Somaţi de firma Vestind Construct să recepţioneze lucrările de refacere a faţadelor imobilului, vineri dimineaţă reprezentanţii Asociaţiei de Proprietari Unirii 5 au convocat presa locală să vadă la faţa locului ce înseamnă o faţadă proaspăt reabilitată.

Discuţiile au degenerat într-o ceartă ca la uşa cortului şi niciuna dintre tabere nu a ajuns la o cale de rezolvare amiabilă. Pe de o parte, proprietarii imobilului susţin că Vestind Construct nu şi-a făcut treaba, în vreme ce constructorul afirmă că a executat lucrările conform proiectului, dar că suma prevăzută iniţial în deviz a fost depăşită, motiv pentru care îşi vrea diferenţa de bani de la oameni. Bătălia nervilor s-a purtat în curtea interioară a imobilului, unde o echipă de muncitori lucra de zor, prăfuind asistenţa.

"Reabilitarea nu e gata"

Angela Lupşe, de la Fundaţia pentru Protejarea Monumentelor, care a girat proiectul în urma căruia prima clădire monument din centrul istoric al Oradiei urma să fie reabilitată cu sprijinul administraţiei locale, a încercat să medieze conflictul. Fără folos, însă, deoarece a realizat că doleanţele proprietarilor din Unirii 5 sunt justificate. "Nu aşa arată o faţadă reabilitată. Oamenii au dreptate să fie nemulţumiţi!", a declarat Angela Lupşe pentru BIHOREANUL.

Nici Angela Negruţ, reprezentanta Instituţiei Arhitectului Şef din cadrul Primăriei Oradea, nu a avut o părere foarte bună despre conflictul dintre constructor şi proprietari. Dar funcţionara, după ce s-a lămurit că nu se va face recepţia lucrării, s-a retras discret.

Patron nervos, salariat la fel

Capatana Remus.jpgAdministratorul Vestind Construct, Remus Căpăţână (foto), a fost şi el prezent la întâlnirea cu proprietarii clădirii din Piaţa Unirii 5. Pentru scurt timp, însă. Văzând că situaţia degenerează şi supărat că BIHOREANUL l-a surprins în câteva clişee foto, Căpăţână s-a isterizat şi a dispărut. Nu înainte, totuşi, să-şi spună punctul de vedere, care nu avea nicio legătură cu scopul întâlnirii: "V-am dat eu voie să îmi faceţi poze? De ce mă fotografiaţi?", a aruncat el.

Nici dirigintele de şantier, Nicolae Marton, nu a avut chef să stea de vorbă cu presa, susţinând că nu are timp. După care s-a luat la ceartă cu reprezentanţii asociaţiei de proprietari, supăraţi atât de calitatea, cât şi de cantitatea lucrărilor.

"Suntem escrocaţi!"

Una dintre proprietarele nemulţumite este Simona Molnar. Motivul? Deşi a plătit pentru reabilitarea acoperişului, printre ţigle plouă. "Podul e plin de mizerii lăsate de constructor, iar printre ţigle se vede cerul în cel puţin 20 de locuri", a spus femeia, prezentând un set de fotografii lămuritoare.

fatada nereparata.jpg"Faţada trebuia reparată integral, însă de partea ce dă spre curtea Episcopiei Greco-Catolice (foto) firma nici nu s-a atins", a acuzat un alt locatar. "Acea faţadă nu era prevăzută în proiect şi în deviz", s-a apărat unul dintre reprezentanţii Vestind Construct. "Cum să recepţionăm lucrarea dacă nu e finalizată?", s-a întrebat o altă proprietară, supărată şi pe faptul că firma a cerut mai mulţi bani decât prevedea devizul de lucrări. "Pentru ce să plătim? Suntem escrocaţi!", a acuzat ea.

Cearta s-a încheiat după o oră, fără ca reprezentanţii firmei să obţină semnăturile oamenilor.

Clădirea din Piaţa Unirii nr. 5 datează de peste 100 de ani şi face parte din patrimoniul arhitectural al oraşului. Imobilul este primul din Oradea care a intrat într-un proiect pilot de reabilitare integrală. Prima etapă a lucrărilor implică reabilitarea faţadelor interioare şi exterioare, lucrări care au termenul de finalizare 12 august, costul lucrărilor fiind suportat de cei 23 de proprietari.

Dintre aceştia, 13 sunt beneficiarii unui împrumut de 400.000 de lei acordat fără dobândă de către Administraţia Imobiliară Oradea în urma unei hotărâri a Consiliului Local ce reglementează condiţiile în care pot fi accesate credite fără dobândă de la bugetul local pentru finanţarea unor asemenea lucrări.

Firmă cu antecendente

Firma Vestind Construct este aceeaşi care reabilitează şi noul sediu al Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor, în strada Sucevei, unde lucrările au fost întârziate şi chiar au stagnat o vreme din cauză că serviciul a pierdut o parte din finanţarea alocată anul trecut de Ministerul Sănătăţii, după tărăgănarea licitaţiei. 

Aşa cum BIHOREANUL a mai scris, firma, deţinută de omul de afaceri orădean Remus Căpăţână, un apropiat al şefului Direcţiei de Sănătate Publică Bihor, Marius Pîrcioagă, a câştigat la finele anului trecut această licitaţie pentru 2,1 milioane lei, asumându-şi termene de finalizare futuriste: execuţia în 2 luni şi 12 zile şi proiectarea în doar 0,1 zile, după ce, după cum a dovedit ziarul nostru, apropiaţi ai patronului au avut acces la elaborarea caietului de sarcini.

De altfel, firma a şi solicitat conducerii Serviciului de Ambulanţă "suplimentarea valorii contractului iniţial" cu 570.383 lei, bani care nu este sigur că vor şi ajung la solicitant.

Citiţi detalii în articolul: Alo, 112, vrem sediu! Atribuirea lucrărilor la noul sediu al Ambulanţei unui apropiat al şefului DSP ne costă scump