"Cred că sistemul medical însuşi este bolnav. Nici vorbă de programe de prevenţie, medicina în ambulatoriu este slab reprezentată şi extrem de prost plătită. Există foarte puţină preocupare pentru susţinerea şi finanţarea corectă a serviciilor medicale de la bază, precum medicina de familie şi ambulatoriul de specialitate, crede Ioana Mihăilă, medic specialist endocrinolog. Tarele sistemului de sănătate au derminat-o ca alături de soţul ei, medic radiolog, să înfiinţeze o clinică privată tot mai căutată de pacienţii bihoreni.

Reporter: Cum v-a venit ideea de a deschide Clinica Medena?

Ioana Mihăilă: Povestea Clinicii Medena începe în anul 2010, când terminam rezidenţiatul, eu ca medic endocrinolog, iar soţul meu, Marius Mihăilă, ca medic radiolog. Perspectivele de a ne găsi posturi în sistemul de stat erau reduse, aşa că ne-am orientat spre domeniul privat şi ne-am gândit să deschidem un cabinet unde dignosticul şi tratamentul osteoporozei să fie diferite faţă de tot ceea ce exista în zonă. În acel moment, în Oradea nu exista niciun aparat de măsură a densităţii osoase, DEXA, cel cu ajutorul căruia poţi pune un diagnostic corect în osteoporoză, aşa că ne-am gândit să încercăm să obţinem finanţare pentru unul. Când am aflat de programul guvernamental de finanţare pentru întreprinzătorii tineri, ne-am gândit că acesta este cel mai bun punct de pornire pentru demersul nostru. Am pregătit cu multă grijă proiectul şi în ziua în care s-au putut depune dosarele, ne-au trebuit fix şapte minute să completăm formularele şi să depunem printre primii proiectul. Am fost în primele 20 de firme din ţară cărora li s-a aprobat proiectul şi li s-a dat undă de verde de funcţionare. Am pornit la drum, şi am început încet-încet să ne extindem. Dacă în prima fază lucram cu 3 – 4 medici, azi avem 10 medici la Clinica din Oradea şi am deschis o filială şi la Beiuş.

R: Ce servicii medicale oferiţi?

I.M: Pentru că un diagnostic corect implică de cele mai multe ori o sumă de consultaţii şi investigaţii, am croit pachete de servicii organizate în concordantă cu ghidurile naţionale şi internaţionale de diagnostic şi tratament. Ne dorim ca aceste pachete de servicii să reflecte cel mai bun raport calitate preţ şi cea mai bună experienţă din punct de vedere al timpului petrecut cu investigaţiile şi a gradului de confort fizic şi psihic al pacientului. La Clinica Medena oferim servicii medicale de specialitate în: endocrinologie, reumatologie, medicină internă, cardiologie, diabetologie, dermatologie, atât în regim ambulator cât şi în regim se spitalizare de zi, precum şi servicii paraclinice: senologie, analize de laborator, imagistică medicală.

R: Prin ce se deosebeşte Clinica Medena în peisajul medical bihorean?

I.M: În primul rând prin preocuparea şi respectul pentru pacienţi. Dorinţa noastră este ca ei să-şi găsească rezolvarea problemelor la noi în clinică şi să nu fie puşi pe drumuri şi trimişi în x direcţii. Suntem o echipă de tineri medici specialişti hotărâţi să practice medicina într-un mod profesionist, eficient, cu grijă şi atenţie la problemele de sănătate ale celor care ni se adresează. Suntem ajutaţi de aparatura medicală de calitate, de profesionalismul şi dedicatia întregii echipe medicale, de promovarea colaborării interdisciplinare şi a unei bune comunicări medic-pacient.

Avem doar câte specializări putem acoperi şi din punct de vedere profesional, dar şi ca şi dotări tehnice. Ne-am străduit întotdeauna să avem un ambient plăcut, astfel încât cei care ne trec pragul să nu resimtă stresul de a se afla "la doctor". Noi credem că oferim un raport calitate servicii – preţ mult superior altor instituţii medicale.

R: Cum consideraţi că este colaborarea dvs. cu sistemul medical românesc?

I.M: Sistemul medical românesc ne-a determinat să înfiinţăm această clinică. După ce ne-am terminat studiile, eu şi soţul meu am fost timp de 6 luni şomeri, apoi ne-am dat seama că avem cam toate drumurile blocate în sistemul de stat. Ceea ce într-un fel a fost bine, pentru că astel am avut determinarea de a face altceva. Am scris singură aplicarea la proiectul de finanţare, fără consiliere externă. În timp, am înţeles cât de dureros este să fii limitat de birocraţie în cele mai multe dintre activităţile zilnice. Nu-ţi prea poţi face planuri de la un an la altul, pentru că legislaţia se modifică extrem de des şi apar diferenţe majore între normele de contractare. Apoi ţi se impune extrem de multă muncă birocratică, de multe ori inutilă şi ineficientă în practică, bazată pe norme incoerente, care se modifică încontinuu. Toată această birocraţie se reflectă în costuri mult mai mari pentru pacienţi. Cred că sistemul medical însuşi este bolnav. Nici vorbă de programe de prevenţie, medicina în ambulatoriu este slab reprezentată şi extrem de prost plătită. Există o preocupare redusă pentru prioritizarea, eficientizarea şi finanţarea corectă a serviciilor medicale de la bază, precum medicina de familie şi ambulatorul clinic, iar în privinţa programelor de prevenţie, ele sunt puţine, insuficient normate şi nu asigură accesul egal al pacienţilor.

