Pe 10 ianuarie se împlinesc fix patru luni de când, după o lungă aşteptare şi o investiţie de 20 milioane euro, a fost deschis primul aquapark din Oradea, care de atunci a primit vizita a aproape 60.000 de localnici şi turişti.

Perioada de rodaj, totuşi, nu s-a încheiat, astfel încât clienţii nu se pot bucura nici acum de toate facilităţile. Pentru că ar genera costuri prea mari faţă de încasări, administratorii au decis să nu lase saunele şi toboganele pornite permanent, iritând clienţii matinali, în timp ce doritorii de masaj thailandez ori turcesc trebuie să-şi pună pofta-n cui.

BIHOREANUL vă spune cum arată serviciile, încasările şi cheltuielile Aquapark-ului Nymphaea după primele luni de funcţionare.

Oamenii apei

Sărbătorile de iarnă au adus vizitatori cu duiumul la Aquapark-ul Nymphaea, inaugurat pe 10 septembrie, la mai bine de trei luni după finalizarea lucrărilor în valoare de 88,3 milioane lei, jumătate din fonduri UE. Administraţia Domeniului Public (ADP) Oradea, cea care îl gestionează, a anunţat săptămâna trecută că în perioada 25 decembrie - 2 ianuarie a avut 12.379 de clienţi, din care peste 4.000 în primele două zile ale noului an. Majoritatea sunt din Bihor, Cluj, Timiş, Sălaj, Maramureş, Alba şi chiar din Ungaria.

Liviu Andrica, șeful Administrației Domeniului PublicDe altfel, decembrie a fost luna cea mai plină, când aquapark-ul a fost vizitat de peste 18.000 de clienţi, mai mulţi decât în luna inaugurală, septembrie (15.000 clienţi), când era deschisă şi partea exterioară, cu şapte bazine şi şase tobogane. "Dacă în prima lună au venit şi din curiozitate, se vede că serviciile noastre i-au convins pe mulţi să se întoarcă", consideră directorul ADP, Liviu Andrica (foto). În total, în primele 4 luni de funcţionare, Nymphaea a avut 57.000 de clienţi.

Probleme cu temperatura

Asta nu înseamnă însă că treaba merge brici, iar una dintre probleme e chiar apa. Dacă în cele mai multe bazine are o temperatură adecvată, în "Meridianul 0", cel care iese şi în afară, apa e răcoroasă spre rece, deşi ar trebui să aibă 30 de grade, iar "poarta" spre exterior a fost închisă pentru sezonul rece.

Directorul Andrica admite că din acest punct de vedere nu e chiar mulţumit. "Am solicitat constructorului (n.r. - firma Kesz) să înlocuiască schimbătorul de căldură (n.r. - echipament de transfer termic dintr-un mediu în altul), care primeşte agentul termic de la Transgex şi îl trimite în bazine. Acesta fusese proiectat să primească apă geotermală la 90 grade, dar o primeşte la 70 grade. Prin înlocuirea lui cu unul mai mare, şi temperaturile apei ar creşte". Cât despre izolarea părţii interioare de cea exterioară, şeful ADP spune că este firească. "Aşa se întâmplă inclusiv la Budapesta. Pe temperaturi extrem de joase nu ai cum să ţii apa la fel de caldă", susţine Andrica.

Distracţie cu orar

Un alt aspect care-i deranjează pe clienţi e că, pentru a face economii, ADP a conceput un program diferenţiat de funcţionare a toboganelor şi saunelor. Cu alte cuvinte, acestea nu merg tot timpul, ci mai cu seamă după prânz şi în weekend-uri. "Dacă-mi iau bilet de doar trei ore nu mi se pare corect ca unul sau mai multe tobogane să fie pornit doar o oră în acest interval", se plânge un vizitator.

Directorul ADP Oradea consideră, în schimb, că şi acest lucru e normal. "Nu putem face cheltuieli de 30.000 lei într-o zi în care avem 150-200 de clienţi. Oricum, programul a fost conceput aşa încât, la orice oră ar veni clientul, chiar dacă plăteşte doar trei ore, să prindă şi aceste facilităţi", susţine Andrica. În aceste condiţii, cei care vor să se bălăcească ar face bine să consulte în prealabil programul publicat pe pagina de Facebook a complexului.

Etaj fără viaţă

Dacă serviciile de la parterul aquapark-ului sunt funcţionale, inclusiv magazinul cu articole de plajă, restaurantul, saunele şi baia turcească, la etaj (foto) bate vântul, mini-barul amenajat aici fiind închis. Proiectanţii au "mobilat" zona şi cu saloane de masaj de diferite tipuri, încăperi pentru tratamente acvatice, două camere cu jacuzzi VIP, dar şi - ca nuca în perete - cu un salon de înfrumuseţare (cosmetică, manichiură, pedichiură, coafură) şi un cabinet de estetică dentară.

