Naivitatea e fără leac. În ciuda avertismentelor repetate, mulţi cetăţeni nu stau deloc pe gânduri să-şi pună pe tavă datele personale, ba chiar şi cardurile şi codurile PIN unor infractori dibaci, chitiţi să-i lase fără agoniseală. Problema e că şi instituţiile care ar trebui să-i protejeze au vulnerabilităţi.

Două orădence au rămas fără banii din conturile bancare în urmă cu trei săptămâni după ce au fost înşelate de cunoscutul escroc Hamza Andras, care a şi fost arestat preventiv pentru aceste fapte, pe o perioadă de 30 de zile, de Tribunalul Bihor. În unul dintre cazuri, individul a reuşit să-şi însuşească banii cu "ajutorul" unui operator de telefonie mobilă, furând pur şi simplu fără probleme numărul de telefon al victimei sale. Şi nici măcar nu e la prima ispravă...

Din nou în "afaceri"

Potrivit unui comunicat transmis, vinerea trecută, de Biroul de presă al Poliţiei Bihor, noile fapte ale lui Hamza datează din luna ianuarie a acestui an, când escrocul a sunat o femeie de 31 de ani şi s-a prezentat drept reprezentant al unei organizaţii care desfăşoară cursuri de recalificare profesională, convingând-o să îi trimită copii ale unor acte de identitate, cardul de credit, precum şi codul PIN al acestuia, sub pretextul că documentele solicitate sunt necesare pentru înscrierea la cursurile respective.

I-a promis, tototdată, victimei că, în cadrul proiectului, îi va putea achita şi datoriile acumulate pe respectivul card. Şi, evident, a păcălit-o. Urmarea, previzibilă: i-a furat cei 1.200 lei care erau în cont.

Câteva zile mai târziu, pe 27 ianuarie, "prin intermediul mai multor mijloace frauduloase", după cum spun poliţiştii, Hamza a reuşit să se conecteze la contul de mobile banking al unei alte orădence de 30 de ani, "prin fraudarea sistemului de securitate al băncii, şi ar fi transferat 5.800 de lei din contul acesteia în contul său". 

"Doamna Elena"

Felul în care a acţionat Hamza este detaliat în referatul de arestare înaintat judecătorului de drepturi şi libertăţi de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor, consultat de BIHOREANUL.

În cazul primei escrocherii, bărbatul şi-a sunat victima prezentându-se drept "doamna Elena", chipurile reprezentanta unei organizaţii care desfăşoară cursuri de recalificare profesională, finanţate cu fonduri europene, şi a convins-o să-i trimită, printr-o persoană, o copie după cartea de identitate, extrasul de cont emis de banca la care aceasta încasează salariul, cardul bancar şi codul PIN aferent.

"Persoanei i s-a spus că documentele solicitate sunt necesare în vederea înscrierii la cursurile desfăşurate de către organizaţie, iar cardul de credit şi codul PIN aferent acestuia este necesar pentru a-i achita datoriile acumulate prin folosirea respectivului card de credit", se precizează în referat. Hamza n-a stat mult pe gânduri şi i-a golit contul cu prima ocazie. Pe 22 ianuarie, "de la bancomatul amplasat la Agenţia BCR Vulturul Negru, numitul a retras de pe cardul persoanei vătămate suma de 1.200 lei", arată documentul.

Protecţia clienţilor? O păcăleală

Hamza a folosit acelaşi scenariu şi pentru a-şi păcăli cea de a doua victimă. După ce a intrat în posesia copiei cărţii de identitate şi a unui extras de cont, "doamna Elena" a sunat la Call center-ul băncii, cerând informaţii despre sold şi totodată sprijin pentru efectuarea unui transfer bancar.

"Întrucât nu a apelat la Call center-ul de pe numărul de telefon declarat de persoana vătămată în relaţia cu banca, i-a fost refuzată efectuarea tranzacţiei", arată referatul. Aşa că Hamza s-a gândit să rezolve altfel problema. A intrat la un Orange Shop, a prezentat copia cărţii de identitate a victimei sale şi a obţinut de la operator o cartelă SIM nouă, căreia îi era atribuit numărul de telefon al victimei.

Imediat după aceea a sunat din nou la Call Center-ul băncii, de astă dată de pe numărul de telefon al titularei contului pe care voia să-l devalizeze, şi, prezentându-se ca şi cum ar fi ea, cu actele acesteia în mână, a parcurs toţi paşii de verificare a identităţii, obţinând apoi sprijin pentru activarea serviciului de smart mobile banking. "Prin respectiva aplicaţie, a transferat suma de 5.800 lei din contul persoanei vătămate în contul său deschis la Banca Transilvania", scrie în referatul de arestare al Parchetului, cu care procurorii au reuşit să convingă Tribunalul să emită pe numele lui Hamza un mandat de arestare pentru 30 de zile. Acuzaţiile care i se aduc sunt efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos şi acces ilegal la un sistem informatic. 

Om cu "experienţă"

Aşa cum BIHOREANUL a mai scris, Hamza nu este nici pe departe la primele isprăvi. După ce în 2017 a încercat să adune sponsorizări minţind că oferă mese calde orfanilor şi sărmanilor, împreună cu un alt individ, Kopar Ştefan, şef al unei asociaţii a romilor, anul trecut a ajuns din nou în atenţia poliţiştilor. Motivul? Împreună cu alţi doi indivizi, între care Carol Struţ, un amic de-al său, a golit conturile bancare a 5 persoane cu dizabilităţi din grija Asociaţiei Alsterdorf.

Şi atunci pungaşii au furat datele păgubiţilor şi au cerut în numele acestora să li se trimită la domiciliu carduri noi în locul unora care le-ar fi fost furate, dar la alte adrese decât cele din contracte, unde curierii le-au predat fără nicio verificare a identităţii.

Frauda, posibilă din cauza acestei breşe de securitate în procedura de livrare a cardurilor la domiciliu, s-a ridicat la aproximativ 17.000 lei, după cum a dezvăluit BIHOREANULUI directorul fundaţiei, Emil Cuc.

Bancă păţită

Trebuie menţionat, totuşi, că după frauda descoperită la Oradea, BCR şi-a revizuit procedurile de identificare în cazul apelurilor telefonice, luând măsuri pentru a evita asemenea fraude. Concomitent, banca a înaintat Poliţiei propria plângere, cerând clarificarea modului în care informaţiile clienţilor au ajuns în posesia unor străini. Dacă iniţial reprezentanţii băncii nu au returnat banii sustraşi de Hamza din conturile clienţilor, după ce cazul a fost făcut public de BIHOREANUL, toate cele 5 persoane au fost despăgubite.

După cum se vede, însă, chiar şi aşa, Hamza nu a avut nicio jenă să-şi continue escrocheriile, ba dimpotrivă, şi-a perfecţionat metodele. E drept că a avut şi "ajutorul" perfect de la victime, dar, cel puţin într-un caz, a beneficiat şi de girul celor care ar fi putut să le protejeze...