Folosit de armatele din zeci de ţări şi fabricat până azi în 4.500 de exemplare, avionul F-16 Fighting Falcon a fost dezvoltat iniţial, la finalul anilor ’70, pentru aviaţia militară americană, având calităţi deosebite, căci poate fi atât avion de vânătoare, cât şi bombardier.
Pasionat de aeromodele, un aleşdan a reuşit să construiască singur o replică în miniatură a puternicului F-16. Macheta nu este nici pe departe una de decor, ea fiind complet funcţională şi putând zbura, pe kerosen, cu o viteză de invidiat!
Creatorul de poveşti
În vârstă de 30 de ani, Mugurel Manea a fost dintotdeauna o fire creativă. A absolvit Liceul de Artă din Oradea şi a început imediat să lucreze ca decorator, întâi pentru o firmă bihoreană, iar apoi, timp de aproape 10 ani, în străinătate. De curând, aleşdanul s-a întors în ţară şi a primit un job inedit, acela de a crea decoraţiuni tematice pentru cel mai mare complex de vacanţă din staţiunea Bran, cu zone de locuit şi de agrement, unde s-a şi mutat împreună cu soţia în urmă cu un an.
Până acum imaginaţia nu l-a dezamăgit, ba din contră. "Jobul meu este să fac decoraţiuni ca acelea din parcurile de distracţii. Am făcut deja căsuţa lui Bambi şi cea a Scufiţei Roşii, care pot fi închiriate de amatorii de poveşti care vin la Vila Bran în vacanţe", povesteşte Mugurel. Acum, lucrează la crearea unei maşini decorate cu personaje de poveste, cu care clienţii să poată circula prin complex.
Jucării adevărate
De mic, însă, dinainte să ştie că vrea să devină decorator, Mugurel a avut o altă pasiune: avioanele. Doar că la o scară mult mai mică. "Am văzut nişte machete la un unchi şi cred că am rămas marcat. Din clasa a doua am început să le construiesc şi eu".
Primele încercări, după cum era de aşteptat, au fost timide, cu modele simple din lemn, care nu zburau. Dar, pe măsură ce a crescut, Mugurel a învăţat tot mai multe despre aeromodele şi cum funcţionează acestea. "La început am construit modele cu motoraşe mici, de 2,5 centimetri, care mergeau cu alcool, după aceea modele cu motoare pe benzină, toate controlate cu radiocomandă", spune pasionatul.
Cel mai mare proiect este, însă, unul recent, cu care a făcut senzaţie la o întâlnire a pasionaţilor de aeromodele ţinută la finalul verii în judeţul Dâmboviţa, la Pucioasa. Este vorba despre un F-16 Fighting Falcon, celebrul avion de vânătoare creat pentru aviaţia militară din Statele Unite.
Vânător în zbor
Mugurel a lucrat timp de două luni la construcţia aeromodelului care să imite cât mai fidel "vânătorul" americanilor, dar să şi fie funcţional. "Am studiat mai multe avioane, dar atunci când construiesc unul mă concentrez doar pe acel model. Pentru F-16 am avut un fuselaj gata făcut, după care am realizat matriţe. Le-am modificat apoi astfel încât să imite avionul de vânătoare", explică aleşdanul.
Pentru a rezista la viteze mari, Mugurel a făcut avionul din fibră de sticlă, cu aripile goale pe dinăuntru, ca să fie mai uşoare. I-a ieşit un aeromodel lung de 1,80 metri, cu aripi de 1,30 metri, şi o greutate de circa 8 kilograme.
Macheta F16 este una complet funcţională. "Aeromodelele merg ca avioanele adevărate. Modelul la care am lucrat eu are motorul cu reacţie în miniatură, care merge pe kerosen, exact ca şi cel real". Viteza maximă pe care o poate atinge? 300 kilometri pe oră!
Pilotul de la sol
După mai multe teste, avionul bihoreanului a zburat fără probleme deasupra unui câmp, controlat prin radiocomandă. "E vorba de plăcere şi adrenalină. La fiecare decolare trebuie să ai reflexe, să cunoşti comenzile, să stăpâneşti avionul. Un începător ar sparge o machetă în două secunde...", zice constructorul.
Un aeromodel similar celui construit de Mugurel ar costa, spune acesta, 3-4.000 de euro. Dar nu doar costurile ridicate îl determină să-şi creeze singur machetele. Ci mai ales pasiunea...
Următorul proiect va fi tot o machetă a unui avion F-16, însă de data aceasta finisată până la cele mai mici detalii. "Va avea lumini, nituri, totul", promite Mugurel. Cu noua replică, aleşdanul îşi propune să participe anul viitor la Campionatul European de aeromodelism, unde ar avea ocazia să concureze cu alţi machetişti care i-ar înţelege cel mai bine plăcerea de a crea un avion. Fie el şi unul "de buzunar"...