În Oradea e ca-n bancuri: dacă nu înjuri la volan înseamnă că nu eşti atent la trafic! Aproape că nu este stradă importantă din zona centrală care să nu fie presărată cu şantiere mai mici ori mai mari. Prin Parcul Traian se circulă cu greutate, strada Mihai Eminescu e închisă, iar pe Ady Endre nu se poate trece.

"Tot centrul e blocat. Nici nu mai ştii pe unde să o iei. E foarte greu să faci un traseu şi să nu comenteze clientul", se plânge un taximetrist. Iar odată cu începerea şcolii va fi şi mai greu. Municipalitatea pregăteşte lucrări importante tărăgănate din vară!

Şcoală printre şantiere!

Taximetriştii spun că, odată cu începerea anului şcolar, traficul în Oradea creşte şi cu 80%. Oamenii renunţă la mijloacele de transport în comun ca să-şi care copiii cu maşina până la uşa clasei. Străzile din zona colegiilor Gojdu şi Eminescu, a şcolilor Oltea Doamna şi Generală 14 se umplu de maşini.

Traficul devine sufocant odată cu venirea ploilor şi se menţine aglomerat până spre vacanţa de iarnă. "Pe când începe şcoala ar trebui ca toate lucrările care afectează circulaţia să se cam termine. Începi mai repede cu o lună, tragi mai tare peste vară, dar pe toamnă închizi, pentru că altfel se circulă foarte greu", spune Iosif Rad (foto), preşedintele Camerei Taximetriştilor Oradea. Teoretic corect, practic imposibil de pus în practică!

În blocaj

Săptămâna trecută, circulaţia pe străzile din dreptul viitorului pod al Centenarului era complet blocată. Muncitorii s-au apucat de construirea giraţiei din faţa Clubului Constructorul abia la sfârşitul vacanţei de vară. "Am fi vrut să începem mai repede, dar a trebuit să aşteptăm finalizarea ultimelor proceduri de expropriere a amplasamentului", se scuză viceprimarul Florin Birta (foto). Oricum ar fi, circulaţia pe străzile Sfântul Apostol Andrei (între B.P. Haşdeu şi Ady Endre), Ady Endre (între Roman Ciorogariu şi Moscovei) şi respectiv Szigligeti Ede este închisă până pe 16 septembrie.

La fel, săptămâna trecută era închisă strada Mihai Eminescu pe porţiunea spre Piaţa Creangă, pentru asfaltări după înlocuirea reţelelor de apă, iar în Parcul Traian se circula cu dificultate. Compania de Apă a terminat înlocuirea reţelelor în zona Şcolii Oltea Doamna şi a asfaltat şoseaua până în dreptul Palatului de Justiţie. Asta nu înseamnă, însă, că a şi terminat. "În următoarele 30 de zile ne vom muta şantierul pe cealaltă parte a străzii, pe sensul spre Bulevardul Magheru", spune directorul tehnic Gheorghe Popa. Suficient cât să îngreuneze traficul...

Două săptămâni de pauză

De parcă nu era destul, lucrările în valoare de 1 milion de euro pentru construirea podului peste Peţa, programate să fie gata înainte de începerea anului universitar, s-au blocat în birocraţie. "De două săptămâni n-am lucrat nimic. Plătim pază non-stop pentru utilaje şi materiale. Am finalizat demolarea podului, dar aşteptăm autorizaţia de construire", spune directorul Drumuri Bihor, Dorel Crăciun (foto).

Problema e că proiectantul plătit de Primărie să verifice schiţele a avut obiecţii legate de armătura fundaţiei podului şi a pistei pentru biciclişti ridicate în consolă. "În mod paradoxal, proiectantul a cerut să mai scoatem din armătură, ceea ce a făcut ca obţinerea autorizaţiilor să se prelungească", spune Crăciun, adăugând că în noile condiţii termenul de 30 octombrie avansat iniţial pentru predarea lucrării se va decala. "Probabil vom prelungi cu două săptămâni. Tehnologic, nu avem cum să terminăm mai repede". Pentru a mai recupera din handicap, constructorii vor începe săptămâna aceasta lucrări pregătitoare pentru turnarea radierului noului pod.

