Expresia "mulţumesc, doar mă uit" pare să fi pierit din vocabularul orădenilor, care mai nou se dovedesc mari amatori de shopping. Cum altfel să se explice de ce, în această perioadă, apar o mulţime de noi magazine şi mall-uri?

La finalul anului trecut, Oradea se afla deja în prima parte a topului întinderii spaţiilor comerciale moderne, iar numărul acestora continuă să crească. Cele mai noi investiţii sunt două strip mall-uri învecinate, Prima Shops şi Lotus Retail Park, dar mai urmează şi altele...

Comerţ cât cuprinde

Suprafeţele moderne de comerţ cu amănuntul se înmulţesc în România de la an la an. Conform Institutului Naţional de Statistică, vânzările au crescut şi ele cu 6,5% în primele şase luni ale anului curent faţă de aceeaşi perioadă a celui trecut.

Un top pe oraşe realizat de compania C&W Echinox arată că Oradea e fruntaşă la densitatea spaţiilor comerciale moderne. Datele colectate la finalul anului 2017 puneau oraşul pe locul al treilea în clasamentul naţional, cu 182.000 mp de spaţii comerciale la 196.367 locuitori (numărul locuitorilor la recensământul din 2011), densitatea fiind, aşadar, de 927 mp la mia de locuitori. Un criteriu la care Oradea e depăşită doar de Suceava şi Deva.

În Bucureşti, densitatea spaţiilor comerciale e de 651 mp/1.000 locuitori, în Cluj de 464 mp, în Timişoara de 694 mp, iar în Arad de 566 mp. Studiul nu a luat în calcul zonele metropolitane, care furnizează o bună parte din clientela mall-urilor.

ERA Park, tot mai plin

Cel mai mare retail park din Oradea este ERA Shopping Park, din portofoliul fondului de investiţii britanic Argo Real Estate Opportunities Fund (AREOF). Situat la ieşirea spre Arad şi cu o suprafaţă totală de închiriat de 64.000 mp, centrul comercial a ajuns la un grad de ocupare de 97%, având 70 de unităţi comerciale. Între marii chiriaşi care atrag clienţi se numără Carrefour, Brico-Depot, Altex, Mobexpert, Lem’s, Kalenda şi Casa Rusu.

În ultimul an, în ERA au apărut noi atracţii precum Animax, Soffi Planet, Steilmann şi KFC. Până la finalul anului, tot aici va deschide magazine retailerul multibrand KVL by Kenvelo (Kenvelo, Lee Cooper şi Time Out) şi brandul german de îmbrăcăminte KiK, cu un magazin de 850 mp.

Mallul vedetă

Cel mai notoriu centru comercial din Oradea rămâne Lotus Center, deschis în 2002 şi deţinut de Alexandru Mudura junior, cu o avere estimată de revista Capital la 85-90 milioane euro. Extins treptat, Lotusul a ajuns la o suprafaţă închiriabilă de 40.000 mp, cu peste 150 de magazine, între "vedete" fiind Zara, H&M, Carrefour, Hervis şi Media Galaxy.

Lotus s-a consacrat ca mall-ul în care găseşti de toate, de la mâncare la bijuterii, având şi o zonă de food bine dezvoltată. Pe deasupra, are singurul cinematograf din Oradea, Palace, cu săli moderne şi procesoare Sony Digital 4K. Nu degeaba e mai mereu plin.

În 2017, Lotus Center a rulat 8,2 milioane euro, înregistrând un profit net de aproape 3 milioane euro. Deşi proprietarii sunt secretoşi şi nu vor să comunice, BIHOREANUL a aflat că pregătesc o nouă extindere.

În aer liber

În ultimii doi ani, în Oradea s-au construit şi deschis încă două centre comerciale noi, pe amplasamentul fostei fabrici Înfrăţirea, lângă hipermarketul Kaufland, ambele de tip strip mall, adică malluri în "aer liber", în care magazinele sunt înşiruite, având atât spaţii de promenadă, cât şi locuri de parcare, cu acces facil.

Inaugurat anul trecut, Prima Shops a fost rezultatul unei investiţii de 12 milioane euro a unui dezvoltator sibian, Oasis Retail & Development Consulting, şi găzduieşte magazine ca Pepco, Intersport, Jysk, Takko şi Flanco, precum şi fast food-uri şi restaurante - KFC, cu drive thru, Mesopotamia şi Piaţa 9.

La finalul lunii trecute, lângă Prima Shops au fost deschise şi primele magazine din Lotus Retail Park, cel mai nou mall din oraş, dezvoltat de Lotus Center şi de Cometex din Bucureşti. Iniţial, proiectul a fost anunţat ca un complex cu spaţii rezidenţiale, magazine şi birouri în valoare de 60 milioane euro, dar ulterior a fost modificat.

