Aproape că nu este zi în care orădeni din toate colţurile oraşului să nu se plângă Primăriei de hârtoapele de sub geamurile lor.

"Sunteţi de râsul lumii!", "Pericol de accidente!", "Drumul e plin de gropi şi bălţi" sau "Vă rugăm să reparaţi strada" sunt mesaje transmise municipalităţii în ultimele două săptămâni prin aplicaţia Oradea City Report de către locuitori ai străzilor Plantelor, Şanţului, Episcop Ion Alexi ori Piatra Craiului. Şi sunt doar câteva exemple. Oraş cu pretenţii de destinaţie turistică, Oradea are tot a treia stradă neasfaltată!

Asfalt... doar în 2026

Când a primit răspunsul Primăriei, administratorul firmei Reifen Trade s-a enervat. "Prin propunerile făcute în programul multianual de modernizare de străzi în municipiul Oradea, strada Lascăr Catargiu este propusă a fi modernizată în 2026", se menţionează în adresa semnată de viceprimarul Florin Birta. Termenul este, însă, doar orientativ. Potrivit documentului, modernizarea străzii depinde "în primul rând de lucrările de introducere a reţelei de apă şi canalizare propuse a fi executate prin programe implementate de Compania de Apă Oradea şi, nu în ultimul rând, de resursele financiare de care va dispune municipalitatea".

"Sunt revoltat! Firma pe care o conduc plăteşte 50.000 lei impozit pe proprietate pe an!", spune Cosmin Bursaşiu (foto), unul dintre liderii mişcării Rezist din Oradea. "Firma funcţionează în strada Lascăr Catargiu de 14 ani şi alimentează bugetul local cu sume consistente. Aici a fost primul parc industrial al Oradiei, într-o vreme în care Primăria nici nu se gândea să înceapă lucrări în Calea Borşului".

Bursaşiu consideră termenul fixat pentru modernizarea străzii o bătaie de joc. "De ani de zile iarna ne umplem de noroaie, iar vara de praf. În 2026, când Primăria spune că va ajunge aici cu asfaltul, firma va avea deja 20 de ani de când funcţionează aici", protestează bărbatul.

Praf şi pulbere...

Pentru orădenii obişnuiţi doar cu zona centrală şi cartierele de blocuri, mândri de ritmul accelerat al dezvoltării oraşului, cifrele ar putea fi de-a dreptul şocante. Din cele 932 străzi din Oradea, 638 sunt modernizate, iar 294 sunt, de fapt, uliţe. Practic, tot a treia stradă este din pământ sau acoperită cel mult cu pietriş.

Exemplele încep din cartierele vechi ale oraşului, cum ar fi Ioşia (cu străzi ca Pionierilor), Cantemir (cu strada Luceafărului), Gutenberg (cu Aurorei, Digului, Năvodarilor) ori Oncea (Gheorghe Pituţ, Ioan Pop Reteganul sau Cucului). De altfel, aici, locuitorii străzii Macului au şi montat la intrarea în cartier indicatoare prin care cer şoferilor să circule cu viteză redusă ca să nu ridice colbul de pe drum. "Reduceţi viteza. Praful e mare. Vă mulţumim!", scrie pe tăbliţele prinse în pomi. Mai rău ca la ţară!

Iarna pe uliţă

Dacă locuitorii cartierelor vechi umblă încă prin noroaie sau colb, în funcţie de anotimp, orădenii din noile dezvoltări imobiliare au şanse cu atât mai mici să vadă asfalt pe străzi.

În cartierul Tineretului, în care tocmai Primăria vinde orădenilor locuri de casă cu mii de euro, asfaltul este doar un vis frumos. "E plin de noroi şi gropi. După ce am tot făcut reclamaţii, acum două săptămâni Primăria a trimis o maşină să niveleze pietrişul. Acum, că au tot trecut pe stradă basculante şi a început să plouă, s-a ales praful de toată nivelarea", povesteşte Nicoleta Ardelean.

Dacă în cartierul Primăriei locatarii umblă prin gropi, în cele înfiinţate prin împroprietăriri pe diferite legi, cum ar fi Veteranilor, ori în cele create de dezvoltatorii imobiliari, precum Grigorescu ori Bălcescu, riveranii n-au nicio şansă să iasă din noroaie. "O dată sau de două ori pe an vine Primăria şi împrăştie piatră. Evident că se face la loc noroi", spune Marius Leţ (foto), locuitor din Bălcescu. În condiţiile în care cartierul nu are nici măcar apă şi canalizare, până la drumuri asfaltate mai e cale lungă...

