La 33 de ani, Arina Moş a fost instalată în primul său post de conducere, la cârma Administraţiei Social Comunitare Oradea, după ce a câştigat cu o notă de peste 9 concursul la care, de altfel, a fost singura candidată. Noua şefă a ASCO este absolventă de Drept, iar timp de patru ani a lucrat consilier în cabinetul lui Ilie Bolojan. Nu e de mirare, deci, că angajaţii o văd drept "omul primarului".

Totuşi, Arina susţine că nu edilul a îndrumat-o spre a ocupa postul. Nu neagă, însă, că şi ea este o persoană căreia îi plac regulile. Şi le aplică atât în relaţia cu băieţelul ei de clasa I, cât şi în instituţie...

"Îmi discut deciziile cu familia"

- Ce v-a determinat să vă înscrieţi în concursul pentru postul de director al ASCO?

- Aproape trei ani eu am ţinut audienţele domnului primar, am cunoscut problemele sociale ale comunităţii şi m-am implicat în rezolvarea acestora. Când îl vezi pe omul necăjit care se uită la tine în ochi şi-ţi spune problema lui, nu poţi să nu te gândeşti că şi cineva apropiat ţie ar putea fi în acea situaţie. Rezolvarea unei probleme sociale deosebite îţi aduce şi satisfacţii enorme. Am hotărât să particip la acest concurs pentru ca, din postura de director al ASCO, să am posibilitatea implicării directe în domeniul social. Sincer, asta a fost situaţia.

- Ce credeţi că vă recomandă, jurist fiind, să conduceţi o instituţie cu caracter social?

- Nu trebuie neapărat să ai o anumită profesie ca să fii un bun director. Însă faptul că sunt jurist de profesie mă ajută foarte mult, deoarece instituţia lucrează cu o legislaţie foarte complexă. Cel mai important este să-ţi doreşti să ai rezultate cât mai bune, indiferent de activitatea pe care o faci. Tatăl meu avea o vorbă: Dacă nu-ţi place şcoala şi ajungi măturător de stradă, atunci trebuie să fii cel mai bun măturător de stradă...

- În ce măsură a fost sarcină de la primarul Bolojan, sau descoperirea unei noi vocaţii?

- Nu poţi să faci administraţie publică de calitate dacă eşti superficial şi nu-ţi dai interesul. Acum, aceasta este vocaţia mea. În momentul în care am hotărât că îmi depun candidatura, i-am comunicat lucrul acesta şi domnului primar. Nu cred că a fost o mirare, căci ştia cu ce m-am ocupat la cabinetul său.

- Reformulez: aţi discutat cu Ilie Bolojan înainte să vă decideţi?

- Nu. Eu îmi discut deciziile cu familia. Toată lumea ştia că doamna Zita (n.r. Koncsek) va ieşi la pensie. Nu am fost influenţată.

"Politicile sociale nu sunt un moft"

- Cum vedeţi activitatea ASCO, ca o persoană care vine din exterior? Ce nereguli aţi găsit după instalare?

- Nu este cazul să discutăm despre nereguli, ci poate despre viziuni diferite. Viziunea mea pe viitor implică muncă, disciplină şi transparenţă. După o lună este prematur să spun dacă au fost sau nu nereguli. Şi, oricum, pe mine mă interesează ce voi face de-acum înainte.

- Câţi orădeni ajută instituţia şi cum? Este Oradea un oraş sărac?

- Nu am o cifră exactă, dar sprijinim un număr mare de persoane prin beneficiile de ajutor social, cantina socială, legitimaţiile de călătorie pentru OTL, subvenţii la energia termică, alocaţii, indemnizaţii pentru creşterea copiilor, persoane cu handicap, asistenţi personali, beneficiari de alimente prin programul PEAD şi persoane fără adăpost. Nu pot să spun, însă, că Oradea este un oraş sărac. Sunt oamenii noştri necăjiţi şi, în funcţie de posibilităţile economice, trebuie să avem grijă de ei.

- Dar consideraţi că suntem un stat social? Ne permitem să ducem "în spate" atâtea categorii defavorizate?

- Politicile sociale nu sunt un moft, însă cazurile trebuie instrumentate corect. Adică să fie ajutaţi cei care merită. Asta depinde foarte mult de noi, de mersul pe teren la oricare anchetă socială pe care o întreprindem. Nu sunt eu în măsură să dau verdicte în privinţa faptului că suntem sau nu un stat social. Aspectele sociale sunt responsabilitatea oricărei comunităţi.

Reduceri la ASCO?

- Ce modificări doriţi să faceţi în cadrul instituţiei? Vor exista reduceri de personal?

- Sunt în faza evaluării activităţii instituţiei. De aceea, nu pot da date concrete despre reorganizare. Ce pot spune este că şi noi dorim eficientizarea activităţii prin reducerea cheltuielilor. În acest moment nu pot spune dacă vor exista sau nu disponibilizări.

