Anul trecut, municipalitatea orădeană a înregistrat peste 10.000 de reclamaţii, ceea ce înseamnă cel puţin una pe oră.

"E normal să fie multe. Orădeanul ne transmite toate neregulile constatate, chiar dacă e vorba de iluminatul de pe şoseaua de centură sau săpăturile făcute de o firmă privată, probleme care nu ţin direct de Primărie. Important este să ştim şi să luăm măsuri", spune viceprimarul Florin Birta. Deci, la fel de important este ca orădenii să reclame în continuare...

Cu jalba online...

Cristian Beltechi, șeful Poliției Locale OradeaCap la cap, municipalitatea a preluat în 2018 de la orădeni 10.500 de reclamaţii, majoritatea prin intermediul Poliţiei Locale. "Anul trecut s-au înregistrat prin dispecerat 7.118 reclamaţii", spune directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi (foto). La acestea se adaugă cele 848 de sesizări preluate de Direcţia Tehnică a Primăriei şi alte 2.515 de reclamaţii expediate de orădeni cu telefonul mobil, prin aplicaţia Oradea City Report.

Potrivit directorului, dacă orădenii mai în vârstă pun mâna pe telefon şi sună sau scriu adrese, tinerii îşi trimit reclamaţiile online. De altfel, în vreme ce numărul reclamaţiilor telefonice a scăzut cu 5%, cel al sesizărilor "digitale" este în creştere cu 32%. "Astăzi toată lumea are telefon mobil. Dacă vede ceva în neregulă în oraş, orădeanul ne sesizează imediat", spune Beltechi.

Maşina, bat-o vina...

Într-un oraş în care 76.640 de maşini îşi dispută 25.904 locuri de locuri de parcare, cele mai multe sesizări sunt, evident, legate de acestea. "Oamenii reclamă în primul rând ocuparea abuzivă a parcărilor de domiciliu. Chiar dacă numărul sesizărilor a scăzut de la 2.364 în 2017 la 1.257 în cursul anului trecut, parcările au rămas o problemă", spune Beltechi.

În plus, nu este zi ca populaţia să nu reclame staţionarea maşinilor pe trotuare, pe diverse căi de acces sau pe pistele de biciclete. "În general, timpul mediu de intervenţie este de 7-8 minute. Există, însă, şi excepţii, atunci când agenţii primesc simultan mai multe apeluri", recunoaşte şeful Poliţiei.

La mare distanţă urmează, apoi, cele 623 de sesizări privind tulburarea liniştii şi apelul repetat la mila publică, circa 200 de reclamaţii legate de încălcarea disciplinei în construcţii şi mai apoi nemulţumiri faţă de depozitările ilegale de deşeuri lângă ţarcuri, terenurile necosite, clădirile degradate ori prezenţa scotocitorilor în gunoaie şi a cerşetorilor.

Atenţie, lucrări!

Florin Birta, viceprimar OradeaSurprinzător, un trend descendent cunosc şi sesizările preluate direct de Primărie. Anul trecut, Direcţia Tehnică a înregistrat 485 de adrese, mai puţin cu 38% faţă de cele 787 din 2017. "Majoritatea reclamaţiilor se referă la lucrările la reţele. Numărul lor a scăzut, pentru că anul trecut am avut mai puţine investiţii din fonduri europene", explică viceprimarul Florin Birta (foto).

Orădenii reclamă cel mai des deranjul provocat de săpături, distrugerile provocate, durata lucrărilor şi modul defectuos de refacere a carosabilului.

Pe fondul reducerii şantierelor, tot în scădere - de la 876 la 529 - sunt şi plângerile depuse la Primărie împotriva Companiei de Apă Oradea. "Principalele nemulţumiri sunt legate de calitatea serviciilor de alimentare cu apă, intervenţiile la avarii şi colmatarea canalelor de apă pluvială", spune viceprimarul.

De la capăt

Reabilitarea reţelelor, care a redus numărul avariilor, şi închiderea marilor şantiere au făcut ca şi plângerile împotriva societăţii Termoficare privind încălzirea şi apa caldă să scadă, de la 127 în 2017 la 104 în cursul anului trecut.

Diminuarea numărului de sesizări se anunţă însă provizorie. Operatorii de apă şi termoficare pregătesc pentru 2018 lucrări de amploare. Şi la cum se mişcă binecunoscutul Dorel, atunci să vezi reclamaţii!