Mai binele e dușmanul binelui! Anul acesta va fi unul mai dificil pentru traficul din Oradea, încetinit din cauza investițiilor în infrastructura rutieră, unul provocator din punct de vedere economic și unul greu de prevăzut politic.

„În 2020 va trebui să depunem un efort financiar și organizatoric. Avem pregătite 172 proiecte de investiții, iar deranjul va fi destul de mare”, avertizează primarul Ilie Bolojan.

„Anul lucrărilor”

Dacă anul trecut v-a părut că aţi circulat lent în Oradea, să vedeți ce va fi în 2020! „Inevitabil 2020 va fi unul al lucrărilor. Avem de finalizat investiții începute în 2019 și de început altele”, spune Bolojan. Potrivit edilului, urmează o perioadă în care întregul oraș va fi șantier. „Va trebui să ne organizăm cât mai bine ca să nu spargem în 10 locuri deodată și să ținem străzile blocate”.

Vestea bună e că anul acesta se vor finaliza investiții precum parcarea din strada Independenței (7,5 milioane euro), prelungirea drumului rapid până la ieșirea spre Biharia (4,8 milioane euro), pasajul peste centură spre Piaţa 100 (5,7 milioane euro), pasajul subteran pe sub Bulevardul Magheru (3,1 milioane euro) și multe altele. Vestea mai puțin bună este că vor începe multe altele...

Ocazie unică

Numai pentru 2020 municipalitatea are pregătite investiții noi de peste 50 milioane euro. În plus cel târziu la vară va începe lucrul la reabilitarea rețelelor de termoficare și pentru trecerea cartierului Nufărul pe încălzire și cu apă geotermală (50 milioane euro), la pasajele subterane din Centrul Civic (30 milioane euro), la reabilitarea spitalelor Municipal și Județean (15 milioane euro), a centrelor de cartier Rogerius, Nufărul și Ioșia (10 milioane euro), a Bulevardului Nufărul - Cantemir (10 milioane euro), construirea parcării subterane din Centrul Civic (5 milioane euro) și altele.

„Majoritatea lucrărilor vor presupune cheltuieli suplimentare cu exproprieri, devierea rețelelor, asfaltare sau amenajare de parcări. Spre exemplu, după finalizarea liniei de tramvai din Calea Aradului, strada va trebui asfaltată, iar parcările mutate în spatele blocurilor”, spune edilul.

Bolojan este conștient că șantierele pun la grea încercare răbdarea orădenilor. „Unii se vor întreba de ce începem atâtea investiții dintr-odată. E simplu. Deoarece cu astfel de ocazii nu ne vom mai întâlni. Când ai oportunitatea să cumperi 20 de tramvaie noi și să amenajezi o nouă linie de tramvai pe bani europeni merită deranjul. Aceste investiții vor duce Oradea cu 10 ani înainte”, spune primarul.

Începe colectarea selectivă

Şantiere vor fi şi în județ. Purtătorul de cuvânt al Consiliului Județean, Adrian Simon (foto), afirmă că la vară vor fi terminate bazinele didactice de înot din Marghita, Nucet, Săcuieni, Ștei și Valea lui Mihai (fiecare de 1,2 milioane euro) și parcurile industriale din Tileagd (9,3 hectare, 1 milion euro) și Săcuieni (5 hectare, 3 milioane euro).

Pentru anul acesta se mai preconizează începerea lucrărilor la campusul școlar pentru copiii cu nevoi speciale (16 milioane euro) și la parcul științific și tehnologic (7 milioane euro), ambele în strada Ceyrat nr. 4.

Proiectul strategic pe sănătate (9,7 milioane euro) va intra în faza achiziției de aparatură pentru spitalele Județean și Municipal, precum și de licitare a lucrărilor pentru amenajarea centrelor salvamont din Padiș și Stâna de Vale.

În plus, CJ va pune în funcțiune, în sfârșit, Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor. „În primul trimestru din 2020 Bihorul se va înscrie pe lista județelor care au un proiect SMID funcțional, urmând ca în majoritatea zonelor să se deruleze colectarea selectivă a deșeurilor pe cinci fracții”, spune Simon.

Alegeți prioritățile!

Numărul mare de lucrări e motivul pentru care, în premieră după doi ani, municipalitatea nu va organiza o nouă sesiune de proiecte cu bugetare participativă, prin care orădenii să aleagă investițiile pe care le doresc. „Anul acesta vom finaliza proiectele propuse în anii anteriori. Altfel, dacă tot propunem investiții și nu finalizăm, nu o să avem nicio credibilitate în fața orădenilor”, afirmă Bolojan.

