După o nouă serie de întâlniri de lucru cu secretarii generali ai celor 101 unități administrativ-teritoriale din județ, juriștii Prefecturii Bihor au elaborat un raport cu privire la problemele din activitatea acestora, esențială pentru legalitatea actelor administrative.
Până în prezent, Prefectura a organizat opt asemenea întâlniri cu secretarii generali ai UAT-urilor din aprilie până în mai. „Discuțiile au avut un caracter practic, aplicat, și au vizat atribuțiile secretarilor generali potrivit reglementărilor din Codul administrativ, cu accent pe principalele modificări legislative în domeniu, precum și analiza activității secretarilor în primele 3 luni din acest an”, se arată într-un comunicat dat publicității joi de Prefectură, ce precizează că în urma întâlnirilor a fost întocmit și un raport.
„Deficiențe”
Conform acestuia, secretarii generali au avut o participare activă, în topul subiectelor de interes fiind impozitele și taxele locale, taxele speciale, aprobarea hotărârilor ce au ca obiect Planuri Urbanistice Zonale, bugetele locale și administrarea domeniului public și privat.
Pe de altă parte, juriștii Prefecturii au constatat mai multe deficiențe în activitatea secretarilor generali, acestea vizând în principal continuarea comunicării cu întârziere a actelor administrative prin e-mail; întârzieri în actualizarea Regulamentelor proprii de organizare și funcționare a consiliului local, respectiv a Statutului UAT, fapt care conduce la aplicarea greșită sau incompletă a procedurilor legale; neactualizarea inventarului bunurilor din domeniul public și privat, în general o insuficientă documentare în privința gestionării patrimoniului UAT (aspect care creează cele mai importante probleme de nelegalitate a actelor administrative); neactualizarea site-urile unor primării, existând o lipsă majoră de preocupare și responsabilitate pentru gestionarea Monitorului Oficial Local (ceea ce determină nerespectarea legislației privind aducerea la cunoștință publică a hotărârilor cu caracter normativ, a dispozițiilor de convocare a ședințelor și, în general, la sincope în informarea corectă și completă a cetățenilor).
7 comune, evidențiate negativ
De asemenea, în activitatea secretarilor generali s-a mai constatat „superficialitate în elaborarea actelor administrative (hotărâri ale consiliului local și dispoziții ale primarului), precum și a instrumentelor de prezentare și motivare (referate, rapoarte, avize), nerespectarea condițiilor de formă în elaborarea acestora (antet corespunzător, conținut incomplet); deficiențe de interpretare a legislației, lacune în studierea practicii judecătorești (jurisprudență), cu consecințe în aplicarea corectă a legislației și lipsă de preocupare pentru transmiterea răspunsurilor la circulare și adrese în termenele solicitate, aspect care îngreunează desfășurarea normală a activității instituției”.
Potrivit comunicatului Prefecturii, „cele mai flagrante situații, care au generat dificultăți în efectuarea verificării legalității actelor, s-au constatat în comunele Căbeşti, Lugaşu de Jos, Mădăras, Brusturi, Cetariu, Șinteu și Finiș”.
Avertisment: măsuri disciplinare
Pentru remedierea acestor deficiențe, au fost aplicate mai multe măsuri, cum ar fi inițierea unor întâlniri cu primarii localităților în care s-au identificat probleme, pentru a analiza motivele deficiențelor și a fi recomandate măsuri legale de soluționare, dar și sesizarea comisiei de disciplină pentru oportunitatea aplicării de sancțiuni, ca urmare a întârzierilor repetate în comunicarea actelor administrative, a răspunsurilor la circulare și a altor deficiențe.
Prefectul Dumitru Țiplea a precizat că își dorește ca „aceste ședințe de lucru să aibă o frecvență trimestrială, pentru a îmbunătăți rapid calitatea actului administrativ. În paralel cu aceste întâlniri, care au rolul de a ghida și informa, vom lua și măsuri disciplinare în cazul celor care nu susțin reforma administrației locale în folosul cetățenilor. Ne dorim ca acest efort reformator să funcționeze în baza unui parteneriat între primar și consiliu local, secretari generali și Instituția Prefectului”.