Consiliul Judeţean a anunţat că o agenţie din subordine, Agenţia de Management al Destinaţiei Bihor, este liderul unui proiect pe fonduri europene în valoare de 2,7 milioane euro, neobişnuit.

Partenere ale proiectului, care vor primi sume mari de bani, sunt o episcopie, mai multe parohii şi mănăstirea Izbuc, iar, între altele, din banii europeni se vor realiza centre de formare în turism într-un balcon, respectiv într-un subsol de biserică, şi se vor ţine nu mai puţin de 22 de târguri şi festivaluri.

Bisericile şi formarea turistică

Proiectul, finanţat prin Programul RO-HU, pe axa privind îmbunătăţirea ocupării forţei de muncă şi promovarea mobilităţii forţei de muncă transfrontaliere, este intitulat "Crearea şi dezvoltarea unei reţele transfrontaliere policentrice de formare şi suport în vederea creşterii calităţii serviciilor turistice şi meşteşugăreşti din judeţele Bihor şi Hajdu-Bihar".

În loc ca Agenţia de Management al Destinaţiei Bihor să-şi aleagă parteneri din domeniul turismului, şi-a ales din cel religios, fiecare urmând să primească o sumă mare de bani pentru implementarea proiectului.

Astfel, din bugetul total, AMD Bihor va avea la dispoziţie 402.896 euro, Parohia Ortodoxă din Korosszegapati (partenerul transfrontalier) 664.550 euro, Episcopia Romano-Catolică de Oradea 419.200 euro, Parohia Reformată Episcopia Bihor 405.110 euro, Parohia Ioşia-Nord Oradea 413.700 euro, iar mănăstirea Izbuc 412.650 euro.

Cofinanţarea pentru partenerii români este de 2%, iar pentru partenerul maghiar de 5% din valoarea totală a proiectului.

Şir de festivaluri

Potrivit informării, partenerii "vor urmări creşterea eficientă a procentului de ocupare a forţei de muncă în domeniul turismului şi ospitalităţii în Euroregiunea Bihor-Hajdú-Bihar". De asemenea, se vor realiza "strategii transfrontaliere integrate de management a resurselor umane cu personal format şi specializat în vederea creşterii atractivităţii destinaţiilor turistice din Bihor şi Hajdú-Bihar".

1.020 de persoane din domeniul turistic vor participa la cursuri de formare sau de specializare, se vor organiza 2 workshop-uri şi 22 de târguri şi festivaluri de promovare a produselor locale, fără a se detalia despre ce târguri e vorba şi ce sumă din banii europeni se va investi în acestea.

Renovări pentru… formare profesională

În cadrul aceluiaşi proiect, vor fi create 6 centre de formare, specializare şi suport în domeniul industriei turistice şi domeniile sinergetice (ospitalitate, cultură, arii protejate), patru în mediul urban, două în mediul rural, din care unul în România şi unul în Ungaria.

Se va amenaja un Centru de Formare a Resurselor Umane în Domeniul Turismului al AMD Bihor, care presupune investiţii în reţea de date şi voce, dotări mobilier, dotări IT, dotări activităţi turism şi un Centru transfrontalier permanent de formare şi suport pentru mici meseriaşi şi turism "Renaşterea"  Körösszegapáti, care presupune o construcţie nouă, dotări şi utilaje.

Unele dintre centre sunt atipice. În Episcopia Bihor, spre exemplu, se va reabilita o clădire, o pivniţă şi un turn monument istoric, respectiv se vor face amenajări peisagistice (pe 3.400 mp) şi se vor face dotări pentru un Centru indoor şi outdoor de formare profesională.

Şi mai curios e faptul că un Centru de formare şi suport în activităţi turistice şi culturale se va amenaja prin refuncţionalizarea a două încăperi de la balconul Basilicii Minor (Catedrala Romano-Catolică din Oradea), totodată restaurându-se şi orga bisericească veche a bisericii.

Construcţie la Izbuc

Un alt Centru suport de formare şi specializare pentru patrimoniu şi turism, "Ars Ecumenica", va fi amenajat tocmai în subsolul unei biserici din Ioşia, prin refuncţionalizarea şi dotarea acestuia.

În fine, în zona mănăstirii Izbuc se va face o construcţie nouă, dotată cu ateliere meşteşugăreşti şi mobilier pentru un Centru permanent de formare profesională pentru meşteşuguri tradiţionale şi turism rural.

Cum informarea CJ nu este destul de clară în ceea ce priveşte menirea exactă a acestor centre, ce cursuri vor găzdui ele, respectiv pentru cine, BIHOREANUL a cerut lămuriri din partea instituţiei, pe care, până la publicarea acestei ştiri, nu le-a primit.

Proiectul urmează să fie implementat de la 1 martie. Potrivit comunicatului, preşedintele CJ, Pásztor Sándor subliniază că, prin cooptarea mai multor parohii în acest proiect, respectiv prin înfiinţarea diverselor centre de formare profesională, "se acordă un sprijin considerabil comunităţilor locale, pentru a se promova prin valorile culturale ale fiecăruia, în final, aducând un plus la dezvoltarea sectorului turistic bihorean".

UPDATE:

Într-un răspuns trimis sâmbătă de purtătorul de cuvânt al CJ Bihor, Adrian Simon, se arată că bisericile au fost alese ca partenere în proiectul de formare a forţei de muncă în turism deoarece cultele sunt "adesea mult mai aproape de oameni şi de nevoile lor, inclusiv cele de formare şi angajare".

Potrivit răspunsului, în cele 6 centre se vor ţine cursuri de formare pentru industria turistică şi alte domenii sinergetice. Se vor forma gratuit 1020 de persoane în calificări precum: ghizi turism, activităţi hoteliere, marketing online, rangeri arii naturale, restauratori, muzeografi, fotografi, floricultori, olari. De asemenea, în mod ciudat, au fost incluse şi cursuri de formare pentru corişti şi salvamari.

Potrivit reprezentantului CJ, din cele 22 de târguri şi festivaluri prevăzute în proiect, 19 se vor ţine în România şi 3 în Ungaria, bugetul total alocat acestora fiind de 138.000 euro. Între evenimente se numără şase ediţii ale unui tur cicloturistic pentru promovarea obiectivelor şi produselor din Bihor, mai multe ediţii ale unor târguri de promovare a produselor locale şi de ocupare a forţei de muncă din domeniul gastronomic transfrontalier, târg de vinuri şi două târguri rurale de locuri de muncă.