Guvernul României a lansat, miercuri, numărul unic gratuit 119, destinat semnalării cazurilor de abuz, exploatare sau neglijare a copilului.

La acest număr pot suna, la orice oră din zi şi din noapte, copiii aflaţi în situaţii de abuz, exploatare sau neglijare, părinţii, rudele sau cetăţenii care au cunoştinţă de astfel de cazuri.

"Scopul acestui număr unic la nivel naţional este de a depista şi interveni cu specialişti din domeniul protecţiei copilului, în timp real, în situaţiile în care integritatea fizică şi psihică a copiilor este în pericol", au transmis reprezentanţii Guvernului. 

24 din 24

Concret, în cele 47 de Direcţii de Protecţie a Copilului din România funcţionează începând de miercuri birouri de operatori call-center 24/24 de ore, care preiau apelurile.

Operatorii call-center utilizează o platformă digitală integrată, interconectată cu numărul 112. Fiecare apel este monitorizat, gestionat în baza unor proceduri clare şi niciun caz nu poate fi închis fără soluţionare.

Totodată, conform autorităţilor, există echipe mobile de intervenţie specializată ale DGASPC în fiecare judeţ din ţară, formate din specialişti în protecţia copilului, care intervin în timp real 24/24 ore. 

În situaţiile de risc imediat la adresa vieţii copilului, numărul 119 este interconectat cu numărul unic de urgenţă 112, care preia cazurile în regim special. În situaţiile în care copiii necesită doar suport psiho-emoţional, sunt transferaţi telefonic către echipele de psihologi existente la nivelul tuturor DGASPC din ţară.

De vorbă cu specialişti

"Pentru ca astăzi să avem operaţional numărul 119, peste 100 de specialişti ai STS, în 41 de judeţe, au achiziţionat echipamente şi suport logistic, au instruit operatorii şi au coordonat departamentele tehnice ale operatorilor de comunicaţii mobile, cele 47 de DGASPC au realizat un efort susţinut de organizare internă şi alocare de resursă umană concretizat în 280 de operatori call-center şi peste 100 de specialişti constituiţi în echipe mobile, iar ANPDCA a elaborat procedurile interne de gestionare a apelurilor", a transmis Guvernul. 

"Un proiect de suflet la care au lucrat specialişti din mai multe instituţii. La acest număr pot suna copiii care se află în orice situaţie de abuz, dar şi alte persoane care au cunoştinţă de astfel de cazuri. Vor fi ascultaţi de specialişti pregătiţi pentru astfel de situaţii. Numărul unic 119 nu este doar un tel-verde, ci este o linie de intervenţie. Echipele sunt pregătite în orice moment să intervină şi să anunţe la 112 dacă trebuie intervenţie de urgenţă. Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse va lucra îndeaproape cu toate celelalte structuri guvernamentale pentru că ne dorim să ne implicăm foarte mult în viaţa copiilor", a declarat Gabriela Firea, ministrul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse. 

Numărul 119 a fost lansat în cadrul Programului Naţional de suport pentru copii în contextul Pandemiei de COVID 19, "DIN GRIJĂ PENTRU COPII".