În Oradea parcă s-ar asfalta cu zahăr: odată cu gheaţa se topesc şi şoselele. Dezgheţul de săptămâna trecută a lăsat în urmă de trei ori mai multe gropi decât în iernile precedente.

"E mult mai rău decât în alţi ani. Acum tot oraşul e o groapă, începând din bulevardul Dacia şi din Ioşia până în Calea 1 Mai. Dacă nu eşti atent şi intri într-o baltă, rişti să loveşti baia de ulei şi ai ce plăti", povesteşte un taximetrist.

După gheaţă, gropi!

Zăpada a trecut, gropile rămân! Aproape că nu există stradă care să nu se fi umplut de cratere peste iarnă. "E plin de gropi, pe oriunde mergi", se plânge un şofer. "Sunt de trei ori mai multe gropi decât anul trecut. N-ai ce face, asta e calitatea asfaltului şi a asfaltărilor făcute pe ploaie", spune un taximetrist cu experienţă. Orădenii reclamă starea precară a drumurilor începând cu arterele mari, precum bulevardul Dacia, strada Independenţei şi Matei Corvin, până la străzile de legătură ca Pionierilor, Calea Bihorului, Henrik Ibsen.

Cele mai multe gropi au apărut pe porţiunile predispuse la îngheţ de pe Podul Dacia şi sub Podul Decebal, pe lângă gurile de canal dislocate sub trafic, precum şi de-a lungul liniilor de tramvai. "Sunt atât de multe gropi pline de apă încât ţi-e şi frică să mergi pe trotuar. La cum se circulă în Oradea, oricând te poate stropi cu zoaie un şofer neatent", reclamă o doamnă.

Chiar şi "ciuruite", străzile asfaltate sunt preferabile arterelor nemodernizate din cartierele noi, cum ar fi Grigorescu, Tineretului sau Veteranilor, unde retragerea zăpezilor a lăsat în urmă râuri de noroaie.

"Au apărut mai multe"

Florin Birta, viceprimar OradeaŞoferi şi ei, reprezentanţii municipalităţii admit starea proastă a multor şosele. "Într-adevăr, sunt mai multe gropi decât în alţi ani", zice viceprimarul Florin Birta (foto), coordonatorul Direcţiei Tehnice, care gestionează drumurile. "Ne-am confruntat cu o iarnă mai grea. A fost mai rece, a nins mai mult, iar maşinile de intervenţie au ieşit mai des în oraş pentru a dispersa material antiderapant".

Spre comparaţie, dacă iarna trecută RER Vest a folosit pentru deszăpezire 2.500 tone de sare, în sezonul actual a împrăştiat aproape 4.000 tone şi a comandat din Ungaria încă 1.000 tone. "Sarea care a topit zăpada şi episoadele frecvente de îngheţ şi dezgheţ, zi  - noapte, au făcut ca fisurile să crească de la o zi la alta. Apa dintr-o groapă îşi măreşte volumul când îngheaţă, deci dislocă din asfalt, iar gaura devine tot mai mare", zice Birta.

"O săptămână, cel mult două..."

În decembrie, municipalitatea a încheiat pentru întreţinerea străzilor un contract-cadru cu firmele Drumuri Bihor pentru partea de oraş de pe malul stâng al Crişului şi cu Drumuri Orăşeneşti pentru malul drept. În baza contractelor, în urmă cu două săptămâni Primăria le-a cerut celor două firme să înceapă plombarea străzilor imediat ce vremea va permite.

Săptămâna trecută drumarii şi-au repornit staţiile de producţie a asfaltului, iar în cursul zilei de joi au început primele plombări. Vineri, muncitorii lucrau pe străzile Lăpuşului, Meşteşugarilor şi Traian Blajovici de pe malul stâng al Crişului, respectiv pe străzile Calea Bihorului, Matei Corvin, Moldovei şi Traian Lalescu de pe malul drept. Oamenii aveau ordin să lucreze inclusiv în weekend. "Dacă vremea nu va fi defavorabilă, într-o săptămână, cel mult două, situaţia va reveni la normal", promite Birta.

Reparaţii în nocturnă

"Normalul" înseamnă, însă, condiţii de şantier. Practic, toţi operatorii de utilităţi, de la Compania de Apă şi Termoficare până la Electrica şi Distrigaz, au de acoperit gropile săpate peste iarnă pentru intervenţiile făcute la avarii. În plus, OTL urmează să scoată la licitaţie acoperirea şanţurilor formate de-a lungul liniilor de tramvai pe fondul vibraţiilor care au ajutat la infiltrarea apei pe lângă şine.

Chiar dacă licitaţia s-ar adjudeca mâine, totuşi lucrările vor dura. "Nu poţi lucra la linie ziua, ci doar când garniturile se retrag la depou. Asta înseamnă echipe de noapte, deci o productivitate mai mică. Când lucrezi noaptea la linia de tramvai, trebuie să ai grijă să nu tai şina când frezezi pe lângă ea, iar apoi să acoperi până dimineaţa toate săpăturile pe care le-ai făcut, ca să se poată relua circulaţia în condiţii de siguranţă", spune directorul Drumuri Bihor, Dorel Crăciun.

Altfel spus, plombarea gropilor va dura până în primăvară. Când în oraş vor începe adevăratele săpături, odată cu deschiderea lucrărilor la proiectele europene...