Social democratul Adrian Madar este singurul candidat la funcția de primar al municipiului Oradea care l-a invitat la dezbatere publică pe actualul primar liberal, Florin Birta.

Adrian Madar, consilier local și candidat PSD la funcția de primar al municipiului Oradea, a lansat public invitația către primarul în funcție, Florin Birta, pentru a lua parte la o dezbatere pe temele importante care privesc cetățenii orașului: creșterea nivelului de trai și a calității vieții orădenilor.

În democrațiile consolidate europene, primarul aflat la putere nu refuză acest exercițiu, ba chiar este cel care asigură un dialog pe toate palierele, cu atât mai mult în campania electorală. Primarul este cel care se îngrijește ca cetățenii să dispună de un confort sporit, prețuri accesibile la serviciile publice și perspectivă de viitor pentru sine și generațiile următoare.

Nu este cazul primarului de azi din Oradea.

1. În ultima ședință a Consiliului Local de dinaintea alegerilor, joi după-amiaza, ați relansat invitația de a participa la o dezbatere față-în-față candidatului PNL, primarul în funcție Florin Birta. De această dată nu a putut evita răspunsul și a declinat. V-ați așteptat la această situație?

- Am sperat și eu, cât și cetățenii că după mulți ani va fi o dezbatere asupra programelor politice între principalii competitori. În anii 2000, PNL Oradea căuta orice ocazie să fie dezbatere asupra proiectelor coordonate de administrația PDL de atunci. Iată că domnul Birta nu este lăsat să își depășească umbra, evită orice întâlnire cu contracandidații, rămânând în postura confortabilă de a merge la întâlniri organizate de simpatizanți și apropiați. Mai grav este că primarul Birta confundă, intenționat sau nu, o întâlnire cu cetățenii cu o dezbatere. La ceea ce l-am invitat eu este o confruntare  de idei, pe proiecte, pe planificarea unui buget și a modalității de a schimba relația administrație locală – cetățean. Dumnealui, din păcate, într-adevăr, se confruntă des cu cetățenii fiindcă pune proiectele ”numai finanțare să fie” înaintea intereselor și priorităților orădenilor. Dezbatere înseamnă cu totul altceva decât ceea ce este în dicționarul administrației Birta.

2. Care este explicația dumneavoastră pentru acest refuz?

- În primul rând, cred că lui Florin Birta îi este frică de DEZBATERE pentru orădeni. Deși a fost viceprimar, apoi primar, nu a fost niciodată în ipostaza de a fi într-o confruntare neregizată, în care să nu fie protejat de alții. Am observat, de altfel, și în Consiliul Local că, fără punctajele pregătite de consilieri, dl. Birta este stângaci, nesigur și adesea nepregătit, în special în domeniul bugetar sau financiar. Pentru un primar, acest lucru este inacceptabil.

În plus, strategia sa electorală a fost aceea de a obține voturile din partea simpatizanților politici ai domnului Bolojan. Ori, odată desprins de acesta, oferta candidatului Florin Birta nu există, iar la o dezbatere orădenii ar putea realiza asta.

3. Atât dumneavoastră cât și domnul Birta vorbiți de creșterea nivelului de trai pentru orădeni. Prin ce se diferențiază măsurile propuse în programul dumneavoastră față de cele ale contracandidatului?

- Municipiul Oradea traversează o perioadă cel puțin paradoxală în ceea ce privește nivelul investițiilor și nivelul de trai al orădenilor. Cifrele ne arată că, deși suntem campioni la atragerea de investiții străine sau naționale, suntem pe loc codaș în ceea ce privește salariile și bunăstarea populației.

Cum a ajuns Oradea să fie în top cinci al celor mai scumpe orașe din țară? Simplu, prin majorări succesive a tarifelor la societățile și asociațiile deținute de primărie. Și aici vă reamintesc că în ultimii patru ai am scos din buzunar mai mulți bani pentru a plăți tarifele aferente serviciilor de: alimentare cu apă și canalizare, termoficare, transport public, închiriere spații în piețe și nu în ultimul rând taxa pe deșeuri.

În programul de măsuri ORADEA NOASTRĂ 2024-2028 am stabilit concret care ar fi investițiile rentabile nu doar pentru administrația locală ci și pentru orădeni. O prioritate ar fi reabilitarea termică a blocurilor. Lăsate uitării de zeci de ani, blocurile in municipiu au ajuns să genereze costuri uriașe la întreținere de 1000 de lei pe lună!

La începutul anului 2021 am cerut Primăriei Oradea să inventarieze blocurile care aveau nevoie urgentă de reabilitare termică. Raportul a notat nevoia de reabilitare termică pentru 2000 de imobile. Împreună cu echipa mea am identificat liniile de finanțare eligibile, iar în rândul primarilor PSD din județ avem exemple de bună practică.  Prin lucrările de reabilitare termică se elimină pierderile cu încălzirea, se eficientizează consumul de curent electric pe perioadele caniculare și nu în ultimul rând se împrospătează imaginea cartierului și a orașului.

