În vara anului trecut, orgoliul bihorenilor era grav rănit după ce celebra casă de modă pariziană Dior a scos la vânzare o colecţie de lux în care erau copiate cu tupeu cojoace de Beiuş. Desigur, fără ca faimoşii designeri să recunoască de unde s-au inspirat.

În replică, revista bucureşteană Beau Monde şi compania de publicitate McCann au lansat site-ul "Bihor Couture", de unde oameni din lumea întreagă să poată comanda cojoace, cămăşi şi bijuterii făurite de meşterii adevăraţi din zona Beiuşului. Lăudabilă şi bine gândită, campania s-a dovedit a fi însă o perdea de fum...

Reparaţie morală

Lansat în luna martie a acestui an, site-ul bihorcouture.com a fost creat ca un răspuns la furtul casei de modă Dior. Lăudată şi susţinută la lansare de numeroase publicaţii, inclusiv de BIHOREANUL, platforma părea să repare o nedreptate făcută artizanilor care mai cos cojoace tradiţionale, ii ori cămăşi. În timp ce aceştia cer câteva sute de lei pe hainele la care trudesc, Dior pretinde 35.000 dolari pe un singur suman plagiat!

"Timp de mulţi ani, marile case de modă s-au inspirat din tradiţiile şi cultura altor ţări, fără să acorde credit creatorilor originali. Beau Monde, o revistă de modă cu 100% conţinut original românesc, ia atitudine împotriva acestui fenomen, lansând Bihor Couture, o marcă de haine românească, ale cărei creaţii sunt făcute de aceiaşi meşteri artizani pe care Dior i-a copiat în colecţia sa din 2017, fără să le acorde credit", se arăta într-un comunicat transmis de Beau Monde şi McCann, la lansarea campaniei.

Premiu european

Pe site-ul campaniei au fost postate filmuleţe cu meşteri reali din Bihor, care comentau neaoş furtul făcut de Dior şi explicau de ce cojocul de Beiuş este mai frumos, fiind cusut manual. Pentru că scopul era să trimită în lume hainele tradiţionale, site-ul găzduieşte un magazin online, unde se vând cojocul autentic de Beiuş, cu preţuri care încep de la 500 euro, cămaşa românească (40 euro), baticul tradiţional (45 euro) şi bijuterii cusute manual din mărgele, cu preţuri cuprinse între 10 şi 45 de euro. Bine gândit şi conceput, site-ul a fost şi premiat la Cannes anul acesta, la un festival dedicat campaniilor de publicitate, cu un premiu de bronz la categoria "Brand Experience & Activation Lions".

Numai că, pe cât de frumoasă a fost iniţiativa Beau Monde şi McCann, pe atât de neserioasă pare. "Am făcut o comandă de cojoc pe 26 iulie. Am primit doar un mail în care mi se mulţumeşte şi mi se spune că am fost pus pe o listă de aşteptare. De atunci, niciun semn", spune un bihorean.

Suspiciunile sunt cu atât mai întemeiate cu cât pe site nu este prezentat niciun cojocar! "Nici măcar nu ştiu cine ar trebui să-mi facă cojocul", zice bărbatul. La categoria "Designeri", sunt prezentate doar trei doamne, Dorina Hanza, Gladi Dogaru şi Ana Popa, toate creatoare de bijuterii. Oricum, nici una dintre ele nu are informaţii de contact, pentru a fi întrebate dacă ele fac şi cojoacele.

Anonimi prea ocupaţi

Contactată de BIHOREANUL, reprezentanta agenţiei McCann, Corina Nica, susţine că iniţiativa este cât se poate de serioasă, iar comenzile nu sunt onorate din simplul motiv că... sunt prea multe. "Sunt foarte multe comenzi, peste 2.000, dintre care mai mult de o jumătate procesate. Se lucrează cu fiecare comandă în parte", a transmis ea, arătând şi că realizarea unui cojoc durează cam 4 luni. Nica n-a vrut să lămurească dacă toate cele 2.000 de comenzi sunt de cojoace sau clienţii Bihor Couture mai cumpără şi altceva. Căci, în mod cert, dacă toţi clienţii vor cojoace, vor mai avea de aşteptat...

Culmea este că, întrebată cine sunt cei care fac cojoacele şi cămăşile, Nica a refuzat să răspundă! "Numele nu vi le pot da, din motive de GDPR (n.r. regulamentul european privind protecţia datelor personale)", a spus PR-ista. Când reporterul i-a spus că este absurd răspunsul său, întrucât meşterii tradiţionali, prin natura meseriei lor, doresc să fie cunoscuţi de oameni, ca să atragă clienţi, Nica n-a mai dat nicio lămurire.

De asemenea, femeia a refuzat să ofere numele ori datele de contact ale colaboratoarei pe care, susţine ea, Beau Monde o are în Bihor şi care, de fapt, coordonează "comunitatea de meşteri". "Doamna nu are timp să vorbească cu dvs.", a spus Nica, refuzând şi să ia în calcul programarea unei întâlniri ori a unei banale conversaţii telefonice. Întrebată cum ar putea clienţii Bihor Couture, dacă primesc produsele, să aibă garanţia că sunt autentice, PR-ista n-a mai dat niciun răspuns. Reuşind astfel să demonstreze că, deşi părea o iniţiativă bună, Bihor Couture s-a devenit o întreprindere neserioasă...