Marţi, în Piaţa Unirii, a început montarea pietrei din porfir, lucrările fiind realizate de muncitorii unui consorţiu de firme din Italia, specializate în lucrările din piatră.

Primul tronson la care se lucrează este cel situat între Biserica cu Lună şi Catedrala Sfântul Nicolae, parte din porţiunea carosabilă a noii pieţe.

Pietrele din centru

"Firmele din Italia au început astăzi să monteze piatră cubică pe o porţiune din viitoarea zonă carosabilă. O parte din rigolele pentru apa pluvială, din granit deschis la culoare, au fost deja montate, iar acum se lucrează la amplasarea cubeţilor din porfir", a declarat viceprimarul Mircea Mălan într-o conferinţă de presă, urmată de o ieşire pe şantierul din Piaţa Unirii.

Piatra cubică va fi folosită doar pe zonele carosabile, în rest Piaţa Unirii fiind acoperită cu plăci şi nu cubeţi din porfir, iar în centrul pieţei, între cele patru fântâni, precum şi în zona ansamblului Duiliu Marcu, cel cu statuia lui Mihai Viteazul, va fi folosit un material numit trani, de culoare deschisă. "Bordurile şi rigolele deschise de colectare a apei pluviale vor fi toate din granit auriu", a precizat viceprimarul.

Cubeţii din porfir din zona carosabilă au o suprafaţă plană, dar care nu este alunecoasă, asigură reprezentanţii Primăriei. "Cubeţii au fost aleşi pentru că partea lor superioară este aşa de milioane de ani. Pe de o parte este în plan, dar prezintă anumite rugozităţi care asigură aderenţă mai mare. În acelaşi timp, însă, oferă un confort suficient inclusiv pentru doamnele cu tocuri", a afirmat Mircea Mălan.

10 ani, în garanţie

Ansamblul din porfir se va monta într-o spărtură de rocă specială, de o duritate mare, iar rosturile vor fi închise cu o răşină specială, care va conferi elasticitate întregului ansamblu şi, ca atare, acesta va fi şi trainic. "Vor rezista măcar 10 ani, perioadă pe care le-am impus drept garanţie. Le-am spus constructorilor italieni să folosească doar cubeţi de calitate şi să facă cea mai bună lucrare pe care au realizat-o până acum în străinătate. Altfel nu o recepţionăm", a asigurat Mircea Mălan.

Muncitorii altor firme care fac parte din asocierea care a câştigat licitaţia pentru proiectul de reabilitare a Pieţei Unirii lucrează la pregătirea, în aceeaşi zonă, a altor tronsoane, nivelându-le şi acoperindu-le cu plăci de beton, pentru ca meşterii italieni să poată turna ulterior piatra. Doar lucrările din piatră din Piaţa centrală a Oradiei costă 2,8 milioane euro şi sunt realizate de un consorţiu format din 16 firme specializate din Italia. Pavarea întregii pieţe va dura opt luni.

Lucrări în paralel

În conferinţa de marţi, viceprimarul Mircea Mălan a enumerat şi lucrările realizate până acum în Piaţa Unirii, precizând că - în ciuda unor situaţii neprevăzute şi complexităţii proiectului - acestea sunt în termen. "Am realizat lucrările de reabilitare a reţelelor de canalizaţie pluvială, s-au realizat în bună măsură lucrările de reţele electrice, inclusiv de reţele care să asigure posibilitatea racordării în viitor la iluminatul arhitectural a fiecărei clădiri în parte. Perimetral, RCS&RDS a executat un canal tehnic în care vor coborî toate reţelele de cabluri", a precizat Mălan.

Totodată, viceprimarul a menţionat că s-a lucrat şi la reţelele de alimentare cu apă pentru copacii şi zonele cu verdeaţă din viitoarea piaţă, aceste lucrări fiind finalizate pe tronsonul dintre străzile Iuliu Maniu şi Vasile Alecsandri.

În cadrul lucrărilor, un punct trafo existent în aceeaşi zonă va fi mutat în subteran în curtea Catedralei Greco-Catolice Sfântul Nicolae. "În aceeaşi carcasă vom monta încă un post trafo care va fi folosit doar pentru Piaţa Unirii, lucru care va duce la o economie de aproximativ 30% la electricitate", a completat Mălan.

În paralel, potrivit viceprimarului, se lucrează la restaurarea elementelor ansamblului arhitectural Duiliu Marcu, elementele de fier fiind luate şi duse în atelier. Totodată, în aproximativ trei săptămâni, vor începe şi lucrările de pavare între liniile de tramvai ale OTL pe porţiunea aferentă Pieţei Unirii, care până atunci vor fi înlocuite.

Mulţumiri pentru răbdare

Tot marţi, viceprimarul Mălan a menţionat faptul că atât în Piaţa Unirii cât şi pe strada Independenţei şi în zona viitoarei parcări subterane au fost montate camere video pentru ca şantierele să poată fi supravegheate în permanenţă.

Pe de altă parte, Mălan s-a arătat nemulţumit de felul în care firmele care lucrează în Piaţa Unirii au delimitat şantierul de zona prin care circulă orădenii. "Oamenii trec de acele plase din plastic şi intră în şantier, ceea ce nu e firesc. Firmele trebuie să închidă zona cu panouri care să nu permită accesul persoanelor neautorizate în şantier", a afirmat viceprimarul, adăugând că a avut o discuţie în acest sens cu reprezentanţii acestora.

În final, Mircea Mălan le-a mulţumit orădenilor pentru răbdare: "Am constatat că orădenii rezistă, suportă şi pentru asta trebuie să le mulţumim fiindcă, într-adevăr aceste lucrări creează un disconfort semnificativ, în ceea ce priveşte circulaţia, dar şi zgomotul şi praful generate de acestea".

Executantul lucrărilor din Piaţa Unirii este asocierea: S.C. Drumuri Orăşeneşti S.A (lider de asociere) – S.C. Electroconstruct Sildac S.R.L (asociat) – Porfido Ed Arte Consorzio Stabile (asociat) – Euro Porfidi SPA (asociat) – S.C. Imsaurisa S.R.L (asociat) – S.C Gardener S.R.L (asociat).