Luna trecută, preşedintele Consiliului Judeţean, Pasztor Sandor, a declanşat epurarea angajaţilor indezirabili sub pretextul eliminării "suprapunerilor şi paralelismelor", pentru "eficientizarea" instituţiei. Nu s-a atins, însă, de niciuna din multele structuri externe finanţate tot din bugetul judeţului, cum este şi Agenţia de Management al Destinaţiei, a cărei activitate a fost suprapusă unei alte structuri, Centrul Naţional de Informare şi Promovare Turistică, şi în plus puternic politizată şi specializată în spargerea banilor publici pe achiziţii cu dedicaţie.

La un an după ce a fost uns director un membru UDMR, AMD şi-a mărit organigrama cu 50%, iar cum angajaţii nu-i mai încap în sediul asigurat gratuit de Universitate, şi-a tras, sub pretextul unui proiect care nu are de-a face cu atribuţiile sale, un spaţiu ultracentral luat cu chirie. Revoltător, directorul Banto Norbert ţine secretă atât organigrama Agenţiei, cât şi achiziţiile de la firmele de casă ale UDMR, abonate de altfel şi la bugetul CJ.

De la concepţie...

Răzvan Dumbravă, fost șef AMD BihorAMD Bihor este una dintre entităţile alimentate din taxele şi impozitele bihorenilor, dar puţin cunoscută, deşi anual înghite un buget de peste 1,3 milioane lei. Înfiinţată ca organizaţie non-profit în 2015 prin asocierea între CJ, Salvamont şi Universitatea Oradea, AMD a avut iniţial un director specialist în turism, arii protejate şi planificare teritorială, Răzvan Dumbravă (foto), care activa în domeniu din 1996, venea din mediul privat şi nu avea nicio afiliere politică. Alături de el, nucleul l-au format specialiştii Gabriel Bonaciu (calificat în management turistic), Mihaela Ungureanu (universitar) şi Adrian Şuhanea (plecat între timp la Agenţia Spaţială Europeană). Un sprijin consistent au dat şi universitarii, decanul Facultăţii de Geografie, Alexandru Ilieş, fiind membru AGA.

Misiunea AMD a fost să pună la un loc expertiza şi resursele administraţiei publice, mediului ştiinţific şi celui privat din turism, pentru a gândi strategia de dezvoltare turistică a judeţului, strategii de gestionare a resurselor şi documente de planificare teritorială în turism. Pe aceste baze, o altă structură, Centrul Naţional de Informare şi Promovare Turistică, înfiinţat şi finanţat cu fonduri UE, urma să facă promovarea turistică propriu-zisă.

...la "promovare"...

După alegerile din 2016, AMD a devenit însă o "afacere" politico-financiară. Administratorul public al judeţului, Szabo Jozsef, numit din ordinul şefului UDMR Bihor, Szabo Odon, l-a "mazilit" pe Dumbravă în mai 2017, într-o şedinţă AGA la care a mai participat doar şeful Salvamont, Pinter Istvan, decanul Ilieş refuzând să gireze mascarada.

Funcţia de director i-a revenit lui Banto Norbert, profesor de geografie la Şcoala Nicolae Bălcescu, ghid turistic şi membru UDMR, candidat la Camera Deputaţilor în 2016. Acesta a reorientat AMD dinspre partea de concepţie spre promovare. De ce? Pentru imagine, adică publicitate şi propagandă. Urmarea? Nu numai că strategia de dezvoltare turistică n-a fost finalizată nici în prezent, ci planul de integrare a direcţiilor de acţiune a fost abandonat. Dacă anterior, de pildă, AMD pregătea un portal turistic online interactiv, cu implicarea firmelor, ONG-urilor şi publicului, noua conducere îl ţine neactualizat.  

Spre deosebire de strategia, logică, a fostei conduceri, noii şefi ai CJ au deturnat resursele spre nordul judeţului. "O aberaţie! Zona montană reuneşte cele mai atractive destinaţii turistice, alături de Oradea şi de Felix. Pe Valea Ierului nici nu există atracţii naturale, doar povestea cu vinurile locale, deloc speciale", spune un angajat.

... şi propagandă

Concomitent, AMD a fost populată cu clientelă politică, de la 10 angajaţi anul trecut ajungând acum la 15. Aşa a fost uns director adjunct PSD-istul Andrei Benţe, aşa au fost angajaţi un anume Borsi Balazs, despre care colegii nu ştiu cu ce se ocupă, altul Gergo Baumann, fiind recomandat ca specialist în marketing online.

Cel mai vizibil rezultat e că principala activitate a AMD a devenit "promovarea" soră cu propaganda politică. Dacă înainte preşedintele CJ Cornel Popa n-a apărut în nicio poză a AMD, acum nu există eveniment fără figura lui Pasztor Sandor, mediatizată pe conturile de Facebook ale AMD şi Discover Bihor ba la evenimente în nordul judeţului, ba dând startul, acum două săptămâni, raliului Retromobil.

AMD nu doar că s-a suprapus CNIPT, dar a şi început să funcţioneze ca agenţie de turism, organizând contracost excursii de o zi, cu autobuze ori microbuze închiriate, în Pădurea Craiului şi în Valea Ierului. "Pentru Valea Ierului s-au făcut excursii şi cu numai 7 doritori", spune o sursă.

