Primul tren electric cumpărat de România în ultimii 40 de ani a finalizat testele la fabrica din Polonia, unde este construit, şi urmează să fie livrat în ţară săptămâna viitoare, informează Digi24.ro.

Trenul inter-regional a fost cumpărat printr-un contract semnat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu compania poloneză Alstom în 2022, ce prevede achiziţionarea a 37 de trenuri electrice destinate serviciilor de transport feroviar de călători.

„Primul tren electric RE-IR, din cadrul contractului semnat de ARF cu Alstom în 2022 pentru achiziţionarea a 37 de trenuri electrice destinate serviciilor de transport feroviar de călători de mediu şi lung parcurs, a finalizat testele statice la fabrica din Katowice şi toate unităţile au fost asamblate în trenul pregătit pentru livrarea către România săptămâna viitoare", a transmis preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, pentru Agerpres.

Trenul va ajunge la Bucureşti la începutul lunii decembrie. Totuşi, va mai dura până când călătorii vor putea circula cu acesta, întrucât urmează să fie supus unor verificări şi mai apoi autorizat pentru a fi pus în circulaţie. „Pentru verificări, se vor aloca trase (parcursuri) pe reţeaua publică, pentru că trebuie să parcurgă 10.000 de kilometri", a adăugat Roşeanu.

Cele 37 de trenuri electrice inter-regionale (RE-IR) sunt produse la fabrica Alstom din Katowice, Polonia, şi vor conecta Capitala cu principalele oraşe ale ţării. Restul de 36 de garnituri rămase ar urma să ajungă în ţară anul viitor.

Noile trenuri electrice vor servi rutele Bucureşti Nord - Constanţa, Bucureşti Nord - Braşov - Arad - Timişoara, Bucureşti Nord - Braşov - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov - Deda - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov, Bucureşti Nord - Iaşi, Bucureşti Nord - Suceava, Bucureşti Nord - Galaţi, Bucureşti Nord - Craiova - Târgu Jiu - Petroşani - Simeria, Bucureşti Nord - Craiova - Timişoara - Arad, Cluj - Timişoara, Cluj - Suceava - Iaşi.

Valoarea totală a contractului pentru cele 37 de unităţi electrice şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică peste 2,4 miliarde de lei, fără TVA, finanţarea provenind din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.

Bateria litiu-ion a trenului dispune de o autonomie de până la 120 de kilometri. Trenul poate fi operat atât sub catenară (n.r. sistem de susţinere a firului aerian de contact pentru tracţiunea electrică), cât şi pe tronsoanele de linie neelectrificate, conform Adevărul.

Fiecare tren va fi format din şase vagoane, având o capacitate de 350 de locuri şi o podea 100% coborâtă pentru acces facil. De asemenea, trenurile vor fi echipate cu un sistem de contorizare a numărului de călători, internet, senzori de mare precizie şi patru toalete ecologice repartizate pe întreaga lungime, dintre care una va fi dedicată persoanelor cu dizabilităţi. 

Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, notează Hotnews.ro.

Pe de altă parte, printre proiectele de modernizare a transportului feroviar din România se numără și cel de electrificare a magistralei Cluj - Episcopia Bihor (graniţa cu Ungaria). Investiţia este finanţată din bani europeni, prin PNRR, şi are o valoare de 9,36 miliarde de lei, fără TVA. În total, vor fi modernizaţi 166,2 kilometri de cale ferată pe ruta Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, lucrările fiind împărţite în patru tronsoane: lotul 1 Cluj Napoca – Aghireş, lotul 2 Aghireş – Poieni, lotul 3 Poieni – Aleşd şi lotul 4 Aleşd – Episcopia Bihor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!