Noi şi neasfaltate!

Adevărul e că asfaltarea tuturor străzilor este o himeră. An de an, pentru fiecare stradă asfaltată apare una nouă, evident nemodernizată. "Dacă la începutul lui 2016 oraşul avea 879 străzi, în 2019 numărul lor a ajuns la 932. În doar 4 ani s-au adăugat reţelei stradale 53 străzi noi ca urmare a dezvoltărilor imobiliare, iar toate acestea se contabilizează în contul străzilor nemodernizate", spune viceprimarul Florin Birta (foto).

A fost nevoie de investiţii de zeci de milioane de euro pentru ca asfaltul să se întindă treptat în oraş. "În 2008 Oradea avea undeva la 500 străzi nemodernizate. În 12 ani, chiar dacă reţeaua stradală a crescut, Primăria a reuşit să reducă numărul la 300", arată Birta.

Cele 200 străzi asfaltate după anul 2008 înseamnă o medie de 16,6 artere pe an. Cifrele sunt doar orientative, pentru că lungimea străzilor variază. "Oradea poate suporta financiar modernizarea a circa 15-20 străzi pe an, în funcţie de mărimea acestora. Intenţia noastră este să modernizăm până în 2026 încă 200 străzi. Pentru asta va trebui să ridicăm însă ritmul de asfaltare undeva la 35 artere pe an", spune viceprimarul.

Provocarea e cu atât mai dificilă cu cât asfaltarea unei artere trebuie precedată de introducerea sau modernizarea reţelelor de utilităţi din subteran, ceea ce înseamnă costuri suplimentare. În plus, cu excepţia proiectelor de regenerare urbană care vizează punctual zone abandonate sau proiectele de mobilitate care presupun reaşezarea tramei stradale, finanţatorul european nu agreează ideea investiţiilor în asfalt. Modernizările de străzi sunt suportate, deci, din bugetul local...

Oradea veche şi restul lumii

Lista celor 200 uliţe care vor intra la asfaltare va fi stabilită după criterii clare. "În primul rând, vor fi modernizate străzile din cartierele vechi. Nu e normal să duci asfaltul pe deal sau la limita oraşului când ai în Ioşia orădeni care aşteaptă asfalt de 80 de ani", susţine Birta. Potrivit viceprimarului, anul acesta municipalitatea va asfalta ultimele străzi nemodernizate din Ioşia veche şi majoritatea celor din Oncea nouă.

În paralel, Primăria va începe modernizarea străzilor adiacente lucrărilor de investiţii. Cel mai bun exemplu îl constituie arterele de deasupra Căii Bihorului, de-a lungul căreia drumul expres se va prelungi de la podul Teodor Neş până la ieşirea din oraş spre Biharia. Aici vor fi asfaltate străzi precum Dimitrie Anghel, Caişilor, Cireşilor ori Viilor.

Noile cartiere vor vedea asfalt abia de anul viitor încolo. "În Grigorescu lucrările de modernizare a străzilor vor începe undeva în anul 2021, iar în cartierul Tineretului în 2022", prevede viceprimarul Birta.

Până atunci, locuitorii zonelor mărginaşe sunt condamnaţi să bată în continuare uliţe mocirloase ori pline de praf. Valul de asfalt se revarsă greoi dinspre centrul oraşului spre periferie. Şi niciodată nu se ştie ce poate întâlni în cale...


LIMITAŢI LA BUGET
Zece milioane de euro pe an

Conform evidenţelor municipalităţii, din cele 932 străzi ale Oradiei, cu o lungime totală de 470 kilometri, nu mai puţin de 294 artere, lungi de 145,6 kilometri, sunt străzi desfundate.

Potrivit unui calcul făcut de anul trecut de Primărie, modernizarea uliţelor ar presupune investiţii de peste 60 milioane euro, exclusiv din bugetul local! "Având în vedere că bugetul total de investiţii al Oradiei din resurse proprii este undeva de 20 milioane euro pe an, putem aprecia ca jumătate din aceşti bani să îi ducem în asfaltarea străzilor, iar ceilalţi pentru alte proiecte: pasaje, şcoli, spitale", spune primarul Ilie Bolojan (foto).

Pentru anul acesta calendarul de lucrări al municipalităţii vizează modernizarea a 37 de străzi, iar pentru 2021 asfaltarea a încă 40 de artere.