Cele mai multe proiecte, cei mai mulţi bani atraşi, cel mai mare nivel de contractare... Absorbţia mare a fondurilor UE de către Primăria Oradea s-a întors împotriva oraşului.

Ministerul Dezvoltării a limitat la 100% nivelul maxim al sumelor pe care municipalităţile le pot lua prin axa de mobilitate a Programului Operaţional Regional. "În loc să mai luăm 40 milioane euro, acum ne-au blocat la aceşti bani", reclamă Ilie Bolojan.

Fără "supliment"!

Ilie Bolojan, primar OradeaOradea a pierdut dintr-un şut 40 milioane euro, câte 181 euro pe cap de locuitor! "Oradea a depus un număr foarte mare de proiecte, care au fost acceptate. Proiectele sunt eligibile, am respectat toate procedurile de supracontractare până la pragul de 200%, iar acum Autoritatea de Management ne-a limitat la 100%", spune primarul Ilie Bolojan (foto).

Concret, în urma unei decizii transmise pe 7 iunie de Ministerul Dezvoltării către autorităţile de management din teritoriu, mai multe proiecte europene în care oraşul a investit bani serioşi şi luni de muncă, dar pentru care încă nu s-au semnat contracte de finanţare, vor fi şterse din lista celor finanţabile. Ca şi cum n-ar fi fost!

Au schimbat regula!

În stilul caracteristic, primarul Bolojan spune că se va bate pentru aceşti bani. "Prin Asociaţia Municipiilor vom face presiuni asupra Ministerului ca să clarifice chestiunea. Este incorect să schimbe regulile în timpul jocului", acuză el.

Edilul spune că are toate argumentele. "Ne-au anunţat că putem depune mai multe proiecte, avem note oficiale, decizii şi ordonanţe în acest sens. Apoi, constatând probabil că s-au depus prea multe proiecte, pentru că tot au prorogat termenele de depunere, sunt în faza în care nu ştiu ce să facă", zice Bolojan.

Mai pe româneşte, după ce oraşele interesate să atragă fonduri europene - cum sunt Oradea şi în general cele din vestul ţării - şi-au depus toate documentele până la termenul limită de 31 martie, Autoritatea de Management l-a tot prelungit pentru a se putea califica şi primăriile întârziate. Iar efectele se văd...

Lucrări anulate

După ce a investit luni de muncă în scrierea de proiecte şi peste 150.000 euro în documentaţii, studii şi avize, Oradea va pierde finanţări europene de 40 milioane euro pentru şase proiecte.

Lista este deschisă de proiectul de reabilitare a bulevardelor Nufărul - Cantemir pentru încurajarea folosirii mijloacelor de transport în comun prin creşterea vitezei de rulare a tramvaielor (11,2 milioane euro), eliminarea punctelor de tensiune din trafic şi introducerea unui sistem de undă verde. Investiţia, în pregătirea căreia au şi început săpăturile pentru înlocuirea reţelelor de apă şi canalizare, mai viza extinderea carosabilului, respectiv amenajarea de trotuare şi piste pentru biciclişti.

La fel, oraşul va trebui să-şi ia gândul de la achiziţia a 40 de autobuze hibrid pentru OTL (16,6 milioane lei) şi amenajarea a trei centre de cartier - în Rogerius, pe amplasamentul Pieţei Magnoliei, în Nufărul lângă Mc Donald’s şi în Ioşia între Arena Antonio Alexe şi strada Cazaban (7,1 milioane euro).

Mai puţine parcuri

Pe lista proiectelor lăsate fără finanţare se mai numără proiecte de regenerare urbană prin amenajarea de parcuri în zonele Salca, Leonardo da Vinci, Romer Floris, Ciheiului, Veteranilor, Apateului şi Libertăţii într-o primă etapă, respectiv Ion Bogdan, Soarelui şi Grigorescu în etapa a doua (12,3 milioane euro).

La fel, municipalitatea va trebui să renunţe la construirea unei clădiri noi, cu toate facilităţile pentru educaţie preşcolară, pentru Grădiniţa 51 din strada Clujului (757.000 euro), dar şi la extinderea Creşei şi Grădiniţei 54 din Bulevardul Dacia (538.000 euro).

În acest context, proiectul ce viza construirea de poduri pietonale cu piste pentru biciclişti peste Crişul Repede în zonele Hilton şi Sovata şi peste şoseaua de centură în dreptul Leroy Merlin (16,6 milioane euro), depus în rezervă, peste limita de supra-contractare de 200%, cade automat!

