Orădeni, există șansele ca de anul viitor birurile datorate Primăriei să crească cu 4,6%! Potrivit proiectului de impozite și taxe supus dezbaterii publice de municipalitate, obligațiile fiscale pentru anul 2020 vor fi indexate.

„Nu este adevărat că Primăria vrea să crească taxele și impozitele, Codul Fiscal ne obligă să le indexăm cu rata inflației”, susține viceprimarul Florin Birta. O fi, dar în schimb e foarte adevărat că municipalitatea vrea să introducă tot felul de taxe de urgență și noi măsuri de supraimpozitare...

Se indexează toate taxele...

Florin Birta, viceprimar OradeaDocumentele supuse dezbaterii publice sunt clare: Primăria va indexa anul viitor cu 4,6% obligațiile fiscale ale orădenilor, de la impozite pe clădiri şi terenuri la cele pe mijloace de transport. „Concret, asta ar însemna în medie o creștere cu 10 lei a impozitului pentru un apartament cu două camere, cu 12 lei pentru un apartament cu trei camere și cu 27 lei pentru un apartament cu patru camere”, spune viceprimarul Florin Birta (foto). Impozitul pentru o mașină de 1.600 centimetri cubi va crește cu 4 lei, iar taxa pentru parcarea de domiciliu se va majora de la 120 lei, la 130 lei pe an.

Orădenii ar mai putea reduce din majorare prin plata integrală a impozitelor aferente anului 2020 până la sfârșitul lunii martie, caz în care vor beneficia de o reducere de 8% în cazul plății online și doar 4% în cazul achitării taxelor la ghișeu. Ca să se învețe cu calculatorul...

... și se majorează cele de urgență

De altfel, municipalitatea vrea să taxeze din 2020 majoritatea situațiilor în care își pune funcționarii la treabă. Astfel, taxa de urgență pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală se va majora de la 25 la 30 lei şi vor fi introduse două taxe noi, de câte 10 lei, pentru completarea pe loc de către funcţionarii municipalităţii a declarației de atestare fiscală, respectiv pentru cheltuielile provocate de operaţiunile de executare silită.

La fel, vor creşte şi sumele datorate pentru serviciile prestate rapid de Instituţia Arhitectului Şef. Taxele pentru eliberarea de urgenţă a Certificatului de Urbanism (în 2 zile), a Autorizaţiei de Construire (în 5 zile) ori a Autorizaţiei de Luare în Folosinţă (în 5 zile) vor creşte de la 150 la 200 lei şi vor fi introduse taxe noi, de câte 100 lei, pentru eliberarea de urgenţă a Certificatului de Atestare şi a diverselor adeverinţe produse în IAS.

În plus, municipalitatea cere majorarea de la 120 la 500 lei a taxei pentru analiza în CMUAT a construcţiilor ilegale şi supraimpozitarea cu 50% a clădirilor fără acte, până la intrarea în legalitate.

Muzeul Cetăţii scumpeşte tarifele

La fel, începând de anul viitor, turiştii ar putea plăti mai mult pentru a vizita diferite obiective din oraş. Spre exemplu, taxa pentru vizitarea unor expoziţii se va majora de la 5 la 10 lei pentru un adult şi de la 3 la 5 lei pentru un copil.

Conducerea Muzeului Oraşului vrea să îşi dezvolte noi surse de venituri, fapt pentru care ar putea fi instituită o taxă de 2.500 lei plus TVA pentru organizarea de evenimente private în spaţiile muzeale din Cetate cu supraveghere din partea angajaţilor instituţiei şi o taxă de 1.000 lei plus TVA pentru cele organizate fără concursul acestora.

La fel, taxa pentru închirierea sălii pentru repetiţii se va dubla de la 25 lei pe oră la 50 lei pe oră, iar cea pentru închirierea sălii multifuncţionale, cu video-proiector şi toate dotările necesare, va creşte de la 50 la 100 lei pe oră şi de la 300 la 500 lei pe zi.

La maximum!

Ca un element de noutate, pentru a face linişte în oraş pe timpul nopţii, municipalitatea a eliminat pragul minim al amenzii aplicate celor care organizează jocuri de artificii neautorizate la nunţi sau diferite evenimente şi a păstrat doar pragul maxim de 2.500 lei.

Eduard Florea, directorul economic al Primăriei din Oradea„Am avut adrese din partea Autorității Aeronautice care reclama că pe teritoriul orașului se organizează jocuri de artificii care pot pune în pericol zborul avioanelor, dar și din partea orădenilor vecini cu sălile de nunți care s-au plâns că nu pot dormi”, spune directorul economic Eduard Florea (foto).

Astfel, Primăria vrea să oblige patronii sălilor de evenimente să le ceară clienţilor chitanţa din care să rezulte că şi-au achitat taxa, iar dacă aceasta nu există să anunţe Poliţia Locală, sub ameninţarea retragerii autorizaţiei de funcţionare.

