Milioane de oameni îşi pierd viaţa în tragice accidente de maşină, iar România este pe primul loc în Europa la numărul de morţi în urma acestora. Dar iată, totuşi, că tocmai doi adolescenţi români au creat un sistem ce poate salva vieţile şoferilor şi ale pasagerilor.

Bihoreanul Cristi Roşu, împreună cu un prieten de-al său din Zalău, au pus la punct, piesă cu piesă, un aparat care detectează prin senzori pericolul de accidente şi frânează automat, evitând coliziunea. Prin munca lor, cei doi au surclasat echipe din toată lumea, câştigând medalia de aur la cea mai prestigioasă competiţie de ştiinţe pentru liceeni. În plus, proiectul care promovează siguranţa a fost premiat şi de Paza de Coastă americană.

Inventatorul

08 portret.jpgCristi (foto), un băiat de 18 ani din Marghita, e pasionat de robotică şi tehnologie. De mic îi plăcea să desfacă orice aparat, să-i cunoască piesele şi să se joace cu ustensilele din service-ul auto al tatălui său.

În clasa a VII-a, profesoara de fizică i-a propus să participe la un concurs de invenţii, iar Cristi a perfectat un mecanism prin care stăpânii îşi pot hrăni animalele de casă prin telefon atunci când sunt plecaţi, cu ajutorul unui aparat conectat la telefonul de acasă. Cu această invenţie a câştigat dreptul de a participa la Târgul "Science on stage" de la Grenoble, în Franţa.

Şi a fost doar începutul...

Robot-man

Fiind un as în fizică, Cristi a participat ani la rând la Olimpiadele Naţionale, unde l-a şi cunoscut pe Paul Sucală, un tânăr de-o vârstă cu el, din Zalău. Cei doi au început să lucreze la proiecte comune, printre care şi realizarea unui robot capabil să recunoască vocea stăpânului şi să execute comenzi vocale. "Dacă îi spun "hai după mine" sau "mergi înainte", el execută", explică tânărul.

Acesta a fost proiectul care le-a adus celor doi, în urma unei selecţii la Bucureşti, biletul către California, unde au reprezentat România la Târgul Internaţional de Ştiinţe şi Tehnologie Intel ISEF, desfăşurat la sfârşitul lunii mai. Organizată de compania de procesoare Intel, competiţia este cea mai renumită pentru inventatorii liceeni şi se organizează cu scopul de a identifica "minţile strălucite" din mai multe domenii. Anual, la cele 16 categorii ale competiţiei, participă peste 1.500 de liceeni.

Proiect salvator

Ştiau că la un concurs de o asemenea amploare nu se pot prezenta cu un simplu robot, aşa că au încercat să conceapă un proiect care să aibă şi o utilitate. Descoperind că accidentele de circulaţie sunt pe locul I în lume între cauzele morţii la tinerii sub 26 de ani, au început, sponsorizaţi de Lions Club Oradea, lucrul la un sistem care să prevină astfel de evenimente.

08 Logan.jpgAu muncit la el timp de şase luni, comunicându-şi fiecare progres. Fiind elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu, Cristi se ocupa de proiectarea pe calculator în Oradea şi de munca practică, în weekend, la Marghita. După ce un profesor de robotică din Cluj i-a ajutat punându-le la dispoziţie anumite materiale, cei doi şi-au testat sistemul pe un ATV şi apoi pe un Logan (foto).  

"Maşina are un senzor care detectează tot ce se află în faţa ei, iar atunci când se apropie prea tare de o altă maşină sau de orice obstacol, frânează automat, prin impusurile pe care le trimite computerului, care reacţionează în milisecunde şi activează frânele", explică inventatorul.  

Echipa cea mai bună 

După ce membrii juriului, ingieri de la Microsoft, Google şi Intel, i-au testat serios pe români, vrând să se lămurească dacă ei au fost cei care au creat sistemul cap-coadă, şi au verificat toată documentaţia, tinerii s-au trezit premianţi. Medalia de aur la categoria Team Projects, unde au fost înscrise peste 400 de proiecte pe diferite domenii, le-a adus şi un premiu de 3.000 de dolari. "Târgul e foarte cunoscut în lumea ştiinţei. A fost acolo şi Arnold Schwarzenegger, guvernatorul Californiei, şi vreo cinci câştigători ai premiului Nobel", se mândreşte Cristi.

Cu proiectul lor, tinerii au reuşit să impresioneze şi Paza de Coastă, care chiar dacă oferă premii numai pentru americani, de data asta a făcut o excepţie şi le-a oferit o distincţie specială, pentru invenţii în domeniul securităţii. "Au zis că şi ei au probleme cu accidentele pe apă", zice laureatul.

După succesul din America, şi autorităţile române l-au premiat pe Cristi. Săptămana trecută, pe 8 iunie, liceanul a primit Diploma de Excelenţă pentru Activitatea de Inventică, din partea Autorităţii Naţionale de Cercetare Ştiinţifică, în cadrul unei ceremonii care a avut loc în Capitală.

Şi el pleacă

Deşi ar părea că stă toată ziua cu nasul în piese şi plăci, când e întrebat dacă îi mai rămâne timp şi pentru altceva, Cristi spune "da". Chiar dacă de karate, unde a fost campion, s-a lăsat, adolescentul iese în oraş, cântă la chitară şi mai dă pe la şcoală.

"Eu fac asta că îmi place. A început ca o joacă, dar văd că acum e tot mai serios", spune Cristi despre inventică. De altfel, toate proiectele de până acum n-au fost "învăţate", ci create cu ajutorul unor date găsite pe internet. E adevărat, profilul de mate-info la care studiază l-a ajutat pe partea cunoştinţelor teoretice.

Cu performanţele şi premiile sale, Cristi e acum ca şi intrat la orice politehnică din ţară, iar marele premiu câştigat în Statele Unite îi asigură un atu serios la selecţiile pentru facultăţile americane. Planurile lui sună cam aşa: "Vreau să merg un an la Politehnică în Cluj şi apoi să aplic undeva în America". Nu s-a hotărât încă unde, dar simte că robotica rămâne pe primul loc şi vrea să se specializeze pe aparatele care funcţionează după comenzi vocale.

A primit deja o ofertă pentru un stagiu de pregătire la Stanford University, din California, dar se gândeşte că ar putea încerca şi la alte universităţi din America. Şi de ce să nu aleagă? La calităţile sale, americanii îl vor "adopta" cu siguranţă mai ceva ca pe unul de-al lor. 


STOP ACCIDENTELOR!
Mai tari ca inginerii

Un sistem asemănător de prevenţie a accidentelor a fost conceput de inginerii de la Volvo, însă acesta funcţionează numai în interiorul oraşului şi la viteze de până la 30 de kilometri pe oră, în plus poate fi folosit numai pe maşinile mărcii.

Cel propus adolescenţii români funcţionează şi la viteze mult mai mari (până la 100 km/h) şi în orice loc. O altă diferenţă este aceea că la primul dintre proiecte au lucrat cei mai buni ingineri, iar la acesta, doi puşti de 18 ani.

Pentru a putea fi folosit pe orice tip de automobil, sistemul făcut piesă cu piesă de români are nevoie de mai multe testări şi finisări, care impun investiţii de ordinul zecilor de mii de euro. Tinerii nu şi-au găsit încă sponsori, dar continuă să caute.