Între ciocan şi nicovală

La sfârşitul săptămânii trecute, reprezentanţii municipalităţii nu aveau încă o strategie de finanţare a proiectelor "căzute". "Avem două abordări: să începem aceste lucrări pe bugetele noastre, cu riscul să nu se semneze contractele de finanţare, sau să aşteptăm să vedem ce se întâmplă", spune primarul Bolojan.

şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius MoşHotărârea nu e uşor de luat. "Dacă începi aceste proiecte pe banii oraşului nu mai poţi cere apoi finanţare europeană, iar dacă le ţii în aşteptare s-ar putea să te trezeşti peste un an că Autoritatea de Management îţi cere să le implementezi şi nu mai ai timp", explică şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius Moş (foto).

Situaţia e cu atât mai încurcată cu cât, având promisiunea supra-contractării, pentru a economisi timp, Primăria a şi făcut licitaţiile. "Toate proiectele au studiile de fezabilitate făcute. Unele au deja contracte de proiectare, iar altele şi contracte de execuţie. Ca să nu avem surprize, în toate contractele am pus totuşi o clauză suspensivă, conform căreia nu se derulează dacă nu obţinem finanţarea", explică Moş.

"Să nu iasă scandal"

directorul ADR Nord-Vest, Marcel BoloşDirectorul ADR Nord-Vest, Marcel Boloş (foto), este de părere că proiectele rămase fără finanţare nu sunt pierdute, ci doar amânate. "Comisia Europeană îţi asigură un buget de 100%. Ce depăşeşte acest procent devine atributul statului membru. Autoritatea de Management a luat această măsură de temporizare ca să nu rămână cu proiectele contractate fără să aibă sursă de finanţare", zice Boloş.

Evident, măsura e în avantajul municipalităţilor care nu şi-au depus proiecte pentru sumele care le-au fost puse la dispoziţie, ceea ce nu e cazul la nivelul ADR Nord-Vest. "Întârziaţii sunt lăsaţi să ajungă şi ei la un nivel de contractare de 100%, ca să nu iasă scandal între municipiile reşedinţă de judeţ", explică directorul.

Boloş crede că situaţia se va lămuri în toamnă. "În septembrie - octombrie, după o analiză a priorităţilor de investiţii, vom şti probabil ce procent de supra-contractare se va asuma din bugetul naţional", spune el.

Amânate, nu pierdute...

Directorul ADR Nord-Vest încearcă să îndulcească hapul arătând că Oradea a atras oricum mai mulţi bani faţă de cât avea alocat. "Să nu uităm că bugetul iniţial a fost de 36 milioane euro şi prin suplimentări succesive pentru proiecte nefinalizate (n.r. - cum ar fi construcţia Podului Centenarului) a ajuns la 110 milioane euro contractaţi", zice Boloş.

Directorul susţine că proiectele pe care municipalitatea spera să le finanţeze din fondurile suplimentare nu sunt pierdute. "Chiar dacă nu vor fi bani pentru supra-contractări în toamnă, aceste proiecte ar putea fi implementate în următoarea perioadă de finanţare, pentru că axa de mobilitate urbană rămâne în continuare", spune Boloş.

Vestea este bună, însă, doar în parte. Pentru Oradea amânarea e doar timp pierdut, iar timpul înseamnă, până la urmă, tot bani..


UN FLEAC, NE-AU JEFUIT!
O gaură de milioane

Eduard Florea, directorul economic al Primăriei OradeaEliminarea măsurii privind supra-contractarea unor proiecte prin POR este doar una dintre loviturile date Oradiei. Potrivit directorului economic al Primăriei, Eduard Florea (foto), măsurile legislative adoptate de Guvern au văduvit bugetul local de circa 6,3 milioane euro, adică o treime din bugetul de investiţii al oraşului.

Concret, municipalitatea a fost forţată să preia din acest an de la nivel central obligaţia de a asigura indemnizaţiile persoanelor cu handicap şi salariile însoţitorilor acestora, în schimbul promisiunii de majorare de la 41,75% la 60% a cotei din impozitul pe venit cuvenit bugetului local. "Ce ne doare e că transferul cheltuielilor sociale s-a făcut din ianuarie, iar majorarea cotei de impozit s-a aplicat abia din aprilie", spune Florea.

În plus, deşi în Legea bugetului de stat Oradea figurează cu alocări de 189,5 milioane lei din impozitul pe venit, din cele 94,7 milioane lei cuvenite pe primele 6 luni a primit doar 87,2 milioane lei, ceea ce înseamă o "gaură" de 7,5 milioane lei, care la final de an se va ridica la 15 milioane lei. "Probabil va trebui să revizuim bugetul de investiţii şi să renunţăm la unele lucrări", spune Florea.