La numai 23 de ani, orădeanul Vlad Mocanu ar putea preda un curs despre cum să transformi nereușitele altora într-un succes personal.

Văzând cum eșecul în afaceri este adesea măturat sub preș, tânărul a vorbit cu 70 de antreprenori români, care și-au povestit cu lux de amănunte ratările, transmițându-le tinerilor cum să învețe din greșelile lor, dar şi să nu le fie frică de eşecuri. În nici trei luni, volumul „Eșecuri de succes” s-a vândut în peste 1.000 de exemplare...

Demitizarea eșecului

Cum profilul ales la Facultatea de Istorie și Relații Internaționale, cel de Studii de securitate, nu i-a satisfăcut așteptările, Vlad Mocanu s-a implicat din studenție și în alte proiecte. A făcut voluntariat, apoi s-a implicat în Asociația „Good Life Performers”, de educație nonformală, iar în 2015 a câștigat 12.000 de lei din partea Fundației Comunitare Oradea pentru a organiza cursuri de educație financiară pentru liceeni. „Mereu mi-a plăcut să fac lucrurile în stilul meu, să dezvolt proiecte”, povestește tânărul orădean.

Mai târziu, Vlad s-a implicat în administrarea unei firme de IT și a unei cafenele, ambele deținute de verișorii lui, însă, după un timp, business-urile n-au mai mers. „După experiența asta mi-am dat seama că societatea îi arată cu degetul pe cei care eșuează. Toată lumea fuge doar după succes, dar nimeni nu vorbește despre eșec, deși, sub diferite forme, cu toții îl trăim”.

Așa i-a venit ideea să adune povești despre nereușitele oamenilor de afaceri din România și să le prezinte într-o carte, pentru a le spune și altora că nu e o tragedie dacă nu le iese din prima. „Într-o lume în care toți vânează succesul, am zis că voi fi eu cel care fuge după eșec”, povestește Vlad, care a lucrat timp de un an la documentarea cărții „Eșecuri de succes”, în timp ce avea și un job part-time pe marketing într-o firmă.

Afaceri pestrițe

Volumul a fost lansat la finalul anului trecut și cuprinde 70 de povești ale tot atâtor antreprenori români, din mai multe domenii, de la medicină la fast-food, care își spun pe rând pățaniile, provocați fiind de întrebările autorului.

Între aceștia se numără Radu Lupaș, co-fondator Salad Box, Mihai Cosmin Rotaru, fondatorul platformei Clever Taxi, Alex Dona, managing partner al celebrului site de umor Times New Roman, Dan Paștiu, omul de afaceri din Sibiu care a lansat franciza Dabo Doner (12 milioane euro cifră de afaceri în 2017) sau Florentin Banu, omul care la începutul anilor ’90 a creat napolitanele Joe, pe care le-a cedat apoi companiei Nestle, iar la începutul anilor 2000 a fondat rețeaua de supermarketuri Artima. Lor li se mai alătură Daniel Crăciun, fondatorul magazinului online Lensa.ro, Antonio Eram, co-fondator Netopia mobilPay, un sistem de plată online cu telefonul sau cu cardul.

Eșecul de 180 de milioane

George Haber, antreprenorÎn cartea lui Vlad se destăinuie și câțiva orădeni, în frunte cu celebrul George Haber (foto), care și-a făcut o avere impresionantă în Silicon Valley, „Mecca” mogulilor IT, fiind considerat „părintele DVD-ului”, căci firma lui CompCore Multimedia a creat soluția ce permitea rularea de filme şi muzică în software, contribuind astfel la dezvoltarea conceptului DVD. Haber își povestește eșecurile, unul dintre ele fiind, paradoxal, chiar vânzarea CompCore cu 180 milioane de dolari, afacere care astăzi ar fi putut fi un fel de YouTube, valorând zeci de miliarde de dolari.

Un alt orădean este Gabriel Pleșca, co-fondator, alături de fratele lui, al Icelandia, prima fabrică de gheață preambalată din România, care a demonstrat că se pot face bani din apă înghețată.

„Subiecții” cărții, toți oameni de succes, își spun poveștile pe șleau. Unul dezvăluie că dormea în mașină și mânca pe la cunoscuți, când era la început de drum, în timp ce un altul îşi aminteşte că i se spunea „ratatul blocului” fiindcă îi eșuaseră vreo patru tentative de business. Toți, în schimb, le recomandă tinerilor să nu se dea bătuți, chiar dacă ratează oportunităţi de mai multe ori.

Omul-editură

Cum i s-a părut că editurile l-ar fi „jumulit”, Vlad și-a tipărit cartea de unul singur. A obținut 5.000 de lei pe o platformă de crowdfunding, iar restul banilor i-a primit de la câțiva oameni de afaceri.

Până acum, „Eșecuri de succes” s-a vândut în peste 1.000 de exemplare, cu câte 50 de lei bucata, iar tânărul a dezvoltat și câteva produse de marketing în jurul ei, cum ar fi calendare. Volumele au fost comandate inclusiv din străinătate de expați. „Cred că prinde atât de bine pentru că e vorba de oameni de la noi, unii care au pornit de prin sate, care au trăit în acelaşi mediu şi au trecut prin aceleaşi greutăţi. E vorba de povești autentice”, spune autorul.

Invitat acum să-și prezinte cartea la seminarii de business din toată țara, Vlad vrea să înceapă lucrul la volumul al doilea și își propune să organizeze el însuşi evenimente pe același subiect: cum să nu te lași bătut când ceva nu-ți iese. Căci, mai devreme sau mai târziu, tot o păţeşti...