Seara de duminică, 4 iunie, părea una perfectă pentru „adulmecarea” înălțimilor dintr-un aparat de zbor: soarele se îndrepta spre asfințit, albastrul cerului era întrerupt doar de câțiva nori inofensivi, iar vântul abia adia. Înainte de ora 18, Marius Onița a urcat în planor și a pornit spre cer. Din nefericire, pentru ultima oară...

BIHOREANUL vă prezintă povestea unui pilot pasionat și experimentat, care a sfârșit tragic, sub planorul pe care îl pilota, în urma unui accident pe care specialiștii încă nu și-l explică.

Aproape de sat

Pe 4 iunie, la 3 minute după ora 19, un accident cumplit era anunțat la 112: un planor s-a prăbușit lângă aerodromul din Ineu, iar pilotul a rămas captiv sub aparatul de zbor. Echipaje de salvatori s-au deplasat de urgență la fața locului, dar fără a mai putea face ceva pentru bărbatul de 40 de ani. Captiv sub carcasa planorului, își dăduse ultima suflare înainte ca medicii să ajungă la el.

Aerodromul privat din Ineu, un loc de întâlnire pentru împătimiți ai aviației cu aparate de mici dimensiuni, se află la circa 500 de metri de sat, iar planorul s-a prăbușit cam la jumătatea acestei distanțe, pe un teren agricol. Polițiștii și procurorii ajunși la locul tragediei, iar apoi și specialiștii Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) au cercetat nu doar corpul planorului, ci și terenurile din jur, întrucât părți din aparatul de zbor s-au împrăștiat prin lanurile de grâu și de porumb.

O bucată de mari dimensiuni zăcea la mai bine de 100 de metri depărtare, indiciu că s-ar fi desprins încă din aer, nu la impactul cu solul.

Exclusiv în aviație

Tragicul accident a șocat comunitatea de aviatori din Bihor. Pilotul care și-a pierdut viața era cunoscut, fiind chiar unul dintre fondatorii aeroclubului privat din Ineu, înființat în 2015. Marius Onița împlinise 40 de ani în luna mai și mai bine de jumătate din viață și-a exersat pasiunea supremă: planorismul. Și-a descoperit acest hobby pe când avea 14 ani, iar un an mai târziu deja avea licență de zbor și controla singur un aparat în aer.

Atât de mult i-a plăcut aviația, încât și-a construit cariera în jurul ei: după ce a absolvit Colegiul Traian Vuia, într-o clasă cu profil electronic, s-a angajat ca dispecer la Aeroportul Oradea, iar apoi, în 2007, a devenit control de trafic aerian, angajat al ROMATSA (Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian).

În plus, Marius își îndeplinea visul decolând frecvent de pe pista din Ineu, cu avioane de mici dimensiuni sau cu planoare. Pe lângă brevetul de pilot, avea și unul de instructor de zbor, învățându-i și pe alții să cucerească văzduhul.

Acrobat în aer

Căsătorit cu o doctoriță de Terapie Intensivă și tatăl unei fetițe de 11 ani, Marius își etala uneori pe internet priceperea în pilotaj. În ultimii ani a publicat pe contul său de YouTube mai multe videoclipuri filmate cu camere montate pe aripile aparatelor de zbor, uneori chiar în timp ce făcea acrobații spectaculoase. Se rotea „în loc” cu avionul, la sute de metri de pământ, și totuși afișa un zâmbet larg pe față. Era un temerar...

Planoarele pe care orădeanul le stăpânea atât de bine pot părea unui neinițiat mai ciudate decât avioanele, pentru că nu sunt propulsate de forța unui motor. Proiectat pentru a câștiga înălțime utilizând curenții de aer ascendenți, planorul zboară folosindu-se doar de caracteristicile aerodinamice. Tocmai pentru că nu are motor, ci doar planează, este considerat un aparat aviatic sigur, accidentele fatale cu planoare fiind rare, după cum au afirmat piloți consultați de BIHOREANUL.

„Nu-mi explic” 

Toți cei care l-au cunoscut pe Marius au rămas bulversați, ținând cont de experiența pilotului și de siguranța pe care o prezintă planoarele. „Nu-mi explic ce s-a întâmplat, iar supoziții nu vreau să fac”, spune un prieten apropiat.

Nimeni nu pare să creadă că Marius ar fi putut face vreo eroare. „Era foarte experimentat ca pilot, era și instructor, atât de planor, cât și de avion. Nu știu ce s-a întâmplat, așteptăm și noi rezultatele anchetei AIAS”, a declarat David Nagy Molnar (în stânga fotografiei, alături de Marius Onița), coproprietar al aerodromului din Ineu. Bărbatul era acolo în seara fatidică, dar n-a văzut ce s-a întâmplat: „Nu eram afară, ci în clădire. Știu doar că încă nu începuse aterizarea”.


