Staţi prost cu răbdarea? Atunci nu apelaţi la serviciile OTL! Pentru a reduce cheltuielile, de luna trecută societatea de transport în comun scoate mai puţine tramvaie şi autobuze pe trasee.

Teoretic, timpii de aşteptare ar fi trebuit să crească cu cel mult 2 minute. Practic, însă, călătorii reclamă că sunt "uitaţi" în staţii. "Duminica eşti obligat să aştepţi tramvaiul peste 20 de minute, de parcă Primăria ar vrea să încurajeze taximetria", zice o orădeancă.

Pe economie

Ilie Bolojan, primar OradeaMăsura a fost anunţată de primarul Ilie Bolojan (foto) pe 19 octombrie, după înăbuşirea grevei salariaţilor OTL, fiind aprobată fără comentarii de Consiliul Local pe 27 noiembrie şi aplicată din 16 decembrie. "Frecvenţa curselor a fost redusă cu 20% din raţiuni de economie. A trebuit să luăm această măsură pentru a acoperi costurile în creştere din cauza majorării salariilor şi scumpirii energiei electrice şi combustibililor, fără să modificăm preţul biletelor şi abonamentelor", spune edilul.

În ultimele trei săptămâni, au fost măriţi timpii de aşteptare pentru autobuzele 10, 12, 14, 16, 17, 26 şi 27, dar şi pentru toate liniile de tramvai. În plus, ceea ce puţini călători ştiu, garniturile de pe liniile 1R, 1N, 3R şi 3N au fost anulate în zilele de weekend, pentru care OTL a desfiinţat 436 de curse. Călătorii trebuie să se mulţumească cu tramvaiele de pe liniile 4R Nufărul - Rogerius (cu trecere prin faţa Gării şi revenire prin Piaţa Unirii) şi de pe 4N (care circulă în sens invers). La sfârşit de săptămână mai funcţionează doar linia 2, Nufărul - Ioşia, cu trecere prin Piaţa Unirii, dar cursele acesteia sunt reduse la jumătate.

"E catastrofă!"

Previzibil, plătitorii de bilete şi abonamente sunt nemulţumiţi. "Nu înţeleg ce măsură e asta. Dacă tot au micşorat numărul de tramvaie, ar fi trebuit să reducă şi preţul abonamentului", spune o femeie, supărată că în weekend timpul de aşteptare este la limita suportabilului. "Şefii OTL au spus că vom sta în staţii mai mult cu un minut, maximum două. Să vină să aştepte şi ei după tramvai duminica seara, cu bagaje şi copil, peste 20 de minute. Să vedem cum le pare!".

Un alt orădean, Radu, confirmă situaţia: "În weekend e catastrofă! Stai în staţie la gară să mergi spre Decebal, n-ai cu ce. Stai în centru să mergi pe Magheru, n-ai cu ce. Dacă eşti în staţie la Lotus şi pleacă 4R din faţa ta, aştepţi 30 de minute să vină altul".

Nemulţumit este şi Joszef: "Înainte de sărbători luam tramvaiul 1N de la Perla pe la ora 7:18, cel mult la 7:20, acum vine la 7:25". Bărbatul e cu atât mai nemulţumit cu cât diminuarea numărului curselor a provocat aglomeraţie în tramvaie încă din prima săptămână a noului an. "În 5 minute de aşteptare în plus, în staţiile Piaţa Rogerius, Perla şi Coposu se adună foarte mulţi călători. Când urcă navetiştii la gară nici nu te mai poţi mişca. De săptămâna viitoare, când începe şcoala, o să circulăm pe scări, ca pe vremea lui Ceauşescu", avertizează Joszef.

Situaţia este similară şi în cazul autobuzelor. "Pe traseul lui 12, dimineaţa pe la ora 7 autobuzele sunt neîncăpătoare şi mulţi rămân pe jos. Ca să nu mai zic că sunt băgate pe traseu autobuze cu două uşi şi stai o grămadă de timp până urci...", reclamă un orădean pe internet.

De vină e traficul...

Liviu Pop, șeful OTL BihorDirectorul OTL, Viorel Pop (foto), susţine însă că situaţia nu e nici pe departe atât de gravă. "Duminica, timpul de aşteptare este mai mare, dar nu chiar 20 de minute", zice directorul, adăugând că singurul deranj la sfârşit de săptămână îl constituie transbordările. "Pentru că nu mai circulă tramvaiul 3 care parcurge inelul Nufărul - Piaţa Unirii - Gară - Nufărul şi invers, cei care urcă la gară pentru a ajunge în Decebal trebuie să coboare la Olosig pentru a lua alt tramvai".

În ce priveşte circulaţia în timpul săptămânii, Pop susţine că timpii de aşteptare au crescut nesemnificativ. "Dacă nu ar fi blocajele de pe străzile Primăriei, Decebal, Republicii şi Magheru, călătorii nici nu ar simţi cele 2 minute de aşteptare în plus".

De altfel, Pop neagă că rărirea curselor ar provoca aglomeraţie. "Nu avem mai multe validări pe traseele pe care s-au redus curse, de unde rezultă că nu ar fi mai mulţi călători. La fel, deşi am introdus autobuzele cu două uşi în loc de trei, nu am primit nicio reclamaţie că ar fi înghesuială", susţine directorul.

Asta, însă, ar putea să nu fie meritul OTL. Poate că orădenii nemulţumiţi de transportul în comun aleg maşina, taxiul sau pur şi simplu mersul pe jos. Decât să se enerveze aşteptând în staţii, e gratis şi mai sănătos...