În această perioadă, Lotus Retail Park se lansează cu magazine ca H&M, Altex, Orsay, City Shoes, Jolie, DM şi, în curând, Benvenuti, Hervis Sport şi bijuteria Ilex Gold. Proprietarii şi comercianţii mizează din nou pe varianta "cu de toate", căci fie deja s-au deschis, fie urmează să se deschidă şi un restaurant cu mâncare asiatică, Noodle Pack, cofetăria Flavours, Pizza Hut, cafeneaua Tucano Coffee, precum şi o farmacie (Dona). Zona Decebal devine, astfel, un "hub" în special pentru orădenii din Rogerius şi Ioşia, care, probabil, nu vor mai traversa oraşul pentru shopping.

Crişul întinereşte

Piaţa locală de retail nu se opreşte aici. Crişul Shopping Center, primul centru comercial din Oradea, care anul viitor va împlini patru decenii, a fost preluat de Sapient Management, la care acţionari majoritari sunt Alexandru Pop şi vărul său, fostul prefect Claudiu Pop.

Noua conducere vrea să modernizeze unitatea bine amplasată în centrul oraşului, aici fiind deschise magazine ca Splendor şi Pepco, plus primul cinema 5D din Oradea. "Suntem în negocieri pentru o farmacie, o sală de sport şi un magazin cu produse de panificaţie. Totodată, vrem să încurajăm brandurile româneşti", spune Claudiu Pop. Cum Primăria a aprobat construirea unei parcări în strada Braşovului, chiar lângă Crişul, cu o pasarelă spre centrul comercial, atractivitatea acestuia va creşte cu certitudine.

În această toamnă, orădenii au aflat că defunctul Oradea Shopping City, închis în urmă cu un an, nu va rămâne părăsit, clădirea fiind cumpărată cu 8 milioane de euro plus TVA de Sapient Center SRL, deţinută de aceeaşi Lotus Center SA (70%) şi de acelaşi Alexandru Pop (30%). Intenţiile noilor proprietari nu sunt cunoscute, unele surse susţinând că OSC ar urma să rămână mall cu branduri internaţionale şi cu mai multe săli de evenimente, aflate la mare cerere. "Vă vom trimite un comunicat de presă când vor fi finalizate planurile de dezvoltare", a precizat, scurt, Diana Bora, unul dintre administratorii Sapient Center.

Optimism şi dezvoltare

Densitatea mall-urilor moderne şi continua lor expansiune sunt suprinzătoare având în vedere că, pe hârtie, puterea de cumpărare a orădenilor se află sub media naţională, la fel şi salariul mediu net în Bihor, ajuns în august la doar 2.191 lei.

decanul Facultăţii de Ştiinţe Economice, Alina Bădulescu"Cred că explicaţia este optimismul legat de dezvoltarea oraşului. În ultimii ani Oradea a avut o dezvoltare accentuată şi se consideră că va continua, lucru foarte posibil dat fiind profilul prietenos al oraşului faţă de investitori şi turişti", spune decanul Facultăţii de Ştiinţe Economice, Alina Bădulescu (foto).

Consultantul în afaceri Octavian Dan, preşedintele Asociaţiei Firmelor Bihorene, crede şi el că expansiunea are legătură directă cu dezvoltarea Oradiei, cu o cerere mai mare datorită creşterilor salariale, dar şi cu schimbarea comportamentului consumatorilor. "Oamenii sunt mai comozi şi vor să aibă totul cât mai aproape. Dezvoltatorii trebuie să se ducă mai aproape de zonele de locuit".

Dezvoltatorii îşi asumă riscuri, dar bine calculate. "Nu îşi vând propriile produse, ci închiriază spaţii, iar dacă timpul de recuperare a investiţiei scade sub 10 ani, oportunitatea de a investi e foarte mare", spune Dan. "Cât de mare e optimismul dezvoltatorilor noilor magazine raportat la cererea pieţei, vom afla în următorii trei ani". Când acestea fie vor fi pline, fie vor trage obloanele...


MAGAZINE PESTE TOT
Alimente şi scule

Şi în alte cartiere ale Oradiei sunt în pregătire noi magazine. În Rogerius se lucrează la transformarea fostului Cinema Patria într-un centru comercial modern, iar după ce recent a inaugurat al patrulea supermarket pe Calea Borşului, Lidl a început demersurile pentru a-l amenaja pe al cincilea pe Calea Clujului, pe amplasamentul fostei fabrici de spirt şi drojdie.

Densitatea e mare şi în ce priveşte magazinele pentru construcţii, bricolaj şi grădinărit. Leroy Merlin a deschis anul trecut un spaţiu de mari dimensiuni lângă ERA, tot la ieşirea spre Arad funcţionând de doi ani şi Dedeman. În prezent, se plănuieşte un nou magazin de profil pe Calea Sântandrei, al retailerului german Hornbach.