Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR) a transmis, sâmbătă dimineaţă, un comunicat prin care acuză firma Cristesim SRL, care controlează activitatea Hotelului Caro din centrul oraşului, de furt intelectual.

Furt în scop comercial?

"Dorim să atragem atenţia public, dar şi pe cale legală sau în instanţă dacă va fi cazul, cu privire la o acţiune pe care unul dintre actorii turistici privaţi de pe piaţa orădeană a făcut-o în această săptămână. Este vorba de compania Cristesim SRL, companie care controlează activitatea Hotelului CARO Boutique Hotel & Restaurant, care prin folosirea ilegală a unor produse ale căror drepturi de proprietate intelectuală aparţin Primăriei, APTOR, poate cauza un prejudiciu de imagine destinaţiei turistice, cu consecinţe greu de estimat, doar pentru a servi unui scop comercial punctual", se arată în comunicatul semnat de Mihai Jurca, preşedintele APTOR.

Potrivit comunicatului, acţiunile de furt intelectual de care firma Cristesim SRL s-ar face responsabilă sunt:

- Realizarea unui site web şi pagină facebook, Visit Oradea City, care creează confuzie, prin asemănarea cu pagina oficială de turism a oraşului şi care are scop comercial pentru compania mai sus amintită;
- Folosirea pe acest site a logo-ului VisitOradea, care este proprietatea intelectuala a APTOR;
- Folosirea pe platforma de Wordpress a aceloraşi însemne Visit Oradea, a căror proprietate intelectuală o deţine APTOR;
- Folosirea fără consimţământul deţinătorilor drepturilor de proprietate intelectuală (APTOR) a filmelor de prezentare oficiale a destinaţiei turistice.

Ameninţări cu "acţiuni legale"

Reprezentanţii Primăriei mai adaugă că pagina este clar una comercială din moment ce "butoanele de pe site care fac trimitere la paginile de social media ale site-ului duc la paginile Hotelului Caro Boutique Hotel & Restaurant şi ale dlui Călin Corpaş, jurnalist local". 

Mihai Jurca a mai menţionat că a demarat deja o "acţiune legală" prin care va solicita "sancţionarea conform legii a încălcării drepturilor mai sus amintite"

"Prin acest comunicat solicităm public celor vizaţi încetarea utilizării, fără consimţământul deţinătorilor drepturilor de proprietate intelectuală, a tuturor materialelor copiate ilegal din diferite surse deschise de internet", a mai precizat acesta.

Preşedintele APTOR spune că este conştient de beneficiile pe care promovarea Oradiei ca destinaţie pe mai multe canale le-ar putea avea, însă cere ca utilizarea "materialelor care sunt proprietarea intelectuală a Primăriei să fie făcută după obţinerea acestui drept".

Reprezentanţii APTOR au ataşat şi imagini care arată că pe blogul amintit apare logo-ul "Visit Oradea" folosit pe materialele de promovare ale evenimentelor publice din Oradea şi pe pagina de Facebook a asociaţiei.

"Comunicat denigrator"

Sâmbătă, după prânz, blogul visitoradeacity.ro era privat, fiind necesare un cont de WordPress şi acceptul administratorilor pentru a-l vizita, în timp ce site-ul en.visitoradeacity.ro afişa o fotografie cu oraşul de sus, semnată de Ovi D. Pop, însă nu avea siglele oficiale despre care vorbea APTOR.

Contactată de BIHOREANUL, Cristel Corpaş, managerul Boutique Hotel&Restaurant, a afirmat că "acuzaţiile sunt nefondate".

"Sunt total surprinsă de atitudinea acestei asociații finanțată de Primăria Oradea din taxa colectată de la hotelierii orădeni, aşadar finanțată inclusiv de Caro Boutique Hotel&Restaurant. Acuzațiile APTOR sunt nefondate. Nu mi se pare deloc potrivit acest mod de a comunica între o asociație de turism finanțată din banii colectați de la hotelierii locali și un operator hotelier din Oradea", a spus aceasta.

De asemenea, managerul Hotelului Caro a precizat că acesta a avut relaţii corecte cu municipalitatea. "Din câte cunosc eu, APTOR a fost înființată de Primărie sa promoveze turismul și operatorii turistici din Oradea, nu să emită comunicate de presă denigratoare la adresa unul hotel local independent, ce nu face parte din niciun lanț hotelier. Hotel Caro a fost, este și va rămâne întotdeauna corect în relațiile cu municipalitatea și cu partenerii săi".

Deocamdată, nici ea şi nici soţul ei, jurnalistul Călin Corpaş, de la Jurnal Bihorean, nu au dorit să facă precizări detaliate legate de acuzele APTOR.

Domenii la liber

Merită menţionat faptul că, potrivit verificărilor BIHOREANULUI, Asociaţia de turism a Primăriei nu şi-a adjudecat domeniile de internet visitoradea.ro şi visitoradeacity.ro, acestea fiind cumpărate în 2016, respectiv 2017, de persoane fizice. De altfel, APTOR foloseşte denumirea oficială Visit Oradea doar pe Facebook şi Instagram.

De asemenea, nu este clar dacă denumirea Visit Oradea şi logoul asociat au fost înregistrate de Primărie la OSIM, fiindcă reprezentanţii APTOR nu au putut fi contactaţi în cursul zilei de sâmbătă. Potrivit verificărilor făcute de BIHOREANUL în baza de date electronică, denumirea nu a fost protejată de municipalitate.