Valoarea fiecărui proiect a depășit limita de 200.000 euro impusă prin regulament, iar suma totală care trebuie alocată pentru lucrările din primele două sesiuni a înghițit şi bugetul ediției din 2020. „În loc de 2 milioane euro pentru doi ani de bugetare participativă, valoarea totală a lucrărilor a ajuns la circa 4 milioane euro”.

În schimb, primarul vrea să-i consulte pe orădeni anul acesta cu privire la prioritizarea celor 172 proiecte pregătite. „Vrem să vedem care sunt proiectele prioritare pentru orădeni și să începem cu acelea”, spune el. Campania de consultări va începe în primăvară și va cuprinde o fază de vot online și una de vot cu urnă, pentru a le oferi și orădenilor nefamiliarizați cu internetul ocazia să se exprime.

Încă un credit

Numărul mare de investiții ridică probleme nu doar organizatorice, ci și financiare. Pentru că majoritatea proiectelor europene sunt derulate pe principiul decontării, adică orașul face lucrările pe banii proprii și îi recuperează ulterior, municipalitatea va lua anul acesta un credit-tampon pentru a-și asigura necesarul de lichidități.

„La fel ca în exercițiul financiar anterior, vom lua un credit pe termen scurt pe care îl vom rambursa pe măsură ce ne sunt decontați banii din proiectele europene”, spune primarul Oradiei. Valoarea creditului va fi stabilită la începutul anului, pentru că deocamdată municipalitatea nu știe cât va încasa din veniturile proprii, chiar dacă taxele au crescut.

Impozite mai mari

La sfârșitul anului trecut, Consiliul Local a actualizat cu rata inflației (4,6%) impozitele și taxele locale pentru a păstra puterea financiară a orașului.

Concret, proprietarul unui apartament cu 2 camere va achita cu 9 lei în plus, pentru că impozitul a crescut de la 198 la 207 lei. Deţinătorul unui autovehicul cu motor de 1.400 centimetri cubi va datora cu 3,3 lei mai mult (de la 72 lei la 75 lei), iar pentru cel de 1.900 cmc cu 10,5 lei mai mult (de la 230 lei la 240 lei).

Orădenii pot achita mai puţin dacă o fac anticipat, plătind impozitele pe tot anul până la sfârșitul lunii martie. Ideal ar fi să aleagă metoda online, pentru a-și dubla la 10% bonificația de doar 5% acordată celor care apelează la ghișeele din piramidă.

Oradea, încă low-cost

Deşi de anul acesta salariul minim pe economie a fost majorat la 2.230 lei (net 1.346 lei), orădenii au șanse reduse la venituri mai mari. „Oradea va rămâne un oraș low-cost și în 2020. Domenii precum IT-ul și industriile creative se lasă încă așteptate”, spune directorul Asociației Firmelor Bihorene, Octavian Dan (foto).

Consultantul estimează că Oradea va rămâne în schimb atractivă turistic și în 2020, făcând posibilă o creștere în servicii, comerț, dar și imobiliare. „Mulți români plecați afară sau din alte zone ale țării cumpără apartamente în Oradea pentru a le închiria în regim hotelier”, spune Dan.

În ciuda volumului mare de blocuri în construcție, specialiștii nu prevăd o scădere a prețurilor. „Sunt prea puține apartamente vechi scoase la vânzare, iar dezvoltatorii apartamentelor noi oferă aer condiționat sau altceva ca bonus”, spune Mirko Giuffrida, managerul agenției Gaminvest. Culmea, prețul apartamentelor vechi se menține la același nivel ca al imobilelor noi, 800-1.200 euro/metrul pătrat, în funcție de zonă.

Orădenii care vor să cumpere anul acesta un apartament nu au făcut cea mai bună alegere: câtă vreme orașul crește, apartamentele, ca traiul, n-au cum să se ieftinească...


ANUL ALEGERILOR
Bolojan și restul lumii

2020 este an electoral, iar viața politică locală gravitează în jurul liderului PNL Bihor, Ilie Bolojan (foto), care ar putea intra în cursă pentru al patrulea mandat de primar în Oradea sau pentru a deveni președintele Consiliului Județean Bihor. Decizia o va lua în primăvară. „Deocamdată nu e foarte clar dacă se păstrează regulile actuale, cu alegeri într-un tur sau două, și dacă președintele CJ va fi ales de cetățeni sau de consilierii județeni”, explică el.

O eventuală plecare a lui Bolojan de la Primărie va relansa competiția, potențialii pretendenţi (Ioan Mihaiu - PSD, Claudiu Pop - Pro România, Delia Ungur - USR), putând ameninţa hegemonia PNL, indiferent care dintre cei doi viceprimari (Florin Birta sau Mircea Mălan) ar fi ales să candideze.