V-aţi întrebat ce e în sufletul unui om atunci când din cauza lui moare, accidental, un alt om? Oare cum poate trăi cu el însuşi şi cum judecă nenorocirea pe care a făcut-o celuilalt şi, astfel, şi sieşi?

BIHOREANUL l-a găsit pe şoferul de maşina căruia şi-a frânt zilele poliţistul motociclist Ionuţ Petrovai şi vă prezintă faţa până acum neştiută a tragicului eveniment.

Clipa fatală

Duminică, 26 aprilie, vremea era caldă şi însorită. Era chiar ziua în care motocicliştii organizaseră un marş prin care să-i sensibilizeze pe şoferi, să-i conştientizeze că şi ei există în trafic. Şi poliţistul Ionuţ Petrovai şi-ar fi dorit să li se alăture, dar a fost ocupat şi n-a mai ajuns.

Câteva ore mai târziu, se îndrepta spre Băile Felix. Un alt orădean, Costin Focşa, fost ziarist la Jurnalul bihorean, acum secretar la Facultatea de Drept, se întorcea la volanul maşinii sale, un VW Golf 5, de la o vizită în Sânmartin. Niciunul nu bănuia că destinele lor aveau să se încrucişeze fatal, la intersecţia drumului naţional DN 76 cu strada Ioan Slavici, din comună.

Şoferul povesteşte cum a avut loc accidentul. "Eu veneam dinspre blocurile din Sânmartin, de pe o stradă lăturalnică. Voiam să ies la şoseaua spre Oradea, pentru care trebuia să virez stânga. Am oprit la indicatorul Stop. În stânga, dinspre oraş, pe prima bandă era un SUV negru care semnaliza că vrea să intre pe strada de pe care eu ieşeam. M-am uitat spre dreapta, în direcţia Felix, de unde nu venea nimic, aşa că am ieşit încet, mai în afară, ca să mă asigur. Când am văzut că venea motociclistul, din spatele SUV-ului, era deja pe roata din faţă, în frânare. În secunda aia am frânat şi eu, oprisem deja cu totul maşina, dar am auzit o bufnitură", spune Costin Focşa (foto).

02 Costin Focsa.jpgÎmpovărat, omul a acceptat cu greu să vorbească, şi numai în urma insistenţelor repetate ale BIHOREANULUI. Gâtuit şi fără să-şi găsească cuvintele, îşi aminteşte doar că airbag-ul maşinii i s-a deschis în faţă şi că, pentru a ieşi din autoturism, a fost nevoie să forţeze portiera cu umărul. "Am văzut motocicleta căzută, iar băiatul era în faţa maşinii", zice el. În acele clipe i s-a rupt filmul. Sosiţi la faţa locului, cei de la SMURD nu au mai putut face nimic pentru a salva viaţa motociclistului.

Destine frânte

Abia la Medicina Legală, unde - aşa cum se întâmplă în asemenea cazuri - poliţiştii l-au dus pe Costin ca să-i recolteze probe biologice, şoferul a realizat ce s-a întâmplat. Rezultatele analizelor au stabilit că alcoolemia sa era zero, dar asta nu-l încălzea cu nimic. Realizase că a omorât un om şi era îngrozit de ceea ce urma. "Sunt şofer cu experienţă, mi-am luat permisul în anii ‘90, şi niciodată nu s-a întâmplat să fac vreun accident ori să iau vreo amendă", explică el.

Se gândea la durerea din familia motociclistului, dar şi la a propriei familii. Până atunci Costin se simţise împlinit, mai ales că soţia îi născuse de doar câteva săptămâni un băieţel. După accident, zile în şir nu a ieşit din casă, iar până de curând, şi-a luat concediu şi de la facultate. Din cauza şocului, nu mai doarme nopţile şi a dat jos kilograme bune. "Chiar n-am avut cum să-l văd apărând brusc în faţa mea..."

