În Bihor se întâmplă un fenomen straniu: numărul maşinilor înmatriculate creşte, dar scade cel al staţiilor unde deţinătorii le pot supune inspecţiilor tehnice periodice. Cauza, spun proprietarii staţiilor ITP care se închid una după alta, nu ţine de înteţirea concurenţei, ci dimpotrivă, de distorsionarea acesteia, înflorind mai ales staţiile "protejate" chiar de către unul dintre reprezentanţii Registrului Auto Român.

Responsabilul e Gheorghe Lupaş, fost director al Reprezentanţei Oradea a RAR, condamnat la închisoare cu suspendare în urmă cu un deceniu pentru un accident rutier soldat cu moartea unui om, care, în loc să lase locul unor oameni curaţi, este în prezent monitor peste staţiile ITP din Bihor şi "ocrotitor" al unora dintre ele, mai exact al celor care îi achită peşcheşuri. Nu întâmplător, fiul său, Andrei Lupaş, angajat la una dintre staţiile "protejate", este anchetat pentru falsificarea unui certificat ITP.

BIHOREANUL a intrat în culisele unei afaceri mai puţin ştiute, cea a inspectării tehnice periodice a autovehiculelor, de pe urma căreia prosperă cei ce fac parte dintr-o reţea "paralelă", cu reguli proprii, şi în care "fraierii" care respectă legea ajung pe jantă.

Avantajele informatizării

Înfiinţat în 1992 pentru înregistrarea tuturor autovehiculelor din ţară, de la motociclete şi autoturisme până la camioane şi autobuze, RAR a licenţiat firme private cărora le-a  încredinţat, contra unor redevenţe pentru fiecare maşină verificată, efectuarea inspecţiilor tehnice periodice, prin inspectori auto atestaţi, verificaţi de aşa-numiţi monitori în fiecare judeţ.

Până în 2007, monitorii asistau personal la efectuarea ITP în staţii, pentru a se asigura că inspecţiile se fac corect, aşa încât maşinile să fie sigure în trafic şi să nu polueze peste limitele fixate de producători. Din 2007, de când RAR a fost informatizat pentru a reduce arbitrariul şi riscul de fraude, monitorii verifică staţiile săptămânal, ca să controleze datele înscrise în actele acestora şi corespondenţa cu cele consemnate în sistemul informatic al RAR.

Fiecare deţinător de autovehicul e obligat să-l supună periodic inspecţiei tehnice. Autoturismele de până la 8 ani vechime, de pildă, o dată la 2 ani, iar cele mai vechi, precum şi taximetrele ori celelalte vehicule pentru transportul de pasageri şi mărfuri anual. Fiecare proprietar poate alege unde să se prezinte cu maşina pentru efectuarea ITP. Practic, însă, au învăţat că în unele staţii obţin mai uşor certificatul de inspecţie tehnică periodică decât în altele, unde actul le poate fi chiar refuzat.

Reguli clare...

Regulile efectuării ITP sunt prevăzute în aşa-numitul RNTR 1 - Regulamentul privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice de siguranţă a circulaţiei rutiere, protecţiei mediului şi categoriei de folosinţă, aprobat prin Ordinul nr. 2133/2015 al Ministerului Transporturilor.

Când o maşină ajunge la staţia ITP, după ce proprietarul achită taxa de inspecţie (între 80 de lei pentru motociclete şi câteva sute pentru autobuze şi camioane), vehiculul e identificat (prin verificarea numărului de înmatriculare, seriei motorului şi seriei caroseriei), după care are loc inspecţia propriu-zisă. Se verifică emisia de noxe, eficienţa sistemului de frânare, funcţionarea sistemului de direcţie, a instalaţiilor electrice, uzura caroseriei, dotările (trusă sanitară, triunghiuri reflectorizante, extinctor), accesoriile (instalaţii precum cele de tip GPL) etc.