- Se pot face reduceri de cheltuieli la ASCO fără a afecta beneficiarii prestaţiilor sociale?

- Acest lucru nu va afecta sub nicio formă beneficiarii. Există şi altfel de cheltuieli care ar putea fi reduse, însă trebuie întâi gândită o strategie economică.

- Câţi asistaţi muncesc în contul ajutoarelor sociale pe care le primesc şi ce anume fac?

- În aprilie, vor presta muncă în folosul comunităţii 59 din cei 495 de beneficiari de ajutor social, respectiv 54 din 193 de beneficiari ai cantinei de ajutor social. Asistaţii prestează activităţi de curăţenie în locuri publice, parcuri, cimitir, salubrizare pe malul Crişului Repede. Sunt, într-adevăr, puţini. Potrivit legii, dacă nu vin la muncă ajutorul se opreşte. Mulţi, însă, vin cu tot felul de adeverinţe medicale care să-i scutească.

La creşă, după regulament

- ASCO deţine 13 creşe în cadrul Centrului de Îngrijire şi Educaţie Timpurie, şi se ştie că există probleme din cauza insuficienţei locurilor. Cât de acută e situaţia? Câte cereri refuzaţi?

- Avem 492 de locuri în cele 13 creşe, ocupate în totalitate. Mai avem în aşteptare circa 100 de cereri. Menţionez că nu refuzăm cererile părinţilor, ci încercăm să le rezolvăm. Cum e cu creşele? Mulţi părinţi depun cereri şi apoi se răzgândesc ori aduc copilul doar câteva zile. De aceea, nu pot să am acum o situaţia clară, până când nu va intra în vigoare noul regulament. Anul acesta se va deschide încă o creşă care va avea o capacitate de 60 de locuri la Grădiniţa nr. 52. Ne va ajuta mult.

- Prima măsură după instalarea în funcţie a fost elaborarea unui regulament al creşelor, aflat acum în dezbatere publică. Ce aduce nou acesta?

- Regulamentul este afişat pentru dezbatere pe site-ul ASCO şi îi invit pe părinţi să-l studieze. El a fost necesar având în vedere apariţia la nivel naţional a Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor. În regulament sunt prevăzute clar serviciile de educaţie timpurie, proceduri privind înscrierea şi admiterea copiilor în creşe şi contribuţia lunară de întreţinere a unui copil în creşă.

- Aţi introdus perioada de 1-30 iunie a fiecărui an pentru înscrierea în creşe. Cum se făceau înscrierile până acum?

- Până acum, înscrierile se făceau pe tot parcursul anului, fără criterii de departajare a dosarelor şi fără o procedură clară, fapt care determina îngrijorarea părinţilor în privinţa locului pentru copilul lor. Cred că acum vor fi mai liniştiţi. Procedura este aceeaşi ca la grădiniţă, nu am inventat nimic. Cred că şi perioada este suficientă.

"Nu cer nimic din ceea ce eu nu fac"

- ASCO a făcut verificări ale declaraţiilor depuse de beneficiarii de ajutor de încălzire? Câţi orădeni au făcut declaraţii false pentru a beneficia de căldură mai ieftină?

- Pentru verificarea veridicităţii datelor înscrise în cererile pentru acordarea ajutorului de încălzire avem obligaţia de a efectua lunar anchete sociale pentru cel puţin 60% pentru beneficiari, dar putem să o facem şi la sesizarea unor terţi. În luna ianuarie am găsit 4 cazuri, în februarie 8, iar în martie 20. În această situaţie, dreptul la ajutorul de încălzire încetează, iar sumele plătite necuvenit se recuperează în condiţiile legii.

- E adevărat că este posibil să introduceţi un sistem de pontare cu cartelă pentru angajaţi? Chiulesc prea mult?

- (râde) Sistemul există în ASCO din 2007. Eu doar le-am cerut colegilor să îl folosească. N-am stat să văd care cum chiuleşte, dar am considerat că, din moment ce acest sistem există, este de bun simţ să-l folosim. Eu însămi mă cartelez. Vreau să fiu un exemplu pentru ei. Nu le cer nimic din ceea ce eu nu fac.

- Dar o sală unică de lucru cu publicul?

- Mă gândesc la amenajarea unei astfel de săli. Din păcate, acum, oamenii necăjiţi se plimbă prin mai multe birouri. Cred că e o formă de respect pentru cetăţean ca acesta să-şi poată rezolva problemele repede.


CINE ŞI CUM
Caracterizări în trei cuvinte

Ilie Bolojan, primarul Oradiei: bun strateg, vizionar, exigent

Ioana Florea, director adjunct ASCO: energică, meticuloasă, implicată

Florica Cherecheş, deputat PNL: sufletistă, puternică, devotată