Elevii bihoreni din clase de gimnaziu şi liceu care îşi doresc să obţină rezultate bune la olimpiadele naţionale şi internaţionale vor fi pregătiţi de acum înainte într-o nouă instituţie, anume înfiinţată pentru ei.
Centrul Judeţean de Excelenţă va organiza, pentru început, 18 grupe la disciplinele matematică, informatică, fizică și chimie, a anunţat Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, vineri, printr-un comunicat de presă.
„Pregătirea copiilor și tinerilor în cadrul centrului se face în grupe de excelență, pe ani de studiu și pe discipline. Cursurile se vor organiza săptămânal, câte două ore, vineri după amiază sau sâmbătă, după caz”, a transmis IŞJ Bihor, instituţia care a făcut demersurile pentru înfiinţarea Centrului Judeţean de Excelenţă Bihor.
De altfel, tot Inspectoratul Şcolar coordonează Centrul, care funcţionează ca o unitate conexă a Ministerului Educaţiei. Finanțarea centrului este asigurată din bugetul Ministerului, dar poate primi sponsorizări și donații.
Elevii care vor urma cursurile Centrului de Excelenţă vor fi selectaţi de o comisie anume desemnată de consiliul de administraţie al noii instituţii, în urma unor evaluări psihocomportamentale, desemnări făcute de profesori, studii de caz, chestionare, teste psihologice de aptitudini școlare, individuale și colective, teste de inteligență, teste de creativitate ori teste de aptitudini speciale.
Activităţile de pregătire se vor ţine în Oradea, dar şi în Salonta, Beiuş, Aleşd şi Marghita, astfel încât elevi din tot judeţul să aibă acces la aceste programe.
Director al acestui centru a fost numit profesorul de matematică Marius Cicortaş, titular la Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu”. Biroul său este amenajat în incinta IŞJ Bihor.
Înfiinţarea centrelor de excelenţă a fost aprobată de fostul ministru PNL al Educaţiei, Monica Anisie, printr-un ordin emis în noiembrie 2020. Potrivit documentului, centrele de excelenţă elaborează strategii de identificare și de selecție a copiilor și tinerilor capabili de performanțe înalte, în vederea constituirii unor grupe de performanță pe discipline, arii curriculare sau domenii științifice, artistice și tehnice, inclusiv pentru elevii care învață în limbile minorităților naționale; inițiază acțiunile de identificare și promovare a copiilor și tinerilor capabili de performanțe înalte; asigură anual constituiriea, funcționărea și pregătirea grupelor de excelență.