Compania Naţională de Drumuri a dat publicităţii, vineri, un comunicat legat de stadiul contractului privind finalizarea tronsonului de autostradă Suplacu de Barcău - Borş, care aduce o veste proastă şi una bună.

Cea proastă e că neînţelegerile dintre membrii asocierii de firme spaniole care au câştigat contractul de lucrări n-au fost rezolvate nici până azi. Cea bună e doar pe jumătate bună, fiindcă spaniolii promit o soluţie "pentru continuarea şi finalizarea contractului în termenii asumaţi iniţial", dar care e aceea şi când va fi pusă în aplicare nu se ştie.

După ce anul trecut a fost reziliat contractul cu compania americană Bechtel, anul acesta, în luna mai, CNADNR a contractat finalizarea lucrărilor pe tronsonul bihorean cu asocierea firmelor spaniole Corsan - Corviam Construccion - Consinit - Road Consulting & Design Solutions şi Via Design, pentru suma de 701 milioane lei fără TVA.

Constructorii ar trebui să dea în folosinţă cei 60,25 km de autostradă până în 3 iulie 2017, dar până în prezent firmele spaniole nu au făcut nimic concret, principalul motiv fiind acela că nu se înţeleg între ele cu privire la însăşi propria asociere, ceea ce pune în pericol executarea contractului cu statul.

Potrivit comunicatului de vineri al CNADNR, în ciuda solicitărilor repetate ale companiei, inclusiv sub ameninţarea rezilierii, "problema Asocierii nu a fost rezolvată nici până la această dată".

Ca variantă de rezolvare, spaniolii au propus CNADNR să accepte ca doi dintre membrii asocierii (Road Consulting & Design Solution şi Via Design) să cesioneze cotele lor de participare celorlalţi doi membri, soluţie respinsă însă, pe considerentul că, potrivit legii, "într-un contract de achiziţie publică este permisă doar cesiunea creanţelor născute din acel contract, obligaţiile născute rămânând în sarcina părţilor contractante, astfel cum au fost stipulate şi asumate iniţial". "În fapt, cesiunea cotelor de participare presupune şi o cesiune a obligaţiilor care este interzisă de lege", arată CNADNR.

"În urma demersurilor făcute de Companie, joi a avut loc o şedinţă la Ministerul Transporturilor cu noi, CNADNR, şi cu noua conducere administrativă a liderului asocierii (Corsan - Corviam Construccion). În cadrul acestei sedinţe, Directorul General pentru Europa şi Asia Centrală al liderului Asocierii a dat asigurări că va schimba atitudinea faţă de desfăşurarea contractului, va schimba echipa de management a proiectului şi va propune o soluţie care să poata fi acceptată de CNADNR pentru continuarea şi finalizarea contractului în termenii asumaţi iniţial", a declarat Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.

Care va fi respectiva soluţie, când va fi ea comunicată statului şi cu ce efecte asupra contractului - toate acestea rămân deocamdată întrebări fără răspuns. Singura realitate palpabilă sunt ruinele autostrăzii abandonate de americanii de la Bechtel, aflate într-o stare de conservare deloc strălucită.

Citiţi pe aceeaşi temă şi: CNADNR, veşti proaste despre Autostrada Borş - Suplacu de Barcău: constructorii spanioli se ceartă între ei şi întârzie cu hârtiile