civic. Derulată de Direcţia Tehnică, investiţia va fi coordonată de viceprimarul Florin Birta (foto). "Pentru a nu încurca şi mai mult circulaţia, lucrările la primele două pasaje vor începe în a doua parte a anului, după închiderea şantierului de la subtraversarea bulevardului Magheru", spune Birta. 

Şantierul din Centrul Civic va fi deschis de lucrările la tunelul pe sub sensul giratoriu din faţa Pieţei Cetate. "Vom începe cu el pentru că este mai simplu. Proiectul e aproape gata, iar prin iulie - august, după ce vom avea un constructor, lucrările ar putea începe". Investiţia de 36,3 milioane lei face parte dintr-un pachet de proiecte care mai cuprinde, pe lângă achiziţia a şase autobuze noi, şi construirea parcării subterane cu 277 locuri din jurul catedralei episcopale. 

Pasaj, legături, drumuri...

Printre lucrările trasate lui Birta pentru a doua parte a anului se mai numără amenajarea drumurilor colectoare şi a pasajului peste şoseaua din Calea Borşului care va asigura legătura la viitorul terminal intermodal din Episcopia Bihor (33,6 milioane lei), amenajarea drumului colector al şoselei de centură pornind din Nufărul până în zona străzii Ciheiului (3 milioane lei), amenajarea unei piste de alergare din tartan în Parcul Barcăului (2 milioane lei). 

"Primăria a obţinut avizul Autorităţii Aeronautice pentru ca drumul de legătură dintre Calea Aradului şi Calea Ogorului, prin spatele Era Park, să nu mai fie îngropat şi acoperit, ceea ce va mai reduce din costurile de 3 milioane lei", spune Birta. 

De asemenea, pe lista lui Bolojan se mai numără construirea drumului colector care va lega Calea Sântandreiului de Calea Aradului prin faţa viitorului magazin Hornbach, pentru evitarea giraţiei (2,6 milioane lei), prelungirea drumului de la Parcul Industrial II din strada Anghel Saligny până în Nojoridului, pentru un acces mai rapid în cartierul Grigorescu (1,4 milioane lei), precum şi asfaltarea a zeci de străzi şi sute de locuri de parcare din tot oraşul.

Lucrări în tot oraşul 

Pe lista celor 172 proiecte sunt şi zeci de intervenţii pe reţele. Primăria urmează să înlocuiască 23,1 kilometri de reţea magistrală şi 1,1 km de reţele secundare, să reabiliteze 42 puncte termice şi să instaleze 39 mini-puncte termice în a treia etapă de reabilitare a termoficării.

În plus, după ani de amânări, în 2020 va demara proiectul Nufărul Geotermal în valoare de 86,7 milioane lei, pentru trecerea cartierului Nufărul I pe încălzire cu mixt de apă geotermală.

Printre lucrările care urmează să fie lansate se mai numără reabilitarea termică a 47 blocuri (23,4 milioane lei), reabilitarea termică a Spitalului Judeţean (28,5 milioane lei) şi a celui Municipal (29,6 milioane lei), amenajarea centrelor de cartier Rogerius (8,1 milioane lei), Nufărul (6,5 milioane lei) şi Ioşia (12 milioane lei), construirea a două cămine studenţeşti în campusul Universităţii (4 milioane lei) şi altele. 

Forma definitivă a listei va fi publicată cel târziu săptămâna viitoare. Asta, dacă edilul va reuşi să coordoneze împreună cu directorii săi cele 172 lucrări noi. Cele 100 de anul trecut nu i-au ieşit toate...


NOI EXPROPRIERI
10 milioane lei 

a prevăzut municipalitatea în buget pentru despăgubirea orădenilor care vor fi lăsaţi fără case ori terenuri ce vor fi afectate de lucrările publice


BUGET PE ŞEST...
Dezbatere fără adunări

Proiectul de buget pentru acest an a fost postat pe portalul municipalităţii pe 17 ianuarie, spre consultare publică. Orădenii pot face propuneri pe marginea lui până pe 3 februarie, pe adresa de email primarie@oradea.ro ori prin poştă, pe adresa din Piaţa Unirii 1. 

Spre deosebire de anii anteriori, Primăria nu a anunţat data unei dezbateri publice în care orădenii să îşi spună părerile. Având în vedere că 2020 este an electoral, ceea ce poate explica numărul mare de lucrări propuse, primarul Ilie Bolojan s-ar scuti de discuţii cu potenţialii contestatari. 

"Legea bugetului nu impune neapărat organizarea unei şedinţe publice, ci a unei consultări publice", spune şeful Direcţiei Economice, Eduard Florea, iniţiatorul dezbaterilor pe buget. Potrivit acestuia, municipalitatea ar putea stabili o astfel de întâlnire înaintea şedinţei din februarie a Consiliului Local, când va fi votat bugetul, doar la cererea unor ONG-uri sau a unui grup de cetăţeni.