Că ideea a fost proastă o dovedeşte şi faptul că, deşi iniţial ADP a găsit oameni care să lucreze în salon şi în cabinetul dentar, acestea nu au avut muşterii. Cine merge la aquapark să-şi facă unghiile, părul sau dinţii? Până şi saloanele de jacuzzi VIP, a căror închiriere costă 100 lei pe oră, au fost rar căutate. Lucrurile stau la fel şi cu serviciile de masaj, asigurate de doi angajaţi, câte unul pe tură, deoarece clienţii nu se înghesuie la şedinţele de relaxare şi de masaj limfatic.

În schimb, pentru masajul thailandez, minuţios şi specific, ADP nici n-a găsit angajaţi. "Nu am reuşit să găsim thailandeze pe care să le angajăm", zice Andrica, fără să glumească, căci îşi doreşte ca experienţa unui astfel de masaj să fie autentică. Deocamdată, aşadar, saloanele stau goale, la fel cum nici în zona băii turceşti eventualii doritori nu pot primi acest serviciu.

Bălăceală cu Brenciu

Chiar şi aşa, mulţi clienţi s-au declarat încântaţi de experienţă. Aspectele pozitive sesizate de aceştia, în afara design-ului clădirii şi bazinelor, sunt curăţenia din complex şi mâncarea ieftină şi bună servită la restaurant. "Am satisfacţii când mă întâlnesc cu cei care se întorc la noi. Majoritatea vin din Cluj. Am avut şi mulţi turişti cazaţi atât în Oradea, cât şi în Felix. Aquapark-ul orădean a devenit o atracţie turistică", spune directorul ADP.

Pentru anul acesta, Andrica plănuieşte să populeze şi etajul, introducând servicii noi precum fitness şi un salon de bronzat, în speranţa că vor avea mai multă căutare. De asemenea, pentru sezonul estival, administratorii plănuiesc evenimente de show-biz, între care un concert Horia Brenciu în luna iunie, la un preţ special.

În pagubă

Financiar, în primele 4 luni, aquapark-ul a mers în pierdere, producând în medie 625.000 lei venituri lunare, dar consumând circa 800.000 lei pentru întreţinere şi funcţionare, precum şi cu plata celor 80 salariaţi. Administratorii se aşteptau la asta, căci pe timp de iarnă cheltuielile sunt mai mari, iar gradul de ocupare mai mic, de circa 600 persoane concomitent.

De altfel, în toamnă municipalitatea a aprobat subvenţionarea aquapark-ului din bugetul local pentru acoperirea deficitului. "În total am avut venituri de circa 2,5 milioane lei, cu TVA, şi cheltuieli de 3,2 milioane lei. Eu zic că pe timp de iarnă e bine. Şi aquapark-urile din Ungaria îşi amortizează vara cheltuielile din timpul iernii", susţine Andrica. Lucru pe care îl speră şi pentru Nymphaea, pentru ca iarna următoare socoteala să nu dea tot cu minus...


TE BĂLĂCEŞTI, PLĂTEŞTI!
Favorit, pachetul de seară

Întins pe aproape 7 hectare, Aquapark-ul Nymphaea are o clădire principală dotată cu 1.850 dulapuri şi 76 cabine de schimb, 6 bazine, din care 2 de tip jacuzzi, unul cu o corabie şi apă mică pentru copii, precum şi 4 tobogane cu diferite grade de dificultate. În sezonul estival, în exterior sunt deschise 7 bazine, inclusiv unul olimpic pentru înot şi unul pentru sărituri, şi 6 tobogane, plus terenuri de tenis cu piciorul, fotbal şi beach volley.

Indiferent de sezon, un bilet costă 50 lei pentru adulţi, 40 lei pentru elevi şi pensionari, respectiv 25 lei pentru copii (3-14 ani). Există şi varianta unui bilet de trei ore, care costă 25 lei pentru adulţi, 20 lei pentru elev şi 12 lei pentru copii, respectiv a unuia de 5 ore, care costă 30 lei pentru adulţi, 25 lei pentru elevi şi 15 lei pentru copii. De altfel, această opţiune (valabilă doar între orele 17 şi 22) se dovedeşte a fi cea mai populară de la începerea sezonului rece. Dacă vor şi servicii suplimentare, clienţii trebuie să plătească încă 20 lei pentru zona de baie turcească (5 bazine cu apă termală şi saună cu aburi), respectiv 10 lei pentru accesul la cele 5 saune.