Producătorul de materiale de construcţii AdePlast, deţinut de omul de afaceri Marcel Bărbuţ, ar putea să-şi depăşească previziunile de creştere de 10% făcute la începutul anului privind evoluţia cifrei de afaceri, după ce în primele şase luni vânzările companiei s-au majorat cu 25%, până la 13,7 milioane de euro. Compania a realizat în 2009 o cifră de afaceri de 113,6 milioane lei (26,8 milioane euro), în scădere uşoară, sub 1%, faţă de anul precedent.

"Previziunea de creştere de 10% era în varianta pesimistă. Luând în calcul evoluţia din primele şase luni vom depăşi estimările iniţiale. În cel mai optimist caz putem să creştem cu 30%, însă din luna iulie ritmul de majorare a vânzărilor s-a redus", a declarat Bărbuţ Ziarului Financiar.

Creştere în criză

Creşterea cifrei de afaceri din prima jumătate a anului a fost realizată pe fondul reducerii preţurilor la adezivii AdePlast cu circa 15% în cadrul unor promoţii, al majorării forţei de vânzări şi al lansării de noi produse.

Chiar dacă în lunile ianuarie şi februarie vânzările au scăzut cu circa 45% faţă de perioada similară din 2009, în martie-iunie compania a reuşit să recupereze şi să treacă pe plus. Cea mai mare problemă cu care s-au confruntat companiile din construcţii a fost decizia băncilor de a majora dobânzile şi de a bloca creditarea pentru dezvoltatorii imobiliari. Investitorii nu au mai putut să plătească constructorii, care la rândul lor nu au mai făcut plăţi către furnizorii de materiale de construcţii.

"2010 a început greu pentru întreaga industrie a construcţiilor din cauza ştirilor alarmiste şi a previziunilor negative. Mai mult, în primele două luni nu s-a putut lucra din cauza frigului. Treptat, lucrurile s-au dezgheţat şi atât consumatorul final, cât şi companiile au început să construiască", spune Bărbuţ.

Mai sunt bani în piaţă

Omul de afaceri consideră că încă mai sunt bani în piaţă, chiar dacă băncile nu mai acordă credite sau oferă finanţare la dobânzi ridicate, pentru că mulţi consumatori finali au strâns bani în ultimii ani pe care acum îi investesc pentru că preţurile sunt mai scăzute. "Toată lumea se uită acum la preţ, nu se mai uită la material. Dacă primesc şi calitate la preţuri reduse, cumpărătorii sunt fericiţi. Nouă ne-a mers foarte bine în primele şase luni, dar când mă uit la televizor sau citesc ziare, parcă sunt pe altă planetă", spune şeful Adeplast, referindu-se la ştirile negative care au fost anunţate în ultimul an.

Un alt factor care a condus la creşterea businessului AdePlast în prima jumătate a anului a fost faptul că numărul producătorilor de pe piaţă s-a diminuat puternic, de la 60 câţi erau în 2007-2008, la 10-15.

Secretul: preţurile!

Cele mai vândute produse pentru Adeplast în primul semestru au fost adezivii Polistirol şi AFI, precum şi şapa autonivelantă.

"Miza noastră a fost una simplă. Încă de la sfârşitul lui 2009 am conceput o strategie de marketing care a pus accentul pe aceste produse, strategia incluzând şi o scădere semnificativă de preţ. Mai mult, la începutul lui 2010, pentru a da încă un impuls consumului, am extins promoţiile la marea majoritate a produselor AdePlast, nu doar la cele de rulaj. Acum operăm cu preţuri mai mici cu 15 procente faţă de 2008", afirmă Bărbuţ.

AdePlast deţine două fabrici la Ploieşti şi la Oradea, în care a investit circa 28 milioane euro, şi au o capacitate de producţie de 31 de milioane de saci de mortare uscate pe an, la care se adaugă o producţie anuală de 220.000 de tone de vopsele şi tencuieli decorative.

Planuri pentru a treia fabrică

Compania are în plan construirea celei de-a treia fabrici în zona Moldovei, care îi va permite să intre şi pe piaţa din Ucraina.

"Avem bani pentru investiţiile pe care le-am programat, fabrica din Moldova fiind prima la rând. Este util să avem o fabrică în inima Moldovei pentru că vizăm dezvoltarea AdePlast în Republica Moldova şi în Ucraina, unde există deja contracte în desfăşurare", explică Bărbuţ. AdePlast a pătruns anul acesta şi pe piaţa Ungariei şi a făcut primele livrări de produse în Bulgaria.

Compania este unul dintre principalii producători de adezivi de pe piaţa locală, cei mai importanţi competitori fiind Henkel (Germania), Baumit (Austria), Deutek sau Duraziv.