În contextul în care, prin ordonanţă militară, mai multe firme din România trebuie să-şi suspende activitatea, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bihor a transmis o serie de precizări, menite să lămurească cine sunt angajatorii care pot cere sprijin de la stat pentru plata angajaţilor şi cum o pot face.

Potrivit OUG 30/2020, pentru perioada în care angajatorii care suspendă temporar contractele individuale de muncă din cauza măsurilor impuse de autorităţi, "indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020".

Pot intra în şomaj tehnic, şi deci pot primi această indemnizaţie de la stat, salariaţii angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiţii: întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, şi deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (prevăzut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020); reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 şi nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaţilor lor.

În această a doua situaţie, angajatorii pot obţine de la stat plata şomajului tehnic pentru cel mult 75% dintre angajaţi. Ca aceştia să fie plătiţi, angajatorul trebuie să dea o declaraţie pe proprie răspundere din care să reiasă că a înregistrat o diminuare a încasărilor cu 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie, şi că nu are capacitate financiară pentru a plăti toţi salariaţii.

"Conform OUG 30/2020, solicitările angajatorilor aferente lunii martie pentru perioada în care contractele de muncă ale angajaţilor au fost suspendate pot  fi depuse în format electronic începând cu data de 01.04.2020, alături de documentele reglementate prin aceasta", a transmis AJOFM Bihor. Documentele vor putea fi transmise la adresa de e-mail bihor@anofm.gov.ro.

De asemenea, pentru a veni în sprijinul angajatorilor şi angajaţilor din Bihor, AJOFM le pune la dispoziţie un număr de telefon unic, valabil în timpul programului de funcţionare al agenţiei. Acest număr este 0259-977.

"Reluăm îndemnul ca în această perioadă complicată,angajatorii să dea dovadă de responsabilitate socială faţă de angajaţi, iar angajaţii să prezinte înţelegere faţă de aceştia", a transmis AJOFM Bihor.

Vezi mai jos explicaţiile directorului AJOFM Bihor, Békési Csaba, pe tema OUG 30/2020: