În centrul istoric al Oradiei funcţionează simultan două reguli care se bat cap în cap. Pe aceeaşi stradă şi la acelaşi gen de activitate, unele firme sunt obligate să respecte orarul de lucru prelungit impus de Consiliul Local, iar altele nu!

Primăria recunoaşte suspendarea regulamentului, dispusă în septembrie de Tribunalul Bihor, doar pentru firmele care au dat-o în judecată. "Este aberant. Legea ar trebui să fie una pentru toată lumea. Nu se poate ca, pentru aceleaşi fapte, unii să poată fi amendaţi, iar alţii nu", protestează proprietarul unui magazin.

Totul pentru turism

Încercând să atragă turiştii, primarul Ilie Bolojan a reuşit să îşi ridice în cap localnicii. Conceput în laboratoarele municipalităţii, Regulamentul privind stimularea dezvoltării centrului istoric instituit prin HCL 827 din 2017 prevede un pachet de măsuri graduale menite să readucă zona centrală la viaţă. Înainte de toate, normativul impune eliminarea din zona centrală a service-urilor şi spălătoriilor auto începând cu ianuarie 2018, dar şi a caselor de amanet, magazinelor second-hand şi jocurilor de noroc începând din ianuarie 2019.

La fel, începând din ianuarie agenţii economici din zona centrală sunt supraimpozitaţi cu 50% pentru spaţiile comerciale închise şi terenurile fără construcţii, iar începând din iunie toate unităţile din zona centrală sunt obligate să funcţioneze după un program minim între orele 10 - 19 pe timpul iernii şi 10 - 21 peste vară. Prin excepţie, Consiliul Local a scurtat în iulie, dar numai pentru acest an, programul minim obligatoriu până la ora 17, iarna, şi 19, vara.

Valuri de nemulţumiţi

Măsurile intervenţioniste ale Primăriei au enervat pe toată lumea. Proprietarii sălilor de jocuri de noroc au protestat, afirmând că activitatea pe care o prestează atrage turişti, deţinătorii caselor de amanet au spus că acestea aduc clienţi, iar administratorii magazinelor second-hand au susţinut că nu dăunează imaginii oraşului de vreme ce vând produse de marcă, calitativ mult peste "chinezăriile" nou-nouţe.

În plus, comercianţii s-au plâns că prelungirea programului le va creşte cheltuielile de personal, fiind obligaţi să angajeze cel puţin o vânzătoare în condiţiile în care piaţa muncii duce lipsă de personal, mulţi angajaţi refuză să lucreze duminica din motive religioase, chiar şi plătiţi dublu, iar experienţa a dovedit că prelungirea programului nu creşte încasările. "Degeaba stau eu în magazin în weekend sau seara, când nu intră nimeni", se plânge un comerciant.

Agenţii economici au realizat ce se întâmplă abia în vară, când Poliţia Locală a împărţit primele avertismente, urmate de amenzi între 200 şi 600 lei, în pregătirea suspendării activităţii.

"Lucrurile merg înainte"

Revoltaţi, mai mulţi agenţi economici au contestat în instanţă regulamentul, iar pe 19 septembrie Tribunalul Bihor a dispus suspendarea lui provizorie. "Scopul suspendării regulamentului este ca acesta să nu producă prejudicii celor implicaţi până la judecarea pe fond", explică avocatul reclamanţilor, Mircea Ursuţa.

directorul Poliţiei Locale Oradea, Cristian BeltechiHotărârea instanţei nu a afectat, însă, agenda municipalităţii. Primăria, prin Poliţia Locală, pune în continuare presiune pe agenţii economici. "Lucrurile merg înainte. La nivelul conducerii Primăriei s-a decis ca, până la lămurirea situaţiei juridice, să aplicăm doar avertismente, care tot sancţiuni sunt", spune directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi (foto).

Poliţia Locală nu doar că face controale, dar şi refuză să avizeze firmele din zona centrală care propun un orar mai scurt. "Nu putem elibera acordul de funcţionare pentru activitatea solicitată până la remedierea deficienţelor constatate: solicitarea din partea dumneavoastră a unui orar de funcţionare care să cuprindă orarul minim obligatoriu", se menţionează în răspunsul trimis de Primărie unui patron la începutul lui octombrie.

"Ne menţinem poziţia"

Reprezentanţii municipalităţii au prins tupeu după ce Primăria a obţinut, pe 27 septembrie, de la un alt complet de judecată al Tribunalului Bihor, taman pe dos, respingerea suspendării regulamentului în procesul intentat de conducerea magazinului Luminiţa de la capătul podului Sfântul Ladislau. "Nu ştiu ce s-a întâmplat. Oricum, noi vom merge mai departe în instanţă şi vom cere revocarea regulamentului", spune patroana magazinului, Mariana Paşcalău. Comercianta susţine că de suspendarea regulamentului ar fi trebuit să beneficieze toţi agenţii economici afectaţi de acesta. "Normal ar fi ca legea să se aplice pentru toţi".

