Firmele care în toamna anului trecut au câștigat licitația pentru construirea pasajului suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd au primit ordinul să înceapă lucrările propriu-zise, a anunțat Consiliul Județean Bihor printr-un comunicat dat publicității joi.
Potrivit acestuia, ordinul de începere a lucrărilor a fost emis miercuri, 8 ianuarie.
Primul...
Pasajul rutier suprateran va trece peste sensul giratoriu existent în intersecția DN 1 cu șoseaua de centură Oșorhei și cu drumul comunal spre satul Fughiu.
Potrivit administrației județene, asocierea care a câștigat licitația în octombrie 2024 - formată din firmele Freyrom, Integrated Road Solutions, Inginerie Drumuri și Poduri și Procons Group - a finalizat proiectarea, pentru care a avut la dispoziție trei luni, iar în zilele următoare va începe organizarea de șantier pentru lucrările de construire propriu-zise.
„În prima etapă se va lucra la un drum care va lega centura Oșorhei, prin viraj la dreapta de Drumul Național 1, pe direcția spre Aleșd, astfel încât să se evite intrarea în sensul giratoriu”, precizează comunicatul CJ Bihor.
Concret, la început se amenajează pe partea dreaptă a șoselei naționale dinspre direcția Oradea spre Aleșd un drum pe care autovehiculele vor circula în ambele direcții, inclusiv dinspre Aleșd spre Oradea, după ce vor începe lucrările pentru pasaj.
Noul pasaj urmează să aibă o lungime totală de 402 metri (pasajul și rampele) și o lățime de 10 metri, cu două benzi de circulație, câte una pe sens. Potrivit contractului, asocierea de firme are la dispoziție 10 luni pentru execuție, ceea ce înseamnă că pasajul trebuie finalizat până la jumătatea lunii octombrie a acestui an.
Valoarea contractului este de 28,23 milioane lei, fără TVA, iar finanțarea proiectului este asigurată cu fonduri europene prin Programul Regional Nord-Vest 2021 - 2027.
... din șapte
CJ Bihor urmează să realizeze alte 7 pasaje rutiere supraterane și subterane. În prezent se derulează procedura de achiziție a serviciilor de construire a unui pasaj subteran situat în Oradea în intersecția străzilor Oneștilor și Tudor Vladimirescu, licitația fiind contestată, iar procedura de soluționare a contestației fiind în desfășurare.
De asemenea, sunt în licitație încă 4 pasaje rutiere, dintre care unul subteran (cel din intersecția Oneștilor - Vladimirescu) și trei supraterane (la ieșirile din oraș spre Cluj, pe DN 1, spre Satu Mare, pe DN 19, și spre Arad, pe DN 79.
Alte două pasaje rutiere vor fi construite în cadrul proiectului trenurilor metropolitane, astfel încât drumurile actuale să nu se intersecteze cu traficul feroviar. Unul dintre ele va fi realizat pe centura Oradea peste calea ferată care leagă Oradea de Sânmartin și Băile Felix, iar celălalt pe sub centura Oradea și podul CFR în zona Ioșia, acesta urmând să devieze traficul de pe strada Cazaban pe direcția spre Sântandrei (strada Bujac).
Pe de altă parte, CJ Bihor pregătește și scoaterea la licitație a proiectării și execuției a patru pasaje pietonale subterane pe sub centura Oradea: în intersecția centurii orașului cu DN76, la ieșirea din Nufărul spre Sânmartin, în intersecția dintre centură și strada Apateului, la intersecția dintre centură și strada Czaran Gyula, în zona din spatele magazinului Hornbach, și în zona Arenei Sportive. Fiecare dintre cele patru pasaje va avea o lățime de 4 metri, cu scări, lifturi și rampe de acces pentru pietoni și bicicliști.