Blocaţi din minister

O întârziere mult mai mare au lucrările pentru reamenajarea liniilor de tramvai în intersecţia străzilor Primăriei, Decebal şi Aradului, finanţate cu fonduri europene. Programată să înceapă în august ca parte integrantă a investiţiei pentru construirea unei linii noi care să lege zona Aradului de cartierul Cantemir de-a lungul Peţei, execuţia s-a blocat în proiect. Dacă în prima fază lucrările - atribuite de municipalitate unei asocieri conduse de Abed Nego pentru suma de 61,9 milioane lei - au fost decalate din cauza contestaţiei depuse de asocierea concurentă, după semnarea contractului de execuţie Primăria s-a oprit singură.

"Noi eram pregătiţi să începem lucrările la 1 august, dar Ministerul Fondurilor Europene ne-a transmis că dacă dăm ordinul de începere a lucrărilor înainte să avem semnat contractul de finanţare, riscăm ca ele să fie declarate neeligibile şi să pierdem banii. Cu asta nu ne putem juca!", explică viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Autobuze în loc de tramvaie

Aşadar, ordinul de începere a lucrărilor va fi dat în a doua jumătate a lunii septembrie. "Cam două luni circulaţia tramvaielor prin zonă va fi oprită. Vom încerca să lucrăm astfel încât traficul să nu fie închis simultan pe ambele sensuri", spune Mălan. Circulaţia tramvaielor va fi suplinită cu autobuze, iar traficul auto va fi deviat, pe cât posibil, pe străzile adiacente.

"Este o lucrare importantă. Linia de tramvai se va reamenaja astfel încât să ofere garniturilor care vin dinspre Decebal posibilitatea să facă la dreapta spre Ioşia, iar celor care vin dinspre Ioşia să facă la stânga spre Decebal. Acest lucru ne va da mai multă flexibilitate. În cazul în care vor fi lucrări pe un tronson, nu vom mai fi obligaţi să blocăm toate liniile, ci doar un tronson", spune Mălan.

Se amână...

Construirea noii linii de tramvai va fi ultimul mare proiect început anul acesta. "Aşteptăm finalul licitaţiei pentru reamenajarea Pieţei Ferdinand şi vom vedea dacă mai avem timp să începem lucrările. Nu poţi să sapi şi să laşi spart peste iarnă centrul oraşului!", spune viceprimarul. Potrivit acestuia, lucrări precum reabilitarea şi transformarea în artere pietonale a străzilor Aurel Lazăr, Libertăţii, Nicolae Grigorescu şi Iosif Vulcan, construirea tunelului care va lega Parcul Traian de Parcul Brătianu pe sub liniile de tramvai de pe Bulevardul Magheru, reabilitarea dealului Ciuperca şi altele, prognozate să înceapă anul acesta, vor fi amânate cel mai probabil pentru 2019.

"Până în prima jumătate a lunii octombrie mai poţi lucra, dar după această dată nu mai ai cum", argumentează Mălan. Şi pe bună dreptate. Dacă n-au fost în stare să lucreze peste vară, când şoselele erau libere şi vremea bună, constructorii n-au nicio şansă să se descurce sub trafic, toamna, pe ploaie...


PE 2019!
Anul ambuteiajelor

Anul 2019 se anunţă unul dintre cei mai dificili din punct de vedere al traficului, primarul Ilie Bolojan vrând să înceapă în primăvară lucrări pentru amenajarea unui sistem de tuneluri în Centrul Civic. Investiţia de 20,5 milioane euro, care are ca scop tocmai fluidizarea traficului, va bloca timp de doi ani circulaţia prin zonă. În paralel, pentru că oricum va fi deranj, municipalitatea va începe construirea unei parcări subterane cu 273 locuri în jurul Catedralei Ortodoxe. Pe lista investiţiilor amânte pentru anul viitor se mai numără prelungirea drumului expres de la Podul Teodor Neş până la intersecţia cu strada Ion Bogdan, construirea terminalului intermodal din zona Episcopia Bihor şi a pasajului suprateran deasupra şoselei de centură pentru a asigura accesul la viitoarea Piaţă 100