Sistemul de transport în comun din Oradea, ale cărui tramvaie şi autobuze parcurg anual milioane de kilometri, în peste 260.000 de curse, urmează să fie extins. Lucrările vor începe anul acesta, spune directorul OTL, Csuzi Istvan, cu amenajarea unei noi linii de tramvai, prima după 1989.

În plus, alături de companii specializate, societatea lucrează la modernizarea unui tramvai Tatra vechi de peste 30 de ani. Dacă rezultatul va fi mulţumitor, în următorii ani OTL îşi va "upgrada" aproape tot parcul, astfel încât orădenii să poată călători cât mai confortabil.

Extindere spre Arenă

Susţinută de municipalitate, societatea de transport în comun a demarat anul trecut proiecte importante, ale căror prime efecte se vor vedea în 2017. Directorul OTL, Csuzi Istvan, a anunţat joia trecută finalizarea studiului de fezabilitate pentru extinderea liniei de tramvai în zona de sud a oraşului, din Calea Aradului până la depoul din str. Atelierelor, investiţie care se va ridica la 10 milioane euro.

"Unul dintre argumentele în favoarea acestei investiţii este dezvoltarea arenei sportive cu 5.000 de locuri pe terenul actualei pieţe de vechituri. Există şi alte puncte de atracţie pe care le-am atinge cu noua linie, precum centrele comerciale Jumbo şi Auchan, precum şi Universitatea", spune Csuzi (foto).

De asemenea, prin amenajarea noii linii s-ar asigura o a doua ieşire din depoul OTL. "Astăzi, dacă se întâmplă ceva cu Podul Peţa din Cantemir, circulaţia tramvaielor moare", arată directorul.

Lucrări, la vară

Noua linie de tramvai va porni din intersecţia străzilor Aviatorilor cu Calea Aradului spre ieşirea din oraş peste Peţa, urcând pe malul stâng al pârâului prin spatele hipermarketurilor Jumbo şi Auchan, continuând apoi pe lângă viitoarea Sală Polivalentă. "Linia va merge mai departe pe strada Făgăraşului, care se va lărgi, apoi pe lângă Universitate, va traversa strada Armatei Române şi va continua pe malul stâng al Peţei până la blocurile de pe Grigore Ureche, unde va urca spre Podul Reagan spre strada Atelierelor", precizează directorul OTL.

Linia va avea 7 kilometri, iar construcţia ei va presupune şi alte lucrări, precum întărirea podului de peste Peţa din Calea Aradului. În acelaşi proiect, OTL a inclus şi refacerea buclei din intersecţia Bulevardului Decebal cu Calea Aradului, astfel încât tramvaiele care vin dinspre Rogerius să poată vira şi la dreapta, spre Ioşia. "Cred că în vară vom putea porni extinderea liniei de tramvai", estimează Csuzi, precizând că lucrările ar începe din bugetul local, urmărindu-se şi obţinerea unei cofinanţări europene.

Upgrade la Tatra

Dacă în ce priveşte parcul auto OTL tocmai a mai cumpărat 14 autobuze Volvo second-hand care au circulat în Norvegia, utilizând încă alte 60 de autobuze Volvo, Mercedes, Solaris, Isuzu şi Karsan, societatea se va concentra în viitor pe modernizarea tramvaielor. După cum se ştie, parcul societăţii cuprinde 10 vehicule Siemens moderne, restul flotei fiind format din garnituri Tatra, de diferite modele, vechi de 35-40 de ani. Cum cel mai ieftin tramvai nou ar costa cel puţin 1 milion de euro, OTL mizează pe modernizarea celor pe care le deţine.

"Am încheiat un parteneriat cu Astra Vagoane Arad, Electroputere VFU Paşcani şi alte firme specializate, pentru realizarea unui prototip de tramvai Tatra modernizat. Îi vom face un facelift, păstrând şasiul şi scheletul, dar schimbând geamurile, uşile, botul, interiorul, scaunele şi cabina vatmanului. De asemenea, vom introduce şi un sistem de climatizare", precizează Csuzi.

Modernizare în bloc

Tramvaiul "de încercare" a fost transportat la Astra Vagoane în luna decembrie a anului trecut, iar munca la modernizarea acestuia a început deja. "Ne vom strădui să găsim cele mai bune soluţii pentru ca acest tramvai să fie fiabil şi modern. Sper ca în iunie să circulăm deja cu el prin Oradea", zice directorul OTL.

Modernizarea de test va costa între 150.000 şi 200.000 euro. "Dacă prototipul va fi reuşit vom organiza o licitaţie pentru modernizarea altor tramvaie din parcul nostru. Ar trebui să modernizăm cam 30-40, iar investiţia este o prioritate. Acum luptăm pentru supravieţuire cu aceste tramvaie vechi", spune Csuzi. Înnoirea lor ar bucura, cu siguranţă, nu doar conducerea şi angajaţii OTL, ci mai ales pasagerii...