Este Centura Aleșd - unde au avut loc recent, mai multe accidente cu victime, inclusiv decedați - un punct „negru” pe harta accidentelor rutiere din Bihor? Care sunt zonele cu cele mai frecvente accidente rutiere, când se produc acestea și cum a evoluat de-a lungul anilor numărul accidentelor din județ?

Sunt doar câteva dintre informațiile obținute de BIHOREANUL după ce ziarul a vrut să afle cât adevăr se ascunde în spatele „folclorului” privind erori de proiectare ale Centurii Aleșd, care intersectează zone locuite ale orașului. Datele furnizate ziarului nu confirmă ipoteza, însă dezvăluie aspecte interesante.

91 de morți în județul Bihor, în ultimii ani

Numărul accidentelor rutiere produse în județul Bihor în ultimii doi ani și jumătate este în scădere, potrivit unei informări transmise de Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Bihor, la solicitarea BIHOREANULUI. Cu toate acestea, datele indică faptul că problemele de siguranță rutieră persistă, în special în municipiul Oradea și pe străzile din zone urbane intens circulate.

Conform statisticilor oficiale, în perioada 2023 – 30 iunie 2025, în județ s-au produs 1.008 accidente rutiere, dintre care 310 au fost grave, soldate cu 91 de persoane decedate, 261 rănite grav și 987 rănite ușor.

Pe ani, situația se prezintă astfel:

  • 2023: 457 accidente (137 grave), 41 morți, 117 răniți grav;
  • 2024: 421 accidente (128 grave), 36 morți, 107 răniți grav;
  • Primele 6 luni din 2025: 130 accidente (45 grave), 14 morți, 37 răniți grav.

Deși tendința este descrescătoare, accidentele rămân o amenințare constantă pe drumurile din județ, mai ales în zonele intens circulate.

Cele mai periculoase drumuri: nu naționalele, ci… străzile

Contrar percepției generale, cele mai multe accidente rutiere nu au loc pe drumurile naționale, ci pe străzi din interiorul localităților, în special în municipiul Oradea, cea mai mare unitate administrativ-teritorială din județ.

 Pe categorii de drum, datele IPJ Bihor arată că, în perioada analizată:

  • 384 accidente s-au produs pe străzi,
  • 312 pe drumuri naționale (DN),
  • 196 pe drumuri județene (DJ),
  • 104 pe drumuri comunale,
  • 12 pe alte tipuri de drumuri.

Oradea este zona cu cele mai multe accidente din întreg județul, având în vedere atât densitatea populației, întinderea teritorială, cât și faptul că este traversată de drumuri naționale, europene și e aproape de graniță.

Străzile Calea Aradului, modernizată și extinsă anul trecut la 4 benzi, și Calea Clujului sunt printre cele mai periculoase din municipiu, fiind raportate frecvent accidente, unele grave.

Viteza - inamicul principal

Potrivit IPJ Bihor, în județ, principala cauză a accidentelor grave din 2024 și 2025 a fost viteza neadaptată la condițiile de drum. Pe locurile următoare se situează neacordările de prioritate, atât în ce privește pietonii, cât și celelalte vehicule participante la trafic.

Anul acesta, cele mai multe accidente grave s-au produs în luna iunie, în special în zilele de joi și vineri, cu un vârf în intervalul orar 7:00 - 15:00.

Centura Aleșd: 3 morți, dar nu din cauza drumului

În ce privește Centura Aleșd (D.N. 1U - Varianta de Ocolire Aleșd), conform situației transmise de IPJ, de la deschiderea oficială a drumului până în prezent, s-au înregistrat 3 accidente rutiere, în urma cărora au rezultat 3 persoane decedate, 2 rănite grav și 4 rănite ușor. „Totodată, s-au produs 7 evenimente rutiere fără victime, soldate cu pagube materiale”, se arată în răspuns.

Polițiștii susțin că niciunul dintre aceste accidente nu a fost provocat de infrastructura rutieră, de felul în care a fost construit sau amenajat drumul în cauză, ci de nerespectarea legislației sau chiar de probleme medicale ale participanților la trafic.

Pe 25 iunie, de exemplu, 2 adulți au murit și 2 copii au fost răniți, după ce un șofer a intrat pe contrasens, a lovit un autoturism și apoi a izbit un autobuz. Conducătorul suferise un infarct la volan. Pe 25 iulie, un motociclist a murit (foto - imaginea principală), după ce a depăşit neregulamentar şi a intrat frontal într-o maşină.

Ce face Poliția Rutieră pentru prevenție

Reprezentanții IPJ Bihor subliniază că polițiștii rutieri colaborează în mod constant cu administratorii drumurilor (CNAIR, Consiliul Județean, primării) pentru a îmbunătăți siguranța circulației pe acestea. În baza legislației în vigoare, arată răspunsul, Poliția Rutieră poate solicita - dar nu impune - desființarea sau amenajarea unor elemente rutiere periculoase.

Conform situației ajunse în posesia BIHOREANULUI, în ultimii ani, au fost transmise multiple adrese către administrațiile locale și regionale, cu propuneri privind:

  • reamenajarea trecerilor de pietoni și stațiilor de autobuz,
  • îmbunătățirea semnalizării rutiere,
  • montarea de separatoare de sens, parapeți New Jersey sau stâlpișori flexibili,
  • amplasarea de butoni reflectorizanți și marcaje rezonatoare,
  • iluminarea intersecțiilor periculoase.

Totodată, polițiștii bihoreni participă la comisii mixte de siguranță rutieră, desfășoară campanii educative în școli și în comunități locale și solicită audituri periodice ale infrastructurii.

Până la urmă, însă, responsabilitatea în trafic rămâne la fiecare participant în parte. Viteza, graba și lipsa de atenție pot transforma o simplă deplasare într-o tragedie...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!