Dacă inspectorii constată că autovehiculele corespund normelor tehnice, dau verdictul "admis", eliberează certificatul ITP şi aplică un autocolant pe talon. În caz contrar, când decid "respins", maşina nu mai poate circula.

... nu pentru toţi

În practică, nu se întâmplă deloc aşa. "Deseori mi s-a întâmplat să resping o maşină şi să aflu că după 2 ore şi-a luat ITP-ul la altă staţie, fără să fi trecut printr-un service pentru remedierea defecţiunilor", a declarat BIHOREANULUI proprietarul uneia dintre cele circa 60 staţii care mai funcţionează acum în judeţ, dintr-un total de peste 150 existente până anul trecut.

"Unii inspectori nu-şi bat joc de meserie. Nu admit maşini cu deficienţe la sistemele de siguranţă vitale - frâne, direcţie, de iluminare şi semnalizare, ori în ce priveşte poluarea. Există detalii la care poţi face rabat, să zicem că e ars un bec pe care îl poţi schimba oricând ori caroseria e mai mâncată de rugină, dar şi lucruri cu care nu te joci", spune inginerul, explicând că în cazul unor defecte la sistemele de siguranţă riscul accidentelor creşte.

Există, însă, şi inspectori "indulgenţi", la anumite staţii ITP, care au ajuns să aibă şi cei mai mulţi clienţi. "După ce ai dat cuiva «respins», dar la altă staţie primeşte «admis», clientul nu mai vine la tine. L-ai pierdut, data viitoare merge direct acolo unde ştie că trece prin inspecţie ca gâsca prin apă", spune specialistul. Sunt aşa-numitele staţii "protejate", care procesează lunar până la de 5 ori mai multe maşini (spre 1.000) decât cele unde regulile sunt respectate (cu o medie de 100-200 de maşini).

Şef RAR, şofer ucigaş

Gheorghe Lupaș, șef RAR OradeaCine le "protejează"? Chiar unul dintre cei trei monitori RAR din judeţ, Gheorghe Lupaş (foto), fost director al Reprezentanţei Oradea înainte să fie condamnat la închisoare cu suspendare pentru un accident rutier soldat cu decesul unui bărbat. La vremea respectivă, cazul a făcut multă vâlvă, punând în lumină caracterul personajului.

În iulie 2004, într-o dimineaţă, într-un şanţ din marginea DN 76, între Drăgăneşti şi Beiuş, fusese descoperit cadavrul unui bărbat de 45 de ani din comuna Finiş, victimă a unui accident, decedat în urma unor grave leziuni la cap. La faţa locului, agenţii Poliţiei Rutiere au găsit fragmente de vopsea, dintr-un semnalizator şi un ştergător de parbriz, elemente care i-au dus la identificarea mărcii autoturismului implicat, un Renault 5. Ulterior, poliţiştii au depistat şi maşina, în curtea unei case din satul Cusuiş, acoperită cu o pătură pentru a masca urma impactului. Înmatriculată cu numărul BH-04-GOD, îi aparţinea lui Gheorghe Lupaş, care a susţinut însă că el lovise de fapt un cal, nicidecum un om.

Trimis în judecată pentru ucidere din culpă, în ciuda fugii de la locul accidentului Lupaş a fost condamnat în 2008 de Judecătoria Beiuş, iar după un an şi de Tribunalul Bihor, la 2 ani de închisoare cu suspendare, plus obligaţia de a despăgubi văduva cu suma de 75.000 lei.

În sistem

Deşi cu tinicheaua de coadă, Lupaş n-a părăsit sistemul RAR. E adevărat, nici nu a mai revenit director, nici măcar inginer la Reprezentanţa Oradea, dar a devenit monitor peste staţiile ITP şi inspectorii auto din judeţ, subordonat prin Centrul Zonal RAR din Cluj Departamentului Inspecţii Tehnice Periodice şi Supraveghere Parc Naţional de Autovehicule.