(foto: Facebook)

Planorul cu care a zburat Marius, marca Discus, era în proprietatea aeroclubului și, conform site-ului acestuia, era cel mai modern din flota de la Ineu „și poate cel mai bun planor de club din țară”. Fabricat din fibră de carbon, conceput pentru o singură persoană și cu o anvergură a aripilor de 15 metri, este prezentat ca perfect pentru zboruri lungi, pentru competiții sau doar pentru agrement.

Martor ocular

Probabil, însă, planorul l-a trădat pe Marius. Imaginile de la locul tragediei sugerează că bucăți din aparat s-au rupt în timpul zborului.

Un localnic din Ineu se afla în apropierea locului accidentului și a văzut momentul impactului. „Mi-a atras atenția pentru că zbura foarte jos și m-am uitat după el. Am văzut cum, în zbor, i s-a rupt o aripă, apoi planorul s-a dezechilibrat și a căzut pe pământ, cu botul în jos”, a relatat BIHOREANULUI martorul tragediei.

„A fost un zgomot foarte puternic, ca o bufnitură, care i-a alertat și pe cei din aerodrom. Au ieșit afară doi oameni care au alergat spre locul accidentului, iar unul a mers cu mașina”, a mai spus localnicul.

Sătenii din Ineu sunt obișnuiți să vadă avioanele și planoarele zburând deasupra caselor, dar nu au mai fost niciodată martori ai unui accident aviatic.


SFÂȘIAT. Planorul cu care Marius Onița a zburat pentru ultima oară s-a rupt în aer, când pilotul încerca să dea o ultimă tură, înainte de aterizare. O bucată din aripa dreaptă s-a rupt, iar aparatul de zbor s-a dezechilibrat și s-a prăbușit

S-a rupt o aripă

Specialiștii consultați de BIHOREANUL spun același lucru: aripa dreaptă a planorului s-a rupt, deocamdată fără să se știe de ce. „Marius zbura foarte bine. A făcut o trecere la joasă înălțime, voia să ridice planorul și să mai facă o tură înainte să aterizeze. Dar, când a dat să urce, s-a rupt aripa. Fără o aripă, greutatea l-a tras într-o parte, n-a mai avut comenzi, a luat-o în jos și s-a înfipt în pământ”, a explicat un pilot.

De ce s-a rupt aripa doar AIAS poate lămuri. „Nu ar fi avut voie să se rupă. Indiferent din ce material sunt făcute, planoarele sunt testate la forțe extraordinar de mari”, afirmă sursa BIHOREANULUI. Altfel spus, ipoteza că Marius ar fi „forjat” aparatul de zbor cu o manevră riscantă nu este plauzibilă.

Mai probabil pare ca aripa să fi cedat în zona în care se îmbină cu fuzelajul, planoarele fiind astfel concepute încât să poată fi demontate ușor și transportate pe un trailer. Cele două aripi și corpul planorului sunt prinse cu un singur bolț, așa că o ipoteză este că această îmbinare ar fi cedat.

O expertiză tehnică asupra pieselor din planor va lămuri, cel mai probabil, cauza, iar, la solicitarea ziarului, AIAS a confirmat că un raport preliminar va fi gata în cel mult 30 de zile. Între timp, cei care l-au cunoscut și l-au îndrăgit trebuie să se obișnuiască cu gândul că Marius a făcut ultimul zbor, spre veșnicie...


ȘCOALĂ DE ZBOR
„Cuib” de aviatori

Amenajat la capătul country-clubului King’s Land, aerodromul din Ineu a devenit un adevărat „cuib” al pasionaților de aviație din Bihor și nu numai. Înființat în 2011 și deservit de o pistă înierbată, aerodromul privat este administrat de doi piloți experimentați: David Nagy Molnar și Patrick Puskeiler, fost campion al Germaniei la planorism.

Alături de alți piloți din Bihor, între care și Marius Onița, David Nagy Molnar a înființat și un aeroclub sportiv privat, care dispune de o flotă cu 7 aparate de zbor.

În jurul pistei lungi de 800 metri, aerodromul are hangare pentru avioane de mici dimensiuni. Unii proprietari din Bihor își parchează aici avioanele proprii, iar când vor sau au nevoie zboară cu ele spre destinațiile dorite. De asemenea, aerodromul este un loc de alimentare cu combustibil pentru orice pilot aflat în zbor deasupra României. Din 2020, Aerodromul din Ineu are și propria școală de aviație.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!