De săptămâna trecută, învăţământul preuniversitar are un Cod de etică, adică un set de reguli care se aplică deja cadrelor didactice.

Acest cod, aprobat prin Ordinul Ministerului Educaţiei 4.831/2018, era aşteptat, tocmai pentru că un set de norme etice lipsea cu desăvârşire în şcolile româneşti, iar Ministerul Educaţiei a supus dezbaterii publice noul cod încă din primăvara anului trecut. Abia pe 4 octombrie 2018, însă, documentul a fost publicat în Monitorul Oficial şi a intrat în vigoare imediat, fără însă să i se facă publicitate.

Reguli noi

Două prevederi din Codul de etică vor produce cele mai multe efecte, pentru părinţi, elevi şi profesori deopotrivă. Conform articolului 5, pct. B, alin. IV, profesorilor le sunt interzise vehement meditaţiile contra cost cu propriii elevi. Aşadar, se încheie epoca notelor mari la clasă pentru elevii care, după ore, merg la profesor acasă, la meditaţii...

O altă schimbare esenţială, dar despre care nu s-a vorbit public defel, este prevăzută în articolul 9, alin. a, unde se arată că personalului didactic îi este interzis să folosească baza materială din spaţiile de învăţământ, în vederea obţinerii de beneficii materiale personale directe sau indirect.

Acest lucru înseamnă că niciun cadru didactic nu va mai putea ţine în şcoli ore sau meditaţii contra cost, prevedere care îi afectează pe învăţători, dar şi pe părinţi! Asta, pentru că niciun învăţător nu va putea rămâne la şcoală cu elevii, până la ora 16, în programul "After School", plătit de părinţi.

Acest program este foarte frecvent folosit şi util părinţilor care, altfel, nu ar avea cum să-şi ia copiii de la şcoală la ora 12 sau 13. În majoritatea şcolilor orădene, elevii din clasele primare stau la şcoală după ore şi fac teme ori diferite activităţi, supravegheaţi de învăţătoare, care sunt plătite suplimentar de părinţi. Aceste activităţi sunt de acum înainte expres interzise.

Şcoală după şcoală, nu "after"

Părinţii nu au aflat încă de aceste schimbări, chiar dacă sunt deja în vigoare, pentru că dascălii nu vor să-i ostilizeze, înainte de a le oferi alte variante. Doi părinţi au sesizat deja BIHOREANULUI că au auzit de la dascăli doar zvonuri despre ce va urma, fără însă să fie informaţi clar despre ce vor face cu copiii de acum înainte.

În şcoli încă se analizează posibilităţile, confirmă şi şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor. "Am trimis o adresă în toate unităţile de învăţământ, în ziua publicării Codului de etică, şi am avut şi o întâlnire cu directorii, pentru identificarea soluţiilor, să vedem cum venim în sprijinul părinţilor", a declarat inspectorul şcolar general Alin Novac Iuhas, marţi, pentru BIHOREANUL.

Potrivit acestuia, singura soluţie permisă de lege este ca în şcolile unde părinţii cer ca elevii din clasele primare să rămână la şcoală până la ora 16 să fie implementat programul "Şcoală după şcoală". "Fiecare director trebuie să identifice soluţii pentru acest program, care vine în completarea programei şcolare şi care este reglementat, printr-un alt ordin de ministru", a precizat şeful IŞJ Bihor.

Tot aşa, dar gratis!

Mai precis, aşa cum prevede Ordinul 4.802/2017, complementar programului şcolar obligatoriu, în unităţile de învăţământ poate fi implementat programul "Şcoală după şcoală", care cuprinde activităţi pentru consolidarea competenţelor, învăţare remedială ori accelerare a învăţării. Altfel spus, similare activităţilor care azi se întâmplă la "After school", dar fără a-i taxa în plus pe părinţi!

Conform legislaţiei, "Şcoală după şcoală" este un program gratuit, iar învăţătoarele nu sunt remunerate suplimentar. "Aceste activităţi sunt normate în cadrul celor 40 de ore de muncă pe săptămână, pe care fiecare cadru didactic trebuie să le aibă", a precizat şeful IŞJ Bihor. Aşadar, a spus Novac Iuhas, dacă Consiliul de Administraţie al şcolii va decide să implementeze programul "Şcoală după şcoală", învăţătoarele nu vor putea riposta.

Teoretic, de pe urma noilor reguli vor avea de câştigat părinţii, care vor putea să-şi ţină copiii la şcoală 8 ore pe zi, dar fără a scoate un leu din buzunar. Practic, însă, este posibil ca fie calitatea acestor activităţi să scadă, fie ca învăţătoarele să pretindă "neoficial" nişte beneficii.

Întrebat dacă nu crede că această constrângere îi va determina pe învăţători să ceară donaţii de la părinţi sau chiar să taxeze extra-activităţile la negru, inspectorul şcolar general a spus că nu crede că se va ajunge aici. "Sunt sigur că nu, atâta timp cât este în vigoare Codul de Etică", a declarat Novac Iuhas.

Dascălii care vor încălca aceste reguli vor putea fi reclamaţi Comisiei de Etică a Inspectoratului Şcolar şi vor risca chiar desfacerea contractului de muncă.