Pe hârtie totul e frumos: 47 puncte termice automatizate, 2.950 contoare noi, 3.500 contoare modernizate, toate cu citire la distanţă. În practică, însă, niciun efect!

"Aşa e de când lumea! Termoficare citeşte facturile începând din 20 ianuarie, de exemplu, şi pe 30 sau 31 ianuarie eliberează o factură care la mine ajunge abia pe 15 februarie, când mai rămân doar două săptămâni până la sfârşitul lunii ca s-o plătesc. Nu e normal!", protestează administratorul unei asociaţii de proprietari. Şi nu e singurul.

"Nu e normal!"

Măcar în anii ʼ90 exista o scuză: sistemul era rudimentar, de automatizarea punctelor termice nu auzise nimeni, iar de citirea consumurilor de la distanţă şi procesarea lor direct în CET nici atât! Consumurile de apă caldă şi căldură erau citite de zeci de muncitori care intrau în subsoluri, printre şobolani, cu lanterne în dinţi şi caiete în mână, după negocieri prelungite cu pensionarii care aveau cheile de la beciuri. Procesul ce presupunea calcule, procese verbale, întârzieri din "lipsă acces la contor" şi erori umane se încheia în aproximativ două săptămâni.

După trei decenii şi investiţii de peste 120 milioane euro, din care 4,7 milioane euro în sisteme de citire de la distanţă a datelor, sistemul de termoficare e cam tot acolo! "Când tu, Termoficare, citeşti contorul în 20 ianuarie, emiţi factura pe 31 ianuarie, dar mi-o dai abia pe 15 februarie, când e deja scadentă, eu pierd 15 zile de plată. Dacă am o singură zi de casierie miercurea şi eu am afişat consumurile joia, practic mai am o singură zi în care pot face încasări până la sfârşitul lunii. N-am cum să mă încadrez!", spune Cristian Ile, administrator peste 18 asociaţii de proprietari.

Anomalia provoacă discuţii în cadrul asociaţiilor. "Dacă îmi dai factura cu întârziere, normal că eu nu voi putea plăti până la următoarea factură, iar aceasta va fi emisă cu sold. Oamenii, când vin la asociaţie, văd evidenţele şi întreabă: de ce avem datorii?", spune Ile.

Citire automată, calcul manual...

Situaţia e aceeaşi în tot oraşul. "Citirea contoarelor de la distanţă nu a îmbunătăţit deloc sistemul de facturare. Din contră, apar erori. De multe ori, a doua zi după ce a trecut maşina cu citirea contoarelor vine un muncitor şi le citeşte din nou", zice şi preşedintele Asociaţiei de Proprietari Şelimbărului, Ioan Horvath.

Bărbatul crede că noul sistem e doar în interesul Termoficare. "Înainte, când erai de faţă la citirea contorului, mai aveai un control, descopereai mai uşor facturile umflate, dar acum nu mai ai la ce te raporta". Horvath e convins că lentoarea cu care emite CET facturile are la bază birocraţia sistemului. "Degeaba citesc contoarele automat dacă eliberarea facturilor se face tot manual, cu erori, verificări şi corecţii".

"Nu-i atât de simplu"

Directorul comercial al Termoficare, Dan Creţu (foto), recunoaşte anomalia reclamată de orădeni. "Investiţiile în sistemele automatizate au redus perioada de citire a contoarelor de la 15 zile la 5 zile, la care se mai adaugă câteva zile pentru verificări acolo unde s-au înregistrat brusc consumuri mai mici sau mai mari ori unde contoarele au fost defecte", explică directorul.

Odată cu stabilirea consumurilor, bătaia de cap abia începe. Termoficare preia de la Direcţia de Asistenţă Socială Oradea şi implementează listele cu orădenii scutiţi parţial sau integral de plata încălzirii, transmite consumurile stabilite pe bloc ori pe scară către firmele de repartitoare, pentru a face calculul pe apartamente, stabileşte consumurile agenţilor economici acolo unde proprietatea este mixtă şi abia apoi ajunge să emită, într-o zi sau două, facturile finale care vor fi trimise asociaţiilor. "Procesul nu e atât de simplu precum pare", spune Creţu.

Directorul afirmă, însă, că nu înţelege nemulţumirea asociaţiilor. "Iarna noi trimitem facturile prin data de 11 a lunii. Chiar dacă ar fi să întârziem până în 15, asociaţia de proprietari tot are timp să le plătească fără penalităţi până în data de 15 a lunii următoare. Asta înseamnă de fapt 45 de zile de la data citirii".

Creţu recunoaşte, totuşi, că până la data scadenţei Termoficare apucă să elibereze o nouă factură, pentru luna următoare. "Dacă se încadrează în termenul de 45 de zile, oamenii nu plătesc niciun fel de penalităţi", zice directorul. Dar nici chef n-au să le plătească dacă văd tot timpul la avizier două facturi oricum mari. Ca şi cum ar fi rău-platnici...