Într-o scrisoare trimisă BIHOREANULUI, intitulată „Cum se maschează rezultate întârziate prin promisiunea unirii lor într-un spaţiu comun”, copreşedintele ALDE Bihor Ciprian Blejan acuză administraţia Bolojan că a gândit separat proiectele din zona centrală a oraşului pentru ca în prezent să forţeze „compatibilizarea” lor.

Pornind de la declaraţia primarului Ilie Bolojan privind oprirea traficului rutier în week-end-uri în Piaţa Unirii ca o măsură de trecere graduală spre o restricţionare totală a circulaţiei în această zonă, Blejan afirmă că „prezentarea planului se construiește pe ideea de unitate a centrului istoric și de creare a unui spațiu pietonal de relaxare pentru comunitatea orădeană”, însă “ambele puncte apar șubrede dacă le supunem unei analize în contextul real al orașului”.

Fără legătură

Potrivit lui Ciprian Blejan, “există o dorință a Primăriei de a uni proiecte fără legătură, în lipsa unui plan urbanistic concret, sub pretextul de aspect unitar. Pustiul alb al Pieței Unirii a fost gândit și proiectat independent de aspectul Pasajului Vulturul Negru, iar traficul a fost reorganizat fără un studiu de impact”.

Copreşedintele ALDE continuă afirmând: “Mandatele consecutive ale unui primar Bolojan, susținut de gașca sa de așa-ziși experți în tot și de un Arhitect Șef insipid ca Piața Unirii și a unor responsabili de proiect fără experiență, ar fi oferit destul timp de concretizare a unui proiect congruent, gândit la scară largă și nu a unor petice aruncate pe pânza de altfel promițătoare a orașului art nouveau Oradea”.

Blejan susţine că investițiile în zona centrală sunt “repetate și neconcludente”. “Viziunea unui oraș mai puțin poluat și a unui spațiu de relaxare în centru poate părea atractivă, însă investițiile în această zonă ar fi trebuit planificate cu scopul zonei pietonale extinse în minte. Dacă oricum va fi modificată în zonă pietonală și pistă de bicicliști, de ce Strada Libertății a fost modernizată acum pentru trafic auto, la fel ca și Podul Ladislau, de puțin timp inaugurat?”, spune liderul ALDE Bihor.

“Eşecuri sub preş”

Blejan consideră că “Un oraș modern nu se clădește prin împreunări de proiecte pe jumătate greșite și nu trebuie lăsat la latitudinea unei ședințe ad-hoc a reprezentanților administrației. Nu se aruncă ingredientele „salatei urbane” într-un bol și vedem ce-o ieși. Mărturie stau un întreg deal Ciuperca surpat (nu credeam că o să ajung vreodată să vorbesc de un deal surpat din cauza lipsei crase de profesionalism a Primăriei!) și un Pasaj Vulturul Negru ce pare că nu se va finaliza niciodată și care de ani de zile se află la mila unor echipe de proiect ce nu își pot îndeplini sarcinile contractuale și totuși beneficiază de protecția administrației Bolojan. Unde sunt despăgubirile? Unde sunt plângerile legale în baza contractelor de construcție? Eșecurile proiectelor reprezentative ale orașului s-au măturat ani de zile sub preș, dar e greu ca cetățenii să nu le vadă ca ceea ce sunt: niște monștri ai construcțiilor eronate, acoperite de praful șantierelor din jur și plătite din banii lor”.

În concluzie, copreşedintele ALDE Bihor spune că „acest heirup urbanistic își va arăta efectele în timp”. “O analiză în prealabil pentru ca asemenea proiecte să aibă logică și să fie în folosul cetățenilor, nu în detrimentul lor, este absolut necesară. Momentan, din păcate, suntem în faza în care se construiește pentru a remedia probleme, nu în mod creativ și bazat pe un plan menit cu adevărat să îmbunătățească viața orașului. Restricția auto graduală nu este decât o încercare a administrației Bolojan de a ne îmbăta cu apă rece”, acuză Ciprian Blejan.