Un pasager al cursei de dimineață HiSky București – Oradea din 24 decembrie a filmat o procedură abandonată de aterizare pe aeroportul din Oradea efectuată din direcția nord, de deasupra orașului, ulterior, în mai puțin de două minute, aeronava aterizând din direcția opusă, după ce a survolat localitatea Nojorid.
Specialiștii în aviație spun că manevra, denumită go-around, este obișnuită în situațiile în care direcția și viteza vântului îngreunează prima manevră de aterizare.
„Normală și sigură”
Filmarea aterizării abandonate a fost publicată pe Facebook de BoardingPass, cu explicația „Aterizarea ratată a unui Airbus A320 HiSky la aeroportul din Oradea, filmată din avion în dimineața zilei de 24 decembrie 2024”.
Fără să precizeze despre ce cursă a fost vorba, autorul postării a arătat că „această procedură, cunoscută ca go-around, este normală și sigură, iar piloții pot recurge la aceasta din mai multe motive, de exemplu schimbarea direcției vântului, cabină nepregătită pentru aterizare, pistă neeliberată la timp de alt avion/vehicul, etc. În acest caz, probabil a fost vorba despre o schimbare a direcției vântului, deoarece ulterior avionul a aterizat din partea opusă a pistei”.
Din direcția opusă
„Aeronava Airbus A320 a companiei HiSky efectua un zbor de la București și s-a apropiat de aeroportul Oradea din direcția nord, coborând dinspre oraș. La un moment dat, așa cum se vede și pe filmare, pilotul a decis să abandoneze aterizarea și a luat altitudine, urcând spre Nojorid, unde a făcut un survol și apoi a repetat aterizarea dinspre direcția sud”, a explicat BIHOREANULUI o sursă din cadrul Aeroportului Oradea.
Potrivit acesteia, a doua procedură de aterizare a fost finalizată fără nicio problemă, iar pasagerii nu au fost nicio clipă în pericol.
Cauza pentru care pilotul a schimbat direcția de aterizare a fost, arată și sursa BIHOREANULUI, o schimbare bruscă a direcției vântului, care în timpul apropierii de pistă a început să bată dinspre lateralul aeronavei, punându-i în pericol echilibrul. „Pilotul a procedat corect. Niciun pasager nu a avut de suferit și nici avionul”, a mai spus sursa.
„Cel mai bun lucru”
De altfel, inclusiv mai mulți comentatori ai paginii de Facebook a BoardingPass au subliniat același lucru. Unul dintre ei a arătat că „un go-around este cel mai bun lucru pe care îl pot face piloții pentru a evita prăbușirea avionului la aterizare. Este, de altfel, una din procedurile standard în aviație, implementate după ce s-au întâmplat accidente aviatice, în urma cărora s-au luat măsuri, sporind siguranța pasagerilor și echipajului”.
Un altul a relatat că a trecut de două ori prin astfel de evenimente, pe aeroportul Otopeni și la Istanbul: „Senzația este neplăcută, mai ales când sunt turate motoarele și aeronava ia altitudine brusc, însă înțeleg necesitatea acestei operațiuni, siguranța este mai presus de orice. Vântul poate fi inamicul numărul 1. Respect piloților pentru tot efortul depus!”.