Deși există scheme financiare și modele de bună practică, actuala administrație a oferit mereu scuze și nu fapte, prin urmare, doar 50 de blocuri au fost reabilitate  în ultimii 12 ani. Ca finanțist, evident că nu îmi scapă detaliile financiare, prin urmare găsesc foarte ciudat faptul că, deși au fost alocate fonduri europene în programul PNRR prin care administrațiile locale au putut aplica pentru reabilitarea blocurilor de locuințe, la Oradea, nu avem nici un contract de execuție demarat la blocuri!

Investițiile trebuie să fie asumate pentru binele cetățenilor cu scopul de a crește confortul și nivelul de trai.

4. În actualul context urban, parcările de domiciliu au ajuns să fie o dispută constantă între locatari. Pentru că aveți în planul de măsuri acest obiectiv, în cazul în care veți ajunge primar, cum veți gestiona această nevoie?

- În această perioadă, însoțit de colegii mei candidați la funcția de consilieri locali, am avut întâlniri cu orădenii în toate cartierele, fie că vorbim de cele istorice sau de cele nou construite. Peste tot, dar absolut peste tot, este o acută nevoie de un management asumat al parcărilor de domiciliu. Deși a fost una din promisiunile electorale de acum patru ani ale actualei administrații, din păcate pentru orădeni, subiectul ”parcările de domiciliu” a rămas tot la faza de promisiune. Așa zisele parcări de domiciliu din Nufărul ne-au arătat cât este de ineficient să demolezi o piață agroalimentară și casele oamenilor doar ca să faci câteva locuri de parcare, și acelea dimensionate defectuos. Este cât se poate de evident că avem nevoie de parcări supraetajate, între blocuri și nu doar în centrul orașului pentru turiști. Există modele de bună practică în multe orașe europene, am identificat soluții de finanțare, ne mai trebuie voință politică.

Neliniștea orădenilor este acum și mai mare întrucât se vorbește de modificarea regulamentului de parcare de domiciliu. A apărut un termen nou și anume parcare de cvartal. Ce înseamnă asta? Pe scurt, deși vor plăti un abonament de parcare de domiciliu, orădenii nu vor avea locul asigurat. Plătești dar parchezi pe unde apuci, asta dacă apuci. Nu voi permite acest lucru.

Din contră, mă voi îngriji ca fiecare apartament din Oradea să beneficieze de un loc pentru parcare de domiciliu.

O altă propunere de-a mea pentru orădeni: programul Domiciliu Plus. În baza abonamentului de parcare de domiciliu, nu doar că vor avea asigurat locul la domiciliu, ci vor beneficia de o oră de parcare gratuită în zone precum: piață, finanțe, primărie etc.

Cu riscul de a mă repeta, convingerea mea politică este că Primăria trebuie să se transforme într-o instituție deschisă, un promotor al colaborării dintre administrație și cetățeni care trebuie implicați încă de la faza de planificare și până la realizarea efectiva a proiectelor, nu doar prin informare când deciziile sunt luate deja de către un grup restrâns de politicieni și funcționari.

5. Ideea de a introduce autobuze școlare, de altfel foarte la modă în străinătate, a atras câteva opinii critice care au afirmat că această măsură nu este realizabilă. Și totuși, se poate să avem în Oradea așa ceva?

- Încep cu concluzia: DA, se POATE! Extinderea rețelelor rutiere, mai ales în zona centrală a unui oraș, ajunge la un moment dat să fie insuficientă. Prin urmare, se impun soluții viabile și sigure pentru transportul copiilor noștri.

Fondurile europene se pot cheltui sau se pot investi. În ceea ce privește modernizarea societății OTL, propunerile cu care vin în atenția orădenilor vizează investiții punctuale menite să crească confortul și siguranța călătorilor și nu cheltuieli risipitoare cu sedii și pavaje noi. Cu o flotă mărită și modernizată, cu rute eficient gândite astfel încât să deservească toate zonele orașului, practic putem crea linii speciale pentru transportul elevilor.

Siguranța copiilor în trafic nu este un slogan de dragul de a da bine la alegători, este o prioritate în agenda candidatului Madar, prin urmare, am introdus în planul de măsuri conceptul de ”autobuz școlar”.

Astfel, venim în sprijinul părinților și bunicilor, propunând introducerea unor rute special dedicate transportului elevilor. Microbuzele și autobuzele școlare vor ajuta la conectarea cartierelor limitrofe cu unitățile de învățământ, un exemplu ar fi transportul elevilor din cartierul Tineretului la școli precum Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu”.

Pentru alte cartiere limitrofe (Tineretului, Oncea, Episcopia), în prima fază vom pregăti unități de învățământ de proximitate care să poată oferi condiții și o calitate a actului educativ. Actualul primar nu s-a gândit la asta, a permis dezvoltarea unor cartiere de case fără a oferi părinților condiții de a oferi în cartier, educația dorită pentru copii lor.

Impactul pozitiv al acestei măsuri se va simți atât la nivelul traficului urban, al calității aerului precum și în bugetul fiecărei familii. Mai puțini bani pentru combustibil pentru părinți și un aer mai curat pentru copii.

Oradea este a orădenilor iar agenda primarului Adrian Madar va fi construită prin transparență și în beneficiul cetățeanului.

Va mulțumim pentru încredere!

(Comandat de PSD Bihor, cod mandatar financiar 21240002)

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!