Ca să afle ce nevoi au angajatorii bihoreni, firme private şi instituţii publice deopotrivă, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bihor a aplicat, în primul trimestru al acestui an, un chestionar ce vizează piaţa forţei de muncă.

Potrivit directorului AJOFM Bihor, Békési Csaba, aproape 300 de angajatori au răspuns întrebărilor. Cele mai multe, 69%, au fost societăţi comerciale, iar aproape jumătate din respondenţi sunt entităţi înfiinţate în perioada 2001-2010. O treime din eşantion reprezintă microîntreprinderi care au sub 10 angajaţi, iar 26% sunt întreprinderile mici, cu cel mult 50 de angajaţi.

Mulţumiţi de angajaţi

Conform celor declarate de companiile chestionate de AJOFM, în microîntreprinderi jumătate din angajaţi sunt absolvenţi de studii primare, gimnaziale sau liceale fără bacalaureat. În schimb, în firmele care au între 101 şi 500 de angajaţi, majoritari sunt angajaţii absolvenţi de facultate, studii de licenţă. Ca pondere, cei mai mulţi absolvenţi de masterate se regăsesc tot în microîntreprinderi.

Surprinzător este că, întrebaţi cum apreciază nivelul de pregătire, patronii se declară în mare măsură mulţumiţi. "Auzeam de foarte multe ori că nivelul de pregătire al angajaţilor nu este mulţumitor sau că nivelul de salarizare este scăzut din cauza nivelului de pregătire al angajaţilor. Declarativ, însă, angajatorii sunt mulţumiţi de acest nivel de pregătire", a declarat Békési, luni, într-o conferinţă de presă.

Întrebaţi ce contează pentru ei atunci când fac angajări, 13% dintre patroni au spus că reputaţia universităţii absolvite de angajaţi este importantă, iar experienţa de muncă anterioară angajării chiar foarte importantă. În schimb, tema lucrării de licenţă sau notele obţinute în timpul studiilor sunt considerate irelevante. Cei mai mulţi dintre angajatori sunt preocupaţi însă de personalitatea viitorului angajat.

Se caută muncitori!

O altă întrebare a chestionarului a vizat evoluţia structurii personalului, la care 40% dintre angajaţi au răspuns că numărul personalului va rămâne constant, iar 35% că va creşte. Dintre cei care au anunţat că vor face angajări, 36% preconizează că îşi vor mări echipele cu 1-5 persoane, 21% cu 6-10 persoane iar 18% cu 51-100 de angajaţi. Întrebaţi pentru ce fel de ocupaţii vor face angajări, cei mai mulţi dintre respondenţi au spus că vor avea nevoie de muncitori calificaţi, urmaţi de patronii care au nevoie de necalificaţi, iar al treilea răspuns în acest clasament este "agent de vânzări / lucrător comercial". Altfel spus, în continuare, specialiştii absolvenţi de studii superioare nu vor avea mare trecere în Bihor.

În schimb, patronii admit că ar vrea ca angajaţii lor să participe la stagii de formare profesională. Astfel, a explicat şeful AJOFM Bihor, deşi se declară mulţumiţi de angajaţi, recunosc că e loc de mai bine. Totuşi, în doar 14% dintre companii se organizează astfel de cursuri.

Sondajul a cuprins şi o întrebare legată de ucenicie şi stagiatură, patronii bihoreni dezvăluind că nu îşi doresc să angajeze nici ucenici, nici stagiari în următoarele 12 luni. "E puţin alarmant pentru că măsurile de intervenţie care vor fi promovate de Comisia Europeană şi Ministerul Muncii, pe orice sursă de finanţare, se vor baza foarte mult pe ucenicie şi stagiatură", a spus Békési.

Directorul a mai spus că cercetarea făcută în rândul societăţilor bihorene ajută AJOFM Bihor să cunoască mai bine necesităţile angajatorilor. "Dacă ne vor permite ghidurile, prioritatea noastră vor fi cursurile de calificare pentru angajaţii existenţi", a precizat Békési.

Totodată, şeful AJOFM Bihor a subliniat necesitatea monitorizării frecvente a pieţei locale a forţei de muncă, arătând că astfel se pot face previziunile necesare astfel încât piaţa să ofere angajaţii căutaţi. Békési a menţionat că are în plan înfiinţarea, prin parteneriat cu alte instituţii, a unui centru de monitorizare şi sondare a forţei de muncă.