Juriştii Primăriei gândesc altfel. "Hotărârea de Consiliu Local în discuţie este un act administrativ cu caracter individual, ce se aplică doar persoanelor juridice care funcţionează în centrul istoric, nu întregului oraş. Astfel, hotărârea instanţei de suspendare a regulamentului este opozabilă doar agenţilor economici care au fost parte în proces. Pentru restul, acesta funcţionează în continuare", argumentează unul dintre juriştii implicaţi în proces.

Ilie Bolojan, primar OradeaDe altfel, aceasta este şi poziţia primarului Ilie Bolojan (foto): "Noi ne menţinem în continuare poziţia. Am câştigat un proces. Mergem mai departe. Va decide instanţa". Edilii sunt cu atât mai hotărâţi cu cât, din 232 de firme din centrul oraşului, s-au plâns instanţei mai puţin de 10%. Dintre reclamanţi, doar 20 au obţinut suspendarea HCL, iar unul a pierdut. Ceea ce, conform Primăriei, este un scor bun...

"Este abuz în serviciu"

Mircea Ursuța, avocat OradeaÎn replică, avocatul reclamanţilor, Mircea Ursuţa (foto) spune că suspendarea regulamentului până la judecarea pe fond ar fi trebuit să se aplice tuturor firmelor din zona centrală. Potrivit acestuia, Primăria comite un abuz. "Sentinţa de suspendare a unui act administrativ produce efecte «erga omnes». În cazul în care juriştii municipalităţii nu înţeleg noţiunea, le spun că asta înseamnă «pentru toată lumea»", spune Ursuţa.

Avocatul este de părere că, regulamentul fiind suspendat pentru toată lumea, nerespectarea hotărârii judecătoreşti de către reprezentanţii municipalităţii poate fi calificată ca faptă penală. În plus, prin conduita sa, până şi Primăria recunoaşte indirect că nu are dreptate. "Un act normativ ori este în vigoare, ori nu! Faptul că Primăria nu aplică amenzi în baza regulamentului, deşi îl consideră în vigoare, reprezintă abuz în serviciu, iar prejudiciul este reprezentat de sumele neîncasate", spune avocatul.

Oricum ar fi, Primăria nu are cum ieşi bine din acest proces. Dacă pierde, s-ar putea să fie obligată la plata unor despăgubiri firmelor afectate, dacă câştigă, ar putea reuşi să falimenteze o mulţime de firme din centrul istoric. Cam cum se întâmplă de câte ori intervine statul în economie...


PREGĂTIRI DE RĂZBOI
"Face fiecare ce doreşte!"

Regulamentul privind măsurile de creştere a atractivităţii centrului istoric nu este singurul care pune municipalitatea în dificultate. Prefectul Ioan Mihaiu a solicitat revocarea Hotărârii 697 din 2018 privind supraimpozitarea cu 50% a clădirilor mici şi nealiniate stradal, ca fiind nelegală.

Deşi prefectul ceruse municipalităţii să revoce HCL-ul "în prima şedinţă a Consiliului Local" acest lucru nu s-a întâmplat nici după 5 şedinţe. "Hotărârea va intra în vigoare abia la final de an. Colegii jurişti de la cele două instituţii mai pot cădea până atunci asupra unui punct de vedere. Dacă nu, face fiecare ce doreşte", le-a spus primarul Ilie Bolojan, joia trecută, consilierilor locali.

Deşi adresa lui Mihaiu nu lasă loc de interpretări, secretarul Consiliului Local, Ioan Vila, se va întâlni săptămâna aceasta cu juriştii Prefecturii pentru a negocia evitarea unui proces. Oricum, poziţia primarului e clară. "Executivul va propune menţinerea regulamentului. Din analiza făcută, HCL-ul respectă prevederile legale", pretinde Bolojan.


"Primăria ne obligă să ţinem deschis seara şi duminica, fără să ţină seama la ce cheltuieli ne supune, pe considerentul că numai atunci au oamenii timp să vină în centrul oraşului. Pe principiul acesta, ar trebui să fie deschisă şi Primăria, după acelaşi program, căci în timpul săptămânii orădenii sunt la lucru şi doar seara şi duminica pot merge să-şi plătească impozitele, să ceară avize sau să intre în audienţă la primar sau viceprimari"

patron de magazin