Comandantul Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, a semnat miercuri contractul de modernizare a aerogării cu reprezentanţii firmei Electrica Serv Bucureşti, care s-au angajat ca până la data de 1 martie 2011 să finalizeze lucrările ce vor transforma terminalul într-unul specific oricărui aeroport internaţional din Europa.

Şi modernizare, şi economie

La prima licitaţie organizată de conducerea Aeroportului Oradea s-au înscris doar firmele Selina şi Construcţii Bihor, însă ambele au fost descalificate pentru că nu au depus toate documentele necesare.

La a doua licitaţie, pe lângă cele două firme locale a participat şi Electrica Serv Bucureşti. "Am avut disponibili pentru această investiţie 2.800.000 de lei. Electrica Serv a ofertat 2.107.500, Construcţii Bihor mai mult cu 500 de lei, iar Selina 2.400.000 de lei", a declarat Pasc.

Astfel, licitaţia a fost câştigată de firma din Capitală la un preţ cu 700.000 de lei mai mic decât putea oferi Aeroportul. "Din economia făcută vom achiziţiona un utilaj pentru deszăpezirea pistei", a explicat comandantul Gheorghe Pasc miercuri, într-o conferinţă de presă.

Mai mult, a spus acesta, suma din contractul semnat de cele două părţi nu se va majora sub nicio formă, iar conducerea Aeroportului e dispusă să permită firmei să lucreze în două schimburi, chiar şi pe timp de noapte, pentru a se încadra în termenul limită. "Suntem conştienţi de timpul scurt, dar avem încredere că vom termina la termen lucrările", a declarat directorul general al Electrica Serv, Mihai Tiberiu Vicol.

Ca-n Schengen

Electrica Serv va începe lucrările săptămâna viitoare şi va lucra sub exploatare, adică fără ca funcţionarea terminalului să fie întreruptă. Potrivit arhitectului Mircea Miculescu, de la Iptana Bucureşti, firma care a realizat proiectul lucrărilor, terminalul va avea spaţiile necesare pentru a asigura o diferenţiere simultană a fluxurilor de pasageri care vin din interiorul sau exteriorul spaţiului Schengen.

Odată coborâţi din avion, pasagerii vor urca pe scară rulantă într-o sală de tranzit, unde în trecut se afla restaurantul firmei Transilvania, iar bagajele vor circula pe o bandă interioară. Rampele pentru pasageri se vor afla sub două copertine. Terminalul va avea şi o sală tip "Mama şi copilul", un spaţiu de detenţie provizorie pentru persoanele indezirabile, unul pentru găzduirea celor care cer azil, precum şi grupuri sanitare pentru persoanele cu mobilitate redusă. "Tot ce este în terminal va face parte dintr-un sistem unitar de supraveghere", a precizat Pasc.

Primul pas

Modernizarea terminalului este, potrivit comandantului, doar primul pas spre transformarea radicală a Aeroportului orădean, astfel încât să facă faţă cerinţelor impuse pentru funcţionarea în regim de trafic internaţional după aderarea României la spaţiul Schengen.

Următorul obiectiv pentru modernizare este pista, din cauza căreia în prezent pe Aeroportul din Oradea nu pot ateriza avioane Boeing sau Airbus. Pe locul pistei vechi, care se întinde pe 1.800 de metri, va trebui să se construiască una de 2.400 de metri, fiind necesară, de asemenea, şi construirea unui al doilea terminal.

Conducerea Aeroportului a propus Consiliului Judeţean Bihor concesionarea acestor lucrări unui investitor care apoi să-şi recupereze banii prin dezvoltarea afacerilor în terminal, însă consilierii judeţeni s-au opus, preferând să plătească o firmă de consultanţă care să propună cea mai bună soluţie pentru dezvoltarea aerogării. Licitaţia pentru atribuirea serviciului de consultanţă va avea loc vineri.