Guvernul schimbă standardele de cost vizând construcţia de autostrăzi, estimând că va cheltui, în funcţie de relief, între 5 şi 21 de milioane de euro pentru fiecare kilometru de şosea rapidă, din cei 1300 de km promişi.

Situaţia a fost făcută publică de Digi24.ro, care face şi o comparaţie şi cu preţurile de acum 5 ani, când preţurile etalon adoptate de Guvern erau de câteva ori mai mici - între 4 şi 6 milioane de euro pe kilometru.

Noile standarde de cost sunt incluse în Master Planul pentru Transporturi, document de care depind banii europeni pentru infrastructură pentru următorii cinci ani şi care nu a fost deocamdată aprobat de Bruxelles, arată sursa citată.

Astfel,  cel mai scump tronson de autostradă va fi cel dintre Posada şi Surduc de pe Comarnic-Braşov, unde cei din Ministerul Transporturilor estimează că vor plăti în medie peste 21 de milioane de euro pentru fiecare din cei 36 de kilometri de şosea de mare viteză prin munte.

Scumpă va fi şi porţiunea de 86 de kilometri dintre Curtea de Argeş şi Sibiu, parte a autostrăzii Sibiu-Piteşti, unde Compania de Drumuri Naţionale şi Autostrăzi (CNADNR) estimează că va plăti între 17 şi 18 milioane de euro pentru fiecare kilometru.

Potrivit Digi24.ro, standardele din 2010 avansau un cost de aproape trei ori mai mic pentru construirea unui kilometru de autostradă la munte. „Când vorbim de 6 milioane de euro autostradă de munte nu sunt incluse lucrări de artă, poduri, nu este inclus iluminatul, parcări, spaţii de servicii”, a declarat jurnaliştilor Valentin Stoica, reprezentantul unei firme de proiectare.

Noile standarde cuprind toate acestea, spun specialiştii. Aşa s-ar explica şi de ce preţul etalon pentru un kilometru de şosea de mare viteză la deal a urcat de la 5 la 8,7 milioane de euro, iar cel pentru un kilometru de autostradă la câmpie de la 4 la aproape 5 milioane de euro.

De precizat însă că aceste standarde de cost sunt doar orientative. Cât va cheltui statul pentru realizarea autostrăzilor promise depinde în fapt de cât vor cere constructorii care participă la licitaţii.

Pentru autostrăzile din vestul ţării aflate acum în lucru, România a cheltuit între 3 şi 7 milioane de euro pe kilometru, mai arată sursa citată.

Cât priveşte situaţia în celelalte ţări, Digi 24 îl citează pe Narcis Neaga, şeful CNADNR, conform căruia la şes, în Croaţia, se plăteşte 6,6 milioane de euro de kilometru, Slovenia - 6,29 milioane de euro, Germania - 8,5 milioane de euro şi Slovacia - 9.5.

Conform guvernanţilor, România vrea să construiască până în 2030 aproape 1.300 de kilometri de autostradă.