Keep it simple, stupid! Principiul KISS al marinei americane se aplică şi civililor. Păstrează regulile simple, fără să faci pe deșteptul, pentru că altfel lucrurile o iau razna!

Noile condiții de atribuire a parcărilor de domiciliu impuse de municipalitatea orădeană declanșează certuri aprinse în cadrul asociațiilor de proprietari. Nimeni nu vrea să-și piardă locul pentru că nu îndeplinește noile condiții. „Primăria cere să am permis de conducere ca să pot solicita parcare la domiciliu. Nu înțeleg de ce! Pot avea mașină și fără să am permis. O poate conduce un nepot, un prieten sau un angajat”, reclamă un locatar.

Permis, ITP, asigurare...

Noile reguli au fost adoptate în octombrie şi, cum până la sfârșitul anului asociațiile de proprietari trebuie să atribuie locurile de parcare rezidenţiale pentru viitorul an, în cartierele de blocuri a început agitația. Președinții de asociații au postat la intrarea în casa scărilor informări cu documentația necesară, iar oamenii s-au luat cu mâinile de cap.

Conform modificărilor aduse Regulamentului parcărilor de domiciliu instituit prin Hotărârea Consiliului Local 448/2010, solicitanții trebuie să depună la asociații un dosar în care să anexeze, pe lângă cererea tip, copii după cartea de identitate, permisul de conducere, asigurarea RCA și certificatul de înmatriculare cu verificarea ITP, toate valabile la zi. Dosarele incomplete se resping din start.

„Nu vor fi acceptate cererile de la persoanele care nu depun toate documentele prevăzute ori nu locuiesc în permanență în mod legal la adresa de domiciliu, precum și de la persoanele care figurează cu debite restante la bugetul local”, anunță asociațiile.

„E aberant!”

Dacă prezentarea actului de identitate este o condiţie de înțeles, pentru ca solicitantul să își poată demonstra domiciliul sau reședința, iar o altă condiţie rezonabilă e să nu aibă datorii față de bugetul local, orădenii consideră celelalte restricții cel puţin interpretabile.

„Condiția să ai permis este absurdă! Sunt familii în care părinții nu au permis, dar și-au luat o mașină pe care o conduce copilul major, care locuiește în același apartament. Dacă mașina este pe unul dintre părinți, pentru că el a cumpărat-o sau pentru că e mai ieftină asigurarea, acesta de ce să nu poată cere parcare de domiciliu?!”, protestează orădeanul Ioan Pantiș. Şi continuă: „Nu înțeleg nici de ce este obligatorie polița RCA. Dacă eu nu conduc mașina pentru că-i iarnă, am o problemă de sănătate sau sunt plecat din țară, de ce să plătesc asigurare?”.

Același lucru este valabil pentru verificarea ITP, pe care proprietarul mașinii ar putea să o amâne până pune mașina în circulație, sau pentru valabilitatea permisului de conducere, care poate fi reținut ori suspendat. „Chiar dacă Poliția Rutieră îmi ia carnetul pentru o greșeală în trafic și nu-l pot prezenta la asociație, eu tot acolo stau, tot șofer rămân și mașina tot a mea este. E aberant să îmi pierd locul de parcare!”, protestează un orădean pe Facebook.

Banii și actele

Având în vedere că în Oradea sunt 76.640 mașini și doar 16.966 parcări de domiciliu, reprezentanții Primăriei spun că au căutat criterii cât mai obiective pentru departajarea solicitanților.

„Înainte de toate, ne-a interesat ca proprietarul să aibă achitate toate impozitele, pentru că altfel ar fi fost nedrept față de orădenii buni platnici. În al doilea rând, am vrut să ne asigurăm că mașina are ITP-ul făcut și asigurarea încheiată, deci circulă, nu este doar depozitată pe domeniul public”, spune directorul economic al Primăriei, Eduard Florea.

Odată introduse noile condiții, municipalitatea ține de ele. „Am încercat să luăm în calcul toate situațiile posibile. Dacă mașina este pe numele părinților și permis are doar copilul, ori dacă este pe o firmă sau pe leasing, se poate face contract de comodat și e perfect valabil”, explică șeful Serviciului Parcări, Ioan Șimon (foto).

Funcționarul susține că multe dintre discuțiile iscate pe tema parcărilor ar putea fi aplanate chiar la nivelul asociațiilor de proprietari prin interpretarea noilor condiții în spiritul lor. „Intenția noastră a fost să ne asigurăm că pentru locurile de parcare aplică orădeni care domiciliază acolo, au toate obligațiile plătite și chiar circulă cu mașinile”, spune Șimon. Dar cum drumul spre iad e pavat cu bune intenții, certurile în asociații sunt abia la început...