De trei decenii, în România se tot vorbeşte despre reforma în educaţie, dar fără folos. Realitatea este că, în continuare, multe manuale nu sunt adaptate la realitatea societăţii româneşti, iar când pleacă din băncile şcolilor, elevii ştiu cel mult să recite ce au învăţat, dar nu au deprins şi aptitudini.

Inspirându-se din şcolile estoniene şi finlandeze, probabil cu cel mai mare succes din Europa, o profesoară din Oradea a convins una dintre cele mai mari companii din judeţ, Celestica România, să experimenteze cu elevii educaţia integrată, o formă de învăţare care combină mai multe discipline şi, foarte important, pune accent pe latura practică. Astfel, elevii nu vor mai învăţa cu creta pe tablă formule de chimie ori legi ale fizicii, ci le vor testa ei înşişi în laboratoarele Celestica.

Modelul estonian

Iniţiativa mutării orelor de ştiinţe din şcoli în laboratoarele unei companii a avut-o Delia Mela, profesoară la Colegiul Tehnic Mihai Viteazul şi, totodată, preşedinta asociaţiei Pro Time-R din Oradea, care îşi propune să aducă concepte educaţionale europene în sistemul şcolar românesc. Într-o vizită de studiu făcută în Finlanda şi Estonia împreună cu mai mulţi dascăli şi elevi bihoreni, Mela a văzut cât succes are acolo educaţia integrată, adică acea formă de predare care înglobează mai multe discipline şi, mai ales, îmbină teoria cu practica. De pildă, cu un simplu coş de fructe în faţă, nişte elevi din clasa I pot învăţa să le numere, să le descrie ori să afle cum nişte seminţe devin fructe delicioase.

În şcolile din Estonia, orele de practică sunt obligatorii după un modul de teorie. "Acest tip de predare oferă elevilor un context de învăţare mai clar, asupra a ceea ce înseamnă viaţa reală. Anul trecut, Estonia a avut la testele PISA (n.r. - evaluare internaţională interdisciplinară) cele mai bune scoruri la nivel european", explică Delia Mela.

Impulsionată de dorinţa unor profesori bihoreni de a testa educaţia integrată, Mela a propus companiei Celestica un parteneriat, ştiind că laboratoarele firmei sunt foarte bine dotate, iar elevii ar avea ce învăţa aici. Reprezentanţii companiei producătoare de componente electrice au fost mai mult decât încântaţi, aşa că, din această lună, vor deveni şi ei... dascăli.

Lecţii practice

Primii care vor testa educaţia integrată sunt elevii de clasa a VIII-a de la Şcoala Gimnazială Oltea Doamna din Oradea şi cei din clasele a IX-a şi a X-a de la Liceul Teoretic Arany János din Salonta. După vacanţa intersemestrială, timp de o lună, o dată pe săptămână, în loc să facă lecţiile de biologie, chimie, fizică ori informatică în clase, elevii vor merge în laboratoarele Celestica, unde, pe parcursul a trei sau patru ore, vor aplica, împreună cu inginerii companiei, noţiunile predate de profesori.

Grupe de elevi de la ambele şcoli au testat deja sistemul în cadrul unor cursuri pilot, care s-au dovedit de mare succes. "Elevii au fost foarte încântaţi. De exemplu, au înţeles ce este electroliza, au putut să vadă de ce e nevoie de electroliză, ce rol are departamentul de calitate într-o companie. De asemenea, au fost în laboratorul de cositorie, unde au aprofundat noţiunile de chimie, iar apoi au început să vorbească despre plăcile de calculator, pentru că acolo se cositoreau", explică Delia Mela. Proiectul nu va încărca programul elevilor, pentru că în săptămânile în care învaţă la Celestica nu vor mai face la şcoală lecţiile de ştiinţe.

Lecţiile au fost bune şi pentru profesori, spune coordonatoarea proiectului. "Noi, profesorii, nu avem realitatea cerinţelor de pe piaţa muncii. Predăm după manuale învechite, iar laboratoarele sunt slab dotate", spune Mela.

Pentru viitor

Proiectul, o premieră pentru Bihor, este susţinut financiar de Celestica, firma asigurând inclusiv transportul elevilor. Compania se implică tocmai pentru că-şi doreşte ca elevii să fie bine pregătiţi atunci când îşi vor alege o meserie. "În orele de practică, noţiunile teoretice acumulate se fixează mai bine, interesul elevilor este stârnit, iar ei îşi dezvoltă abilităţile practice. În plus, prin contactul cu colegii noştri, au posibilitatea să înţeleagă utilitatea a tot ceea ce învaţă în clasă, să îi ajute în orientarea spre o viitoare meserie", spune Monica Câmpan, HR Business Manager în cadrul Celestica Oradea.

Mai mult, văzând cât succes au avut lecţiile pilot, reprezentanţii Celestica au decis să extindă proiectul, adăugând încă două şcoli. "În luna februarie vor participa la aceste lecţii elevii de la Oltea Doamna şi Arany János, iar din martie şi cei de la Colegiul Tehnic Mihai Viteazul din Oradea şi de la şcoala din Borş", spune Mela. Sperând ca, în viitor, cât mai mulţi elevi să aibă şansa să participe la ore de educaţie integrată, unde nu doar învaţă, ci află şi la ce le foloseşte, de fapt, să înveţe...