Vestea că Oradea este unul dintre cele 20 de oraşe şi zone turistice nominalizate pentru titlul de "Cea mai bună destinaţie europeană în 2022" i-a bucurat pe mulţi, dar au existat şi voci care au speculat că, de fapt, ar fi vorba de o reclamă plătită din bani publici. 

Întrebat, miercuri, dacă municipalitatea sau APTOR (Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune) au plătit pentru a obţine nominalizarea, ca un fel de reclamă pentru oraş, city managerul Oradiei, Mihai Jurca, a infirmat supoziţiile. 

Alături de Londra, Amalfi şi Creta... 

"Oradea candidează pentru calitatea de cea mai bună destinaţie a anului în Europa. Ne-am înscris candidatura acolo. Evident, suntem în competiţie cu oraşe cu o tradiţie turistică foarte mare, dar consider că şi această prezenţă în acest top este deja un pas în faţă şi, până la urmă, asigură un anumit tip de vizibilitate", a spus Mihai Jurca, în deschiderea conferinţei de presă de miercuri în care a fost prezentat raportul de activitate al APTOR, asociaţie al cărei preşedinte este. 

Amintim că Oradea a primit nominalizarea din partea platformei EuropeanBestDestinations.com, cel mai vizitat site dedicat turismului din Europa, care a lansat competiţia din acest an în parteneriat cu reţeaua EDEN a Comisiei Europene şi partenerii media Forbes US, Condé Nast Travelers.

Astfel, Oradea este unul dintre cele 20 de oraşe pentru care se poate vota pe platforma menţionată, până pe 10 februarie. Competitorii sunt redutabili, între aceştia numărându-se Coasta Amalfitană, Londra, Lucerna, Marbella şi Creta. 

"Nu este contracost"

În conferinţa de presă, city-managerul Mihai Jurca a fost întrebat care sunt relaţiile Primăriei Oradea, prin APTOR, cu platforma European Destinations şi dacă a existat vreo sumă alocată pentru nominalizarea în acest top. 

"Dacă reţineţi, noi am primit în 2020 titlul de Safe Destination (n.r. - în contextul pandemiei Covid). De atunci suntem într-o comunicare constantă şi ne-am arătat dorinţa de a candida pentru această competiţie. Participarea la campanie nu este contracost, ca să fiu explicit", a răspuns Mihai Jurca. 

Oradea s-a înscris oficial pentru a fi nominalizată în acest top, alături de alte oraşe şi destinaţii europene, fiind apoi selectată. "Cei de la European Best Destinations fac un scrutin al oraşelor cu o anumită dezvoltare şi au anumite categorii cu care relaţionează: oraşe "verzi", slow living, Art Nouveau. Ei sunt cei care aleg din totalitatea oraşelor pe care le au în portofoliu aceste 20 de oraşe nominalizate în top", a adăugat Alina Toie, directorul general APTOR. 

Am putea cumpăra reclamă

Întrebat dacă există vreo altă colaborare între APTOR şi platforma turistică European Best Destinations, Jurca a explicat că există un parteneriat care poate fi "activat", în sensul cumpărării de reclame, însă nu direct pe platformă, ci prin intermediul acesteia în publicaţii prestigioase din lume, cu anumite reduceri, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Cu alte cuvinte, Oradea nu a plătit nicio sumă platformei European Best Destinations. 

"Există o relaţie contractuală cu platforma European Best Destinations. Este de maniera următoare: ei pot asigura promovarea la nivelul unor instituţii de presă, ca Financial Times ş.a.m.d., cu un discount consistent. Contractul pe care-l avem noi cu ei ne permite să apărem acolo în momentul în care ne dorim. Noi nu am dorit să apărem şi nici cred că vom vrea anul acesta, decât dacă reuşim să avem o prezenţă consistentă în destinaţiile europene, prin zborurile Ryanair sau zborurile Air Oradea. În momentul în care noi putem cu adevărat să primim turişti din anumite zone ale Europei, atunci probabil va trebui să accesăm astfel de platforme de comunicare. Aceasta este relaţia pe care o avem noi cu ei", a detaliat Mihai Jurca. 

Alţii au plătit

Speculaţiile au apărut în spaţiul public şi după ce, la finalul anului 2021, Primăria Craiova a plătit o sumă consistentă respectivei platforme, mai precis 24.500 euro. 

Conform unei hotărâri de Consiliu Local, suma a fost plătită pentru un pachet mai amplu, ce a cuprins, între altele, promovarea Craiovei pe platforma European Best Destinations "timp de 12 luni", nominalizarea Târgului de Crăciun de la Craiova între cele mai bune din Europa, plus crearea unei pagini dedicate evenimentului menţionat.