Punctual, medicii de familie sunt limitaţi în foarte multe situaţii la a fi nişte simpli trimiţători la specialişti, deşi ar trebui încurajaţi să urmărească singuri o serie de boli cronice necomplicate. Finanţarea cabinetelor medicale de familie depinde într-un mare procent de numărul de asiguraţi de pe liste şi mai puţin de numărul de servicii. Nu există nici un criteriu de calitate a serviciilor medicale după care să se facă această finanţare. De asemenea, consider că medicul de familie ar trebui să fie mult mai mult implicat în partea de prevenţie şi această implicare să fie finanţată şi urmărită eficient.

Pentru medicina în ambulatoriu, tarifele consultaţiilor sunt mult sub costurile reale cu cheltuielile de personal, ceea ce face ca unităţile medicale să nu fie preocupate de dezvoltarea acestui sector, favorizând astfel ambulatoriul cu plată sau direcţionarea pacienţilor spre spitalizare de zi sau apitalizare continuă, cu costuri mult mai mari pentru sistemele de asigurări de sănătate şi pentru buzunarul pacientului.

R: În ceea ce priveşte dotările medicale ale Clinicii la ce nivel vă situaţi comparativ cu alte unităţi medicale care prestează servicii similare?

I.M.: Suportul tehnic este vital pentru realizarea unui diagnostic corect. La Clinica Medena nu facem rabat de la calitatea aparaturii medicale, aşa că am ales produsele de top pentru fiecare specialitate. Cabinetul de imagistică medicală este dotat cu un aparat de osteodensitometrie marca Hologic şi un aparat de mamografie furnizat de către acelaşi producător. Aparatura Hologic este produsă în Statele Unite, iar producătorul este cunoscut pentru inovaţiile în domeniul sănătăţii femeii, fiind realizatorul primelor osteodensitometre DEXA la nivel mondial. Aparatul de osteodensitometrie poate realiza, pe lângă diagnosticul clasic al osteoporozei şi morfometria vertebrală (diagnosticul tasărilor vertebrale), precum şi analiza compoziţiei corporale, fiind singurul din oraş cu aceste 2 funcţiuni. Cabinetul de imagistică este de asemenea dotat cu un ecograf ESAOTE, de producţie italiană, pe care îl utilizăm pentru ecografiile tiroidiene, musculo-scheletale şi de sân. ESAOTE este recunoscut la nivel mondial pentru acurateţea imaginilor ecografiilor de părţi moi. Ecografiile generale şi cele cardiace le facem cu ecograful SonoScape, produs în Lituania. Aparatura de laborator este produsă de către Siemens, iar reactivii utilizaţi sunt de asemenea de provenienţă germană.

Pe lângă specificaţiile şi calitatea aparaturii, ţinem să respectăm şi protocoalele de examinare ale aparatelor precum şi indicatorii de calitate pentru analize. Ne ocupăm de calibrarea zilnică a aparaturii, conform specificaţiilor producătorilor, avem grijă să poziţionăm corect pacienţii la osteodensitometrie şi facem controalele zilnice în laboratorul de analize. Încurajăm educaţia continuă a personalului care utilizează aparatura medicală şi ne adaptăm solicitărilor medicilor atunci când decidem să achiziţionăm un nou aparat.

R: Clinica Medena se află în Cartierul Velenţa. De ce ar veni un pacient din Rogerius, de exemplu, să se trateze la această clinică?

I. M: Pentru că asigurăm servicii unice pe piaţa medicală orădeană şi pentru că nu este plimbat de colo-colo, ci cu 2 vizite, în cele mai multe cazuri, i se poate rezolva problema. Pentru patologia tiroidiană oferim, pe lângă consultaţiile de specialitate, ecografii tiroidiene şi dozări hormonale în laboratorul propriu. Suntem singurii din judeţ care facem puncţii tiroidiene, cu o experienţă de peste 200 de puncţii până în prezent. Practic, patologia tiroidiană poate fi complet investigată, de la examen clinic până la cele mai complexe investigaţii, cum sunt puncţiile diagnostice sau cele evacuatorii pentru chistele tiroidiene sau paratiroidiene. Suntem printre puţinele locaţii din judeţ unde diagnosticul complet al osteoporozei poate fi efectuat în câteva ore, cu disconfort şi doză de iradiere minimă pentru pacient (doza de iradiere la morfometria vertebrală este mult mai mică decât la radiografia clasică).

R: Se spune că un medic trebuie să se specializeze continuu. Cum procedează medicii Clinicii Medena?

I.M. Medicii clinicii noastre sunt încurajaţi continuu să participe la cursuri de specializare medicală. Clinica suportă costurile unui curs anual de perfecţionare. De pildă, atât tehnicianul radiolog, cât şi medicii din specialităţile endocrinologie şi reumatologie, direct implicaţi în evaluarea osteoporozei, sunt absolvenţi ai cursului de certificare ISCD (International Society of Clinical Densitometry). Pentru medicii endocrinologi susţinem participarea la un curs european de endocrinologie pe an.

R: Ce planuri de dezvoltare aveţi?

I.M: Noi luăm lucrurile treptat, ne interesează foarte mult ca pacienţii noştri să fie trataţi în modul cel mai profesionist şi să se simtă respectaţi şi îngrijiţi cum se cuvine. Avem planuri de dezvoltare şi de introducere a mai multor specilităţi medicale, dar o vom face doar atunci când vom avea posibilitatea de a dubla specializarea medicilor respectivi cu aparatura medicală necesară.

(Advertorial)