Supraimpozitare cu 50%

Primăria are o surpriză și pentru orădenii care locuiesc la case. După ce a investit zeci de milioane de euro în rețele și noua centrală pe gaz, municipalitatea nu mai vrea să vadă coşuri fumegânde în oraş. „Dorim să îi obligăm pe cei care locuiesc în zonele în care au reţele de Termoficare sau Distrigaz şi nu sunt branşaţi, să se racordeze la ele. Nu este normal să ai toate utilităţile trase pe strada Iuliu Maniu, dar să vii cu camionul şi să descarci lemne în centrul oraşului!”, zice viceprimarul Florin Birta.

În acest sens, municipalitatea ia în calcul supraimpozitarea cu 50% a celor circa 3.000 de locuinţe de la casă care nu sunt racordate la reţelele de termoficare sau gaz chiar dacă acestea sunt trase pe stradă. Vor fi exceptate de la supraimpozitare sistemele de încălzire pe energie electrică, cazanele pe gaz petrolier lichefiat şi soluţiile de încălzire moderne cu grad redus de poluare.

În paralel, Termoficare își pregătește retragerea strategică de pe 132 de străzi, cu rețele vechi și număr redus de consumatori, ca să facă loc operatorului de gaz Distrigaz Vest. Proprietarii imobilelor vor avea un an să se racordeze la gaz sau altă formă de încălzire.

Curățenie cu chitanțierul

În plus, Primăria vrea să introducă de anul viitor o taxă specială aplicabilă orădenilor care nu îşi întreţin spaţiul dintre casă şi drum. Municipalitatea va delega o firmă de profil să cureţe locul, după care va factura serviciile proprietarilor din zonă la un tarif de 0,7 lei pe metrul pătrat.

Cum Instituția Prefectului Bihor a atacat în iulie în instanță, ca nelegal, HCL 873/2018 privind administrarea și întreținerea spațiilor verzi, care obliga asociațiile să îngrijească spațiile de lângă blocuri, noua taxă nu este pe placul contestatarilor regulamentului.

președintele Asociației de Proprietari Șelimbărului 1, Ioan Horvath„E inacceptabil! Adică, Primăria, căreia îi plătim impozite, pune o firmă să curețe domeniul public din fața blocului, după care îmi trimite tot mie factura?! Primăria să își facă treaba”, protestează președintele Asociației de Proprietari Șelimbărului 1, Ioan Horvath (foto). Reprezentanții asociațiilor adunate în jurul Coaliției Rogerius susțin că este un abuz.

„Să scadă!”

Nici reprezentanții mediului de afaceri, care au dezbătut săptămâna trecută proiectul impozitelor pe 2020 cu reprezentanții Primăriei, nu sunt mulțumiți deloc. „Noi am cerut ca impozitele și taxele să nu crească. Suntem conștienți că investițiile din Oradea trebuie susținute, dar trebuie găsit un echilibru”, spune directorul Asociației Firmelor Bihorene, Radu Silaghi.

Liviu Sabău Popa, liderul grupului PSD din Consiliul Local OradeaCei mai porniți sunt însă reprezentanții opoziției. „Cifrele propuse nu sunt corelate cu veniturile orădenilor. În peste 90% din cazuri avem taxe mai mari decât în Timișoara sau Cluj, deși orădenii au salarii mult mai mici”, spune Liviu Sabău Popa (foto), liderul grupului PSD din Consiliul Local. Spre comparație, dacă în Cluj impozitul pe clădirile nerezidențiale aparținând persoanelor fizice este de 0,2% din valoarea imobilului, în Oradea procentul este de 0,9%. „Dacă am alinia impozitele la veniturile orădenilor ar trebui să le scădem la jumătate”, zice Sabău.

După ani de creșteri treptate ale obligațiilor fiscale, un lucru pare tot mai evident: tot mai mulţi orădeni au atins pragul suportabilității.


TAXE ÎN DEZBATERE
Orădeni, spuneți-vă părerea!

Orădenii au la dispoziție mai puțin de o lună pentru a cere modificarea proiectului de taxe pentru anul 2020 propus de conducerea municipalității. Documentul poate fi consultat pe site-ul Primăriei, www.oradea.ro.

„Procedura de dezbatere publică este de 30 de zile lucrătoare, de azi şi până la data de  22 noiembrie 2019. În cadrul acestor 30 de zile, termenul pentru transmiterea de propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectele supuse dezbaterii publice este 31 octombrie 2019”, au anunțat comunicatorii municipalității.

Orădenii pot face propuneri prin email la primarie@oradea.ro, prin fax la 0259.437.544, prin poştă pe adresa Primăriei Municipiului Oradea, Piaţa Unirii nr. 1, sau direct la Centrul de informaţii cu publicul.