Ameninţat

Cum era de aşteptat, mediatizarea accidentului a dat naştere unor dezbateri pro şi contra motocicliştilor, pe forumurile ediţiilor online ale ziarelor. Unii spuneau că Ionuţ ar fi avut viteză şi că făcea acrobaţii pe şosea, că ar fi depăşit în stil "rândunică", adică foarte aproape de maşinile pe lângă care trece, iar alţii învinovăţeau Primăria Sânmartin că nu semaforizează intersecţia. Cei mai mulţi opinau, însă, cu vehemenţă că şoferul Golfului nu a fost atent şi că e vinovat 100%.

De altfel, potrivit unor apropiaţi ai lui Costin, acesta ar fi fost chiar ameninţat cu moartea în urma accidentului. Întrebat de BIHOREANUL de către cine, tânărul a refuzat, cu înverşunare, să comenteze în orice fel acest aspect.

02 motocicleta.jpgViteza era salvatoare

Poliţia Rutieră a elucidat parţial circumstanţele producerii accidentului, dar ancheta e încă în desfăşurare. Ofiţerul principal Octavian Negruţi, cel care a făcut cercetările la faţa locului, afirmă că accidentul s-a petrecut din cauza neacordării de prioritate de către conducătorul auto.

"Motociclistul nu avea viteză, iar acul turometrului s-a blocat la 1.500 de turaţii pe minut. A frânat pe roata din faţă, s-a dat peste cap, a fost proiectat în maşină, iar motocicleta a venit peste el. Corpul i-a fost prins între motocicletă şi maşină, şi a murit în câteva minute, pentru că a avut ruptură de ficat şi de aortă", spune Negruţi. În opinia sa, dacă ar fi avut viteză, Ionuţ ar fi supravieţuit, pentru că ar fi zburat, practic, peste Golf.

Poliţistul confirmă versiunea şoferului, cum că a existat o maşină care a virat la dreapta, pe străduţa de unde el voia să iasă. Totuşi, respinge varianta ca motociclistul să fi încercat o depăşire. Pentru că, dacă ar fi fost aşa, ajungea pe banda a doua şi nu ar mai fi venit în contact cu maşina lui Costin. "Şoferul s-a asigurat, era staţionat, dar a ieşit prea mult în afară. Motociclistul circula pe banda unu, dinspre Oradea, în spatele maşinii care vira la dreapta. Dacă ar fi depăşit, ar fi ajuns pe banda a doua şi ar fi scăpat", a conchis Negruţi.

Cel mai probabil, Costin va fi condamnat, într-un final, pentru omor din culpă. De obicei, în asemenea cazuri, judecătorii dau pedepse cu suspendare, dar prevăd despăgubiri serioase. Tânărul va avea de plătit o «amendă» totuşi mică pe lângă durerea familiei Petrovai, dar şi pe lângă sentimentul de vinovăţie cu care el e nevoit să trăiască. Pentru că şi acest accident, ca atâtea altele, lasă în urmă, de fapt, nu una, ci două victime...


IUBIT DE TOŢI
Poliţist sub acoperire

Originar din satul Petrova (judeţul Maramureş), Ionuţ Petrovai avea 26 de ani şi era subofiţer în cadrul Brigăzii de Combatere a Crimei Organizate Oradea (BCCO) încă de acum şase ani, când a absolvit şcoala de agenţi. Colegii zic că era iubit de toată lumea, iar prietenii îl alintau "Pedro" sau "Negrul", din cauza tenului măsliniu.

02 inmormantare.jpg"Toţi suntem mâhniţi. Era în floarea vârstei şi aveam aşteptări mari de la el. Mergea la , să afle informaţii despre tot felul de grupări, participa inclusiv la flagrante. Era mereu scos la înaintare, era bun", povesteşte un coleg. Nu-i de mirare că şi acum, la aproape o lună după înmormântare, poliţiştii poartă doliu după el.

Sute de oameni, printre care şi colegii de la BCCO, au participat la slujba de înmormântare, ţinută în satul natal. Cu toţii povestesc că, ironie a sorţii, pe Ionuţ îl bătea gândul să-şi vândă motorul, dar n-a mai apucat...