În noua calitate, sarcina sa e să verifice inspectorii din staţiile ITP, maiştri şi ingineri atestaţi de RAR după absolvirea unui curs special şi reautorizaţi periodic, tot la 2 ani.

Cum a ajuns Lupaş să protejeze anumite staţii - în Oradea, la Beiuş, în Suplacu de Barcău şi în alte localităţi din Bihor – o povesteşte chiar unul dintre aceşti inspectori. "Toate staţiile ITP achită RAR o redevenţă pentru fiecare maşină verificată, cam de 10 lei pentru un autoturism. Staţiile protejate îi plătesc tot atâta lui Lupaş, în schimbul indulgenţei la monitorizare. Când venea la mine să mă verifice, se lega de tot felul de chiţibuşuri. De exemplu, de ce nu scriu eu personal în actele de inspecţie, ci un ajutor. În schimb, la staţiile protejate nu se leagă de asta, ba chiar îndrumă clienţi spre ele", spune bărbatul. "O dată, pe linie era o remorcă respinsă de mine pentru defecţiuni la frâne. A avut tupeul să-i spună deţinătorului s-o ducă pe Şoseaua Borşului, unde lucrează fiu-său. Ulterior am aflat că acolo i s-a eliberat certificatul ITP".

ITP pe şpăgi

Exemple sunt multe: "Proprietarul unui autobuz a mers pe Borşului cu 300 de euro ca să primească plăcuţa de autenticitate ce atesta că are numărul corect de scaune pentru pasageri", spune inginerul.

Între 200 şi 300 euro e şi şpaga pentru ITP-ul la camioane şi autotrenuri cu defecţiuni. Pentru unele nereguli "taxele" achitate la inspecţie, din care îşi primeşte partea şi monitorul, sunt mai modeste: 100 euro pentru noxe peste nivelul admis ("pur şi simplu, o maşină diesel nu mai este ambalată la 4.000 de turaţii pe minut, cum scrie la carte, ci măsurată în relanti") şi tot atâta pentru admiterea maşinilor cu volan pe dreapta şi faruri originale ("la astea, farul de pe partea stânga are "bătaia" mai lungă, ceea ce orbeşte şoferii care circulă din sensul opus, putând provoca accidente") ş.a.m.d.

13 cu ghinion

Unul dintre inspectorii care "rezolvă" ITP-uri cu ignorarea neregulilor este însuşi fiul monitorului Gheorghe Lupaş, Andrei, proaspăt posesor de dosar penal pentru o inspecţie "pe naşpa". "A terminat inginerie auto la Universitatea din Oradea, şi-a luat atestat de inspector şi a fost angajat la staţia 38 Oradea, de pe Calea Borşului. La început era pe post de inspector. Apoi, după ce şeful Centrului Zonal din Cluj, Kiss Ferencz, l-a atenţionat pe taică-său că e în conflict de interese, fiindcă nu-şi poate controla propriul fiu, Andrei a fost pus, scriptic, pe un post de personal auxiliar. Dar în continuare face ITP-uri, pe ştampilele unor colegi din staţie", spun sursele BIHOREANULUI.

Luna trecută, Andrei Lupaş a făcut-o de oaie. Pe 13 octombrie, într-o duminică, în vama Borş, pe sensul de ieşire din ţară, s-a prezentat un Audi înmatriculat în judeţul Neamţ, condus de un cetăţean român, şi în care se aflau şi doi bărbaţi din Republica Moldova. La control, un poliţist de frontieră a cerut nu doar actele persoanelor, ci şi ale maşinii, şi a constatat că autoturismul avea ITP-ul expirat. "Poliţistul a fost un domn, s-a mulţumit să-l întoarcă din drum, zicându-i că ungurii îl vor amenda şi-i vor reţine actele maşinii. Putea şi el să facă asta, dar a fost înţelegător", spune un inspector.