Dedicaţii şi discriminări

În paralel, Agenţia toacă banii CJ pe contracte date prin încredinţare directă, fără cereri de oferte, pentru materiale de promovare. Cantităţi mari de tipărituri şi tricouri sunt comandate constant către două firme de casă ale UDMR – SC Festinus SRL din Sălard, a lui Debreczeni Sandor, fost director al Asociaţiei Studenţilor Maghiari din Bihor, şi SC Imago Media SRL din Săldăbagiu de Munte, a unui anume Gal Jozsef. Ambele sunt pomenite, de altfel, şi în Raportul Camerei de Conturi Bihor după verificarea execuţiei bugetare a CJ pe anul 2017.

Modul de operare e simplu: AMD face comenzi valorice modeste, sub limita de la care este obligatorie selecţia de oferte, dar prin frecvenţa contractelor, plăţile ajung la zeci de mii de lei. Acelaşi lucru se întâmplă şi la finanţarea acţiunilor de promovare: grosul banilor e alocat evenimentelor din nordul judeţului, în timp ce tradiţionalele tururi cicliste şi circuitul bisericilor din lemn sunt mai degrabă tolerate.

Agenţia de Formare... Profesională

Ultima "reuşită" a AMD este "ruperea", chiar fizică, de Universitate. Deşi Facultatea de Geografie i-a pus la dispoziţie încă din 2015, gratuit, un sediu cu două săli, în primăvară actuala conducere a Agenţiei a închiriat un spaţiu ultracentral, pe strada Primăriei nr. 2, de la un anume Lukacs Arpad. Fireşte, a găsit un pretext: accesarea a 2,7 milioane euro prin Programul Ro-Hu, pentru "Crearea şi dezvoltarea unei reţele transfrontaliere policentrice de formare şi suport în vederea creşterii calităţii serviciilor turistice şi meşteşugăreşti din judeţele Bihor şi Hajdu Bihar". În realitate, conform listei de "activităţi-evenimente", AMD ţinteşte atribuţii ale AJOFM: autorizarea sa ca formator profesional şi instruirea a 1.020 persoane ca agenţi de turism, ghizi, administratori de hoteluri şi pensiuni, recepţioneri, cameriste, bucătari, barmani etc.

Pe motiv că are nevoie de săli adecvate, AMD a încheiat un contract de închiriere pentru 960 euro/lună, timp de 8 ani, deşi proiectul, dacă va fi aprobat, s-ar derula doar în 2019 şi 2020.

Numai cu aprobare

Solicitat de BIHOREANUL să dea explicaţii, directorul AMD a refuzat, pur şi simplu, să pună la dispoziţie atât lista persoanelor pe care le-a angajat, cât şi a achiziţiilor în mandatul său. "Trebuie o cerere scrisă la care putem răspunde în 10 zile, dacă aprobă dl. Szabo Jozsef", a spus Banto Norbert, ignorând că asemenea informaţii sunt de interes public şi trebuie publicate din oficiu, nu la discreţia administratorului public al judeţului.

În ce priveşte mutarea de la Universitate, care suporta inclusiv utilităţile, directorul recunoaşte că n-a organizat nicio procedură de achiziţie pentru închirierea spaţiului din strada Primăriei, ci doar a căutat "cu colegii" variante, iar altele ar fi costat mai mult.

Banto a negat şi că AMD şi-a concentrat resursele spre nordul judeţului, zicând că în acest an a organizat 3 evenimente în Padiş, 7 la Pădurea Craiului şi "doar" 6 pe Valea Ierului, unde, de altfel, nu există nici atracţii turistice, nici locuri de cazare. Cât despre mediatizarea deşănţată a şefului CJ, s-a abţinut: "Asta întrebaţi pe dânşii, la Consiliul Judeţean. Eu nu mă simt în măsură să comentez". De fapt, ce putea zice?...


CONFIDENŢIAL
Asociaţi la belferie

Pe lângă propriii salariaţi, CJ Bihor are încă 1.000 prin instituţiile subordonate - DGASPC, teatrele Regina Maria şi Szigligeti, Muzeu, centre de educaţie incluzivă, Filarmonică, revistele Familia şi Nagyvarad, Asociaţiile Ecoland (care gestionează centrala pe biomasă de la Săcueni) şi Ecolect (care va coordona Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor).

În plus, CJ patronează structuri mai puţin ştiute, al căror număr de angajaţi refuză să-l facă public, tocmai pentru că nu produc nimic. Din această categorie face parte, de pildă, Agenţia de Dezvoltare Durabilă, care trebuia să facă proiecte pentru finanţări nerambursabile, dar de 2 ani doar a licitat (fără succes) construirea a două bazine de înot la Nucet şi Săcueni, ambele din bugetul CJ. Tot fără activitate este Fundaţia Euroregiunea Bihor-Hajdu Bihar, care în 6 ani a făcut un proiect pentru un turneu de fotbal amatori, unul de educaţie rutieră şi altul pentru amenajarea unui spaţiu verde la Şcoala Szacsvay Imre.

Despre alte două structuri externe ale CJ, Direcţia Social-Comunitară şi Direcţia de Dezvoltare şi Implementare Proiecte, finanţate anul trecut cu peste 2,5 milioane lei, Camera de Conturi a dezvăluit că, în ciuda denumirilor diferite, ambele au făcut acelaşi lucru: au luat bani din bugetul CJ şi i-au "pasat" unor sateliţi UDMR, cum sunt şi firmele Festinus şi Imago Media, finanţate şi de AMD.