Aşa cum lupul îşi schimbă părul, dar năravul ba, un ofiţer care a lucrat mai bine de două decenii la Poliţia Rutieră nu poate ignora problemele din trafic nici după ieşirea la pensie.

Fost coordonator al activităţilor de sistematizare a traficului rutier în Bihor şi fost şef de birou în cadrul Poliţiei Rutiere a judeţului, comisarul şef (r) Silviu Popa oferă autorităţilor soluţii pentru problemele pe care le depistează în trafic. Însă fără ecou...

"Defect" profesional

În decembrie 2016, după o activitate de 25 de ani, comisarul şef Silviu Popa a trecut în rezervă. N-a devenit însă un pensionar plictisit, ci e în continuare atent la tot ce mişcă în oraş. "Nu pot să rămân indiferent la probleme pe care le văd, ca simplu participant la trafic", explică bărbatul, acum în vârstă de 56 de ani.

Nici n-ar avea cum să se lase de "supravegherea" şoselelor, dat fiind că 24 de ani a coordonat sistematizarea circulaţiei în judeţ. "În 1991 m-am angajat la Poliţia Rutieră, iar din 1992 am avut această sarcină. În 2007 am devenit şeful Biroului Drumuri Naţionale, dar coordonarea sistematizării traficului a rămas în grija mea", spune ofiţerul.

Silviu Popa a propus autorităţilor soluţii astfel încât circulaţia rutieră să se desfăşoare fluent. "Încă din 2006, Poliţia Rutieră a avizat construirea unui pod peste Crişul Repede în zona cartierului Dragoş Vodă. Din păcate, a durat foarte mult până când a fost construit", spune bărbatul.

De altfel, "viteza" de reacţie a autorităţilor este cea care îl supără cel mai mult. "E problema cea mai mare a noastră, ca oraş. Ne mişcăm foarte greu la rezolvarea problemelor. Se fac investiţii, dar nu întotdeauna sunt cele necesare", zice ofiţerul. 

Ochi de poliţist

După trecerea în rezervă, rutieristul a continuat nu doar să constate neregulile, ci să le şi reclame. "Uitaţi, petiţiile făcute în aplicaţia Oradea City Report", spune Popa. Iar ecranul telefonului înşiră zeci de sesizări, toate vizând amplasarea greşită a unor indicatoare, existenţa unor obstacole care îngreunează vizibilitatea şoferilor ori ocuparea unor trotuare de către maşini. "De exemplu, pe strada Constantin Tănase poţi să mergi doar pe carosabil", zice fostul poliţist.

Tot aşa, orădenii trec printr-o aventură periculoasă dacă vor să ajungă pe jos la Mănăstirea Sfintei Cruci. "Maşinile vin cu viteză şi trebuie să te lipeşti de zid. Femeile cu cărucioare nu au nicio şansă". Meticulos din fire, ştie bine nu doar toate sesizările făcute, ci şi răspunsurile primite, de multe ori superficiale.

Unele dintre problemele reclamate, precum cea din strada Făcliei, le-a ridicat şi când era membru în comisia de circulaţie a oraşului. "Din păcate, avizul comisiei a fost şi este doar consultativ", spune bărbatul.

Listă de soluţii

La începutul acestui an, Silviu Popa a transmis Consiliului Local trei propuneri pentru îmbunătăţirea mobilităţii şi siguranţei traficului.

Una vizează ieşirea din Oradea spre Oşorhei, unde aproape zilnic, la orele de vârf, zeci de maşini înaintează cu viteza melcului. "Am propus amenajarea unor drumuri colectoare şi trotuare pe ambele părţi ale DN 1, pentru evitarea deselor blocaje cauzate de virajele la stânga, spre dealerii auto, cât şi datorită descărcării autoturismelor noi pe acostament", explică Popa.

Practic, ar trebui create nişte bretele pe care şoferii care opresc la firmele din zonă să le folosească pentru a nu mai încurca traficul pe drumul principal. "Tocmai de aceea construcţiile din această zonă au fost retrase la 50 de metri distanţă de DN 1", zice poliţistul, subliniind că soluţia a fost anticipată, doar aplicarea ei întârzie.

Deşi Primăria are în plan să realizeze o şosea prin Podgoria ca alternativă la DN 1, Popa crede că aceasta nu va rezolva problema. "Nu va fi o soluţie pentru şoferii care vin de pe centura oraşului".

Propuneri ignorate

Fostul poliţist a propus şi modificarea podului CFR din strada Matei Corvin, astfel încât şoseaua către Episcopia Bihor să nu se mai îngusteze de la patru benzi la două şi, de asemenea, a cerut amenajarea unor parcări în oraş pentru autocarele cu turişti. "Am călătorit mult cu autocarul şi oriunde am mers existau parcări speciale. Noi nu avem", zice ofiţerul. Prin urmare, aceste autovehicule "descarcă" turiştii pe unde apucă, îngreunând traficul şi punându-i în pericol.

Năduful cel mai mare al fostului poliţist este că, la zece luni de când a transmis adresa, însoţită chiar de fotografii care explicau atât problemele, cât şi soluţiile propuse, n-a primit niciun răspuns. "Au fost redirecţionate Direcţiei Tehnice şi atât", spune bărbatul, convins că, de fapt, nici nu este băgat în seamă. Cu toate astea, nu se lasă păgubaş şi spune că va continua să sesizeze neregulile, sperând că  cineva tot va reacţiona. Un exemplu bun de urmat de toţi orădenii cu simţ civic...