Cu câteva luni înainte de a împlini 25 de ani, BIHOREANUL a vrut să-și cunoască mai bine audiența și, în parteneriat cu Questia Group, o companie specializată în cercetarea de piață, a lansat un sondaj online menit să dezvăluie cine sunt cititorii ziarului tipărit și ai site-ului, precum și ce așteptări au.
Particularitatea cercetării este că, în premieră pentru mass-media românească, a fost făcută cu ajutorul inteligenței artificiale (IA). Un robot conversațional a fost programat să dialogheze cu cititorii BIHOREANULUI și apoi a întocmit o analiză. Ce concluzii a tras?
Lectură împărțită
Sondajul BIHOREANULUI a fost primit cu interes. Interfața similară unei ferestre de dialog online, în care asistentul digital a pus întrebări, iar utilizatorii și-au oferit răspunsurile tastându-le, a fost disponibilă între 8 și 16 aprilie, interval în care au răspuns întrebărilor peste 200 de cititori. Durata medie a unei conversații a fost de 15 minute.
Majoritatea participanților la sondaj sunt adulți cu vârste între 30 și 60 de ani, iar cea mai mare parte, 84%, citesc conținutul online, în timp ce 16% consumă atât ziarul tipărit, cât și articolele disponibile pe site-ul eBihoreanul.ro („Site-ul pentru noutăți rapide, dar ziarul rămâne pentru weekend”). Predilecția pentru site este explicabilă, dat fiind că sondajul s-a făcut online, dar și prin tendințele globale ale consumului de presă.
Ca în familie
Totuși, există cititori conectați afectiv la ediția print a săptămânalului BIHOREANUL („Ziarul tipărit îmi aduce aminte de tata. Îl citeam împreună”) sau care o consideră conținut „premium” („Printul nu poate fi modificat. E mai de încredere”).
În același timp, conținutul online este apreciat pentru rapiditatea cu care veștile ajung la cititori, dar și pentru că articolele nu sunt doar rescrieri de informații oficiale, ci prezintă și contextul în care se petrec („Bihoreanul e important pentru că nu am încredere în alte surse locale”, „Apreciez nivelul de detaliere al articolelor. Bihoreanul oferă ceva diferit, nu copy-paste”).
Bihorel, vedeta redacției
Două treimi dintre respondenți au spus că citesc articolele BIHOREANULUI zilnic, mulți la cafeaua de dimineață sau în pauzele de la serviciu. Pentru acești cititori, site-ul este o ancoră în realitatea locală.
Cele mai apreciate articole sunt anchetele jurnalistice, considerate valoroase și necesare pentru societate („Îmi plac investigațiile ample, unde se vede munca din spate”), urmate de știrile locale, articolele de opinie și cele cu conținut practic (recomandări de evenimente, articole despre educație sau sănătate).
Bihorel (foto), cel mai amuzant membru al redacției, este în continuare un reper pentru cititori, textele din rubrica acestuia fiind apreciate pentru că oferă un echilibru între informație și divertisment („Ziarul îl iau lunea, pentru Bihorel”).
Ce ne lipsește?
Întrebați și ce le-ar plăcea să citească în BIHOREANUL, oamenii au spus că și-ar dori să găsească mai multe articole cu tentă pozitivă („O rubrică de știri pozitive ar fi minunată. Avem și vești bune în Bihor”), portrete de oameni obișnuiți, dar care pot inspira („Ar fi interesant un ciclu de interviuri cu oameni obișnuiți care fac lucruri extraordinare”), povești din comunitate și o secțiune mai extinsă de stil de viață.
„Contaminați” cu consumul în viteză promovat de rețelele de socializare, cititorii au mărturisit, de asemenea, că ar vrea ca știrile să fie explicate în videouri scurte sau infografice și că în general le-ar plăcea să regăsească pe site mai mult conținut video.
Comentariile anonime, da sau ba?
Cât despre comentariile pe care le lasă utilizatorii pe site, majoritatea respondenților au spus că și-ar dori ca acestea să nu mai fie anonime, pentru a descuraja atacurile la persoană. Cea mai mare parte a respondenților au spus și că nu ar fi dispuși să plătească pentru conținutul de pe site, semn că mass-media online este în continuare considerată un „drept” al cititorilor.
Mai sunt și alte sugestii valoroase venite de la cititori, pe care BIHOREANUL le va prelua și implementa. Ne mândrim că avem un public exigent, loial și atent, și mulțumim fiecărui cititor pentru că alege să rămână informat. Unii de un sfert de veac...
OPINIA SPECIALISTULUI
Să ne obișnuim cu roboțeii!
Specialiștii spun că sondajele realizate de inteligența artificială vor fi tot mai folosite.
„Demersul este destul de inovator, e o formă de consultare a publicului care se practică de vreun an, doi. Rata de răspuns este bună și se explică pentru că este o noutate. Dar, când frecvența acestor solicitări va crește, va fi tot mai greu să angajezi utilizatorii în discuții”, a afirmat sociologul Adrian Hatos (foto).
Potrivit acestuia, sondarea publicului cu inteligența artificială este binevenită, pentru că roboții sunt „ași” în colectarea datelor. „Instrumentele automatizate bazate pe inteligența artificială sunt mai de încredere decât investigatorul uman, pentru că robotul nu obosește, nu are preferințe sau prejudecăți, și este antrenat să lucreze cu textele”. Totuși, roboții nu pot fi creativi, așa că rămâne în sarcina sociologilor să găsească temele de cercetare potrivite.