Rezolvat "din pix"

În loc să aştepte până a doua zi pentru a face inspecţia tehnică periodică, şoferul a apelat la Andrei Lupaş. "A văzut o reclamă la staţia ITP de pe Borşului, l-a sunat şi a mers acolo, deşi toată lumea ştie că duminica nu se fac inspecţii, pentru că sistemul informatic al RAR e oprit. După 2 ore, omul a vrut să iasă din ţară prin Salonta, cu ITP-ul făcut, dar un alt poliţist de acolo a observat în baza de date că înainte fusese întors din Borş. A verificat certificatul ITP şi a constatat că era contrafăcut. Cazul a ajuns la procurori", a povestit o sursă a BIHOREANULUI.

Săptămâna trecută, ziarul a primit şi confirmarea oficială din partea Inspectoratului Poliţiei de Frontieră Oradea. Potrivit răspunsului transmis la solicitarea BIHOREANULUI, poliţistul de frontieră din Salonta a observat că Audi-ul "avea ITP-ul expirat din 26 septembrie, iar autocolantul aplicat pe certificatul de înmatriculare era contrafăcut şi nu îndeplinea condiţiile de formă şi fond ale unuia autentic, motiv pentru care şoferul a fost condus la Sectorul Poliţiei de Frontieră Salonta pentru verificări", iar talonul, certificatul ITP şi plăcuţele de înmatriculare i-au fost reţinute.

"Poliţia de Frontieră efectuează cercetări cu privire la săvârşirea infracţiunilor de fals material în înscrisuri oficiale şi uz de fals, cazul fiind cercetat sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Salonta", a transmis ITPF Oradea.

Aşa fiu...

Vinerea trecută, reporterul BIHOREANULUI a jucat rolul unui proprietar de BMW cu volan pe dreapta şi faruri corespunzătoare, nepermise la verificarea ITP în România, şi s-a prezentat la staţia 38 de pe Calea Borşului, unde l-a găsit pe Andrei Lupaş lucrând fără oprelişti "pe linie". I-a spus că îl caută la "recomandarea" unui prieten pe care l-a ajutat recent şi i-a spus ce problemă are, întrebându-l dacă îl poate "rezolva". Răspunsul a fost prompt şi scurt, fără nicio ezitare: "Da". Semn că, deşi are deja probleme penale, nu poate abandona "combinaţiile", la fel ca tatăl său.

După o oră, reporterul l-a contactat telefonic şi, dezvăluindu-şi identitatea reală, i-a cerut să explice cum de face ITP-uri şi cum de a rămas angajat al staţiei 38 în ciuda dosarului penal cu care s-a ales pentru o infracţiune în legătură cu serviciul. "Eu sunt numai personal ajutător, nu fac inspecţii, doar ajut la programări, la probe, la frâne, la definirea imaginilor... Despre dosar, ce să spun? Am calitatea de suspect, dar nu aş putea să vă zic mai multe până la terminarea anchetei", a spus Lupaş junor, subliniind, însă, că niciodată nu a luat şpăgi. De parcă ar încălca regulile gratis...

... la aşa tată

Abordat şi el ulterior, Gheorghe Lupaş a făcut pe prostul, pretinzând iniţial că fiul său nici măcar nu lucrează la respectiva staţie de pe Borşului. "Nu lucrează acolo. Nu ştiu unde lucrează, întrebaţi-l pe el", a susţinut fostul director RAR. Întrebat şi despre dosarul în care juniorul îi este anchetat, a făcut-o tot pe neştiutorul. "Eu nu cunosc chestiunea asta. Dar dacă aveţi ceva cu fiul meu, nu înţeleg de ce faceţi legătura cu mine".

Când reporterul i-a dezvăluit "legătura", şi anume că şi-a plasat fiul într-una din staţiile ITP pe care el le verifică, dar şi că aceasta, la fel ca altele, are faima că este "protejată" de el, pe şpăgi, bărbatul s-a enervat. "Aveţi grijă cum vorbiţi, pentru că eu o viaţă întreagă m-am dedicat acestei instituţii şi nu puteţi face jocuri şi să puneţi umbră pe activitatea mea! Eu nu am avut şi nu am staţii protejate", a respins Lupaş senior.

Şeful se vrea director

Piheni IstvánAngajatorul lui Lupaş jr, Piheni István (foto), nu e nici el fiştecine. BIHOREANUL a aflat despre el, nici mai mult, nici mai puţin, decât că are ambiţia să devină director al RAR Oradea, dornic probabil să extindă "sistemul" la maxim. Bărbatul nici nu neagă: a admis că în urmă cu "6-8 ani" a vrut să ajungă director la RAR Oradea, pentru că instituţia "era plină de incompetenţi, care nu ştiu meserie", dar acum nu-şi mai doreşte.

Întrebat dacă ştie despre problemele penale ale tânărului Lupaş şi de ce, în ciuda acestora, îl menţine angajat, patronul a dat din colţ în colţ. La început a susţinut şi el că habar nu avea de ele, pentru ca apoi, la insistenţele reporterului, să admită că "am auzit ceva", dar nu ar fi problema sa. "Fiecare răspunde personal de ce face, eu nu le pot interzice angajaţilor să intre în firmă, să le iau cheile sau ştampilele", a spus Piheni. Cât despre protecţia de care concurenţa spune că se bucură din partea lui Lupaş senior, a catalogat-o drept "o prostie".

"Voi anunţa Bucureştiul"

Tot pe "auzite", a aflat despre falsificarea certificatelor ITP, despre dosarul penal al lui Andrei Lupaş şi despre "protejarea" unor staţii de către Gheorghe Lupaş şi şeful Centrului Zonal RAR din Cluj, Kiss Ferencz, căruia monitorul din Bihor îi este subordonat. "Am auzit numai aşa, neoficial", a spus acesta, explicând, la cererea reporterului, de ce, deşi a "auzit", nu a cerut informaţii oficiale: Centrul Zonal din Cluj nu are personalitate juridică. "Să ştiţi că imediat voi anunţa Bucureştiul", a promis, totuşi, directorul clujean.

Poate aşa, scandalul ţinut sub preş va fi lămurit cât se poate de oficial, iar rezultatele vor fi făcute şi publice. Asta pentru ca reţeta inspecţiilor "pe naşpa" să nu mai fie perpetuată, de dragul îmbuibării câtorva funcţionari, dar cu riscul unor accidente ce pot provoca mari pagube materiale şi, mai ales, pot nenoroci oameni.


"DIN CAUZA VOASTRĂ, BĂ!"
Lupaş se dă... condamnat de presă

În discuţia cu BIHOREANUL, fostul director RAR Oradea Gheorghe Lupaş a avut tupeul să nege că a fost vinovat pentru accidentul soldat cu moartea unui om, pe care l-a comis în 2004. Întrebat dacă apreciază drept morală rămânerea sa în sistemul RAR după accident, în condiţiile în care instituţia la care lucrează răspunde tocmai de siguranţa rutieră, Lupaş s-a răstit la jurnalist şi a pretins că a fost complet nevinovat, fiind condamnat numai din cauza presei.

"Să vă fie ruşine că mă întrebaţi aşa ceva, asta înseamnă că sunteţi cu premeditare. Justiţia a stabilit că eu nu am avut contact cu acea persoană (n.r. - victima), că eu nici nu am fost acolo, nu am atins acel om. M-a condamnat numai la presiunea voastră, bă! Am fost condamnat greşit! O să le plătească Dumnezeu celor care au ascultat şi spus că Lupaş aşa şi pe dincolo. O să vedeţi ce-o să fie de instituţia asta când n-o să mai fie Lupaş!", a spus fostul